Τα Sony Center σε συνεργασία με την Sony παρουσίασε τα νέα της μοντέλα VPL-VW1000 και VPL-HW50 στην κατηγορία 4Κ και 2Κ. Οι πρώτες εντυπώσεις από τη παρουσίαση εντυπωσιακές, ενώ δεν άντεχα μην πάρω έστω και κάποιες μετρήσεις από αυτά τα δείγματα
[learn_more caption=”Σχεδίαση..”]Αυτός ο νέος δεν έρχεται να αντικαταστήσει τον 30άρη μοντέλο που πλάσαρε η εταιρεία την περσινή χρονιά αλλά να συμπληρώσει το κενό ανάμεσα στον VPL-HW30 και VPL-VW95
Εξωτερικά ίσως ελάχιστα να έχουν αλλάξει αν και δεν εντόπισα κάτι το ιδιαίτερο.
Ο φακός είναι νέος με νέα διαφορετικά στοιχεία με σκοπό την μεγαλύτερη φωτεινότητα. Η εστίαση του φακού καθώς και το ζουμ γίνονται χειροκίνητα και είναι και σε αυτόν 1.6x. Αυτή η αλλαγή πλεύσης σε μικρότερο ζουμ σε σχέση με τα παλαιότερα μοντέλα έχει να κάνει μάλλον με την καλύτερη συμπεριφορά του φακού στα όριά του (Wide), Η μετατόπισή του μπορεί να γίνει κατά ±71% στο οριζόντιο και ±25% στο κατακόρυφο επίπεδο.
Και σε αυτόν χρησιμοποιείται η αρχιτεκτονική «V». Για την ψύξη της λάμπας. Ο κρύος αέρας εισέρχεται από το πίσω μέρος και χαμηλά του φακού, διαχωρίζεται στα δύο και αγκαλιάζει τη λάμπα και την οπτική μηχανή, και, ζεστός πια, εξέρχεται από τις δύο οπές που υπάρχουν στην πρόσοψη, δεξιά και αριστερά του φακού. Όλο αυτό έχει ως αποτέλεσμα «βαθύτερη» ψύξη αλλά και χαμηλότερα επίπεδα θορύβου. Ο θόρυβος του ανεμιστήρα είναι μόλις 21dB.
[/learn_more] [learn_more caption=”Τεχνολογία…”]Ο προβολέας χρησιμοποιεί τρία SXRD πάνελ με διάμετρο 0.61”, με στόχο την αύξηση του κοντράστ αλλά και την επίτευξη ταχύτερου χρόνου απόκρισης (μόνο 2ms), ώστε να αποδίδουν 3D εικόνα στα 240Hz, κάτι που, κατά τους μηχανικούς της Sony, προσφέρει περισσότερο ξεκούραστη εικόνα σε 3D, με σκοπό το χαμηλό crosstalk.
Σε αυτόν τον προβολέα έχουμε την δυνατότητα θέασης περιεχομένου 2D σε 3D.
Στον προβολέα οι διαδρομές του φωτός που ανακλώνται και από τα τρία πάνελ έχουν ίδιο μήκος προς το διχροϊκό πρίσμα, για ακριβέστατη και ομοιόμορφη σύγκλιση.
Η λάμπα που χρησιμοποιείται στη συσκευή είναι τύπου UHP, ισχύος 200, και είναι η ίδια που χρησιμοποιούν και τα άλλα μοντέλα της Sony. Η φωτεινότητα που του δίνει ο κατασκευαστής είναι 1.700 Lumens, ενώ υπάρχει High και Low διαχείριση ισχύος φωτός.
Ο λόγος αντίθεσης έχει κυριολεκτικά εκτοξευτεί στο 100.000:1, κατά τον κατασκευαστή πάντα. Για να το επιτύχει αυτό, κάνει χρήση μιας νέας ίριδας με την ονομασία «Advance Iris 3». Η ίριδα αυτή παρουσιάζει πολύ καλύτερη διαχείριση του φωτός, σύμφωνα πάντα με τον κατασκευαστή. Αυτό έγκειται στο νέο και πιο εξελιγμένο αλγόριθμο, που «διαβάζει» και ρυθμίζει τάχιστα την εικόνα, ώστε να δίνει εντολές στο μηχανικό σύστημα ρύθμισης της ίριδας, για να έχουμε ανά πάσα στιγμή χορταστικό μαύρο και άσπρο στην εικόνα. Δηλαδή, υψηλό κοντράστ.
Έτσι, ανάλογα με τις απαιτήσεις μας, μπορούμε για παράδειγμα να επιλέξουμε Auto full για υψηλό κοντράστ, Auto limited για λιγότερο επιθετική λειτουργίας της ίριδας, Manual ή καθόλου Off ίριδα.
Είναι γνωστό, πως η Sony διαθέτει ίσως την καλύτερη τεχνική Frame Interpolation, με στόχο τη βελτίωση της ομαλότητας της κίνησης και την εξάλειψη του motion judder. Το σύστημα αυτό της Sony (MotionFlow) είναι δυνατόν να δώσει πολύ καλό αποτέλεσμα, εάν το αφήσουμε στη θέση Low, ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί και με 3D υλικό.
Ο Sony χρησιμοποιεί μέθοδο αναπαραγωγής Frame Sequential, όπου κάθε καρέ εναλλάσσεται μεταξύ των δύο ματιών, χωρίς να χάνεται η πλήρης ανάλυση των 1.080p. κάνοντας χρήση ειδικών active shutter γυαλιών υγρών κρυστάλλων, που συγχρονίζονται με τον προβολέα μέσω του ενσωματωμένου IR πομπού. Επίσης, ο Sony προσφέρει και σύστημα μετατροπής υλικού 2D σε 3D.
Στον VPL-HW50 ES συναντούμε για πρώτη φορά δυο νέες λειτουργίες.
Η πρώτη είναι η «Λειτουργία βελτίωσης αντίθεσης» που δεν κάνει άλλο από το να προσαρμόζει αυτόματα την αντίθεση, εξασφαλίζοντας τις καλύτερες δυνατές συνθήκες προβολής.
Αντισταθμίζει τα σκοτεινά και τα φωτεινά τμήματα μιας εικόνας, αναλύοντας το στοιχείο σήματος κάθε σκηνής σε πραγματικό χρόνο, ώστε να προσφέρει την ιδανική αντίθεση. Κάτι ανάλογο βρίσκουμε και στις τηλεοράσεις της ίδιας εταιρείας.
Η δεύτερη λειτουργία δεν είναι τίποτε άλλο από δυο διαφορετικά mode «Bright Cinema» και «Bright TV». Σε αυτά τα mode η Sony εξασφαλίζει υψηλότερη φωτεινότητα δίχως όμως να χάνεται η χρωματική πιστότητα της προβαλλόμενης εικόνας όπως π.χ. γίνεται με προβολείς τεχνολογίας LCD που για να αυξήσουν την φωτεινότητα απενεργοποιούν το χρωματικό φίλτρο πόλωσης.
Reality Creation
Ένας αλγόριθμος σχεδιασμένος για το μεγαλύτερο μοντέλο της Sony (VPL-VW1000ES), ο οποίος χρησιμοποιήθηκε και στον νέο της παρέας. Ο αλγόριθμος αυτός έχει σαν στόχο την σωστή αναπαραγωγή του αρχικού σήματος επαναφέροντας τις πληροφορίες που χάνονται κατά τη συμπίεση των αρχικών περιεχομένων.
Χαρακτηριστικά
Τεχνολογία: SXRD, 3×0,7΄΄, 16:9, 1.920×1.080 pixels
Φωτεινότητα: 1.700 Lumens
Λόγος αντίθεσης: 100.000:1
Τύπος & Ισχύς λυχνίας: UHP, 200W
Διάρκεια ζωής λυχνίας: 2.000 ώρες
Απόσταση προβολής 80΄΄: 2,45 μ.
Lens Shift: Ναι
Ρύθμιση ισορροπίας λευκού: 9 θέσεις
Είσοδοι εικόνας: 1xComponent (Y/CB/CR), 1×15-pin D-Sub, 2xHDMI, 2xTrigger, 1xRS-232
Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 407,4×179,2×463,9 χλστ.
Βάρος: 9.6 κιλά
[/learn_more] [learn_more caption=”Θύρες I/O…”]Οι είσοδοι του προβολέα βρίσκονται έξυπνα κρυμμένες στη δεξιά πλευρά του.
[/learn_more] [learn_more caption=”Μενού…”]Το μενού είναι όντως εντυπωσιακό, ενώ ακολουθεί παρόμοιας φιλοσοφίας σχεδίαση, σε σύγκριση με τα υπόλοιπα προβολικά της εταιρείας.
Διαφορές βρίσκουμε στις επιλογές gamma που πλέον είναι ονομαστικές (1.8, 2.0, 2.2 κλπ) με επιλογή παρόμοια με αυτήν που είχαμε συναντήσει στους προβολείς της JVC. Επίσης διαφορετική είναι η επιλογή της θερμοκρασίας του λευκού με τέσσερα preset (D93, D75, D65, D55) και πέντε custom mode (Custom 1, Custom 2, Custom3, Custom4, Custom5).
Νέα είναι και η διόρθωση της χρωματικής παλέτας (RPC) προσθέτοντας την ρύθμιση την έντασης της φωτεινότητας του κάθε χρώματος.
Η πρώτη επαφή με τον προβολέα ήταν στην επίσημη παρουσίαση του στον ειδικό τύπο. Το περιβάλλον ατημέλητο και η οθόνη αναλογίας 4:3 άγνωστης ποιότητας και προσέλευσης.
Δεν άργησε όμως να έρθει στα χέρια μας για μια ενδελεχή ανάκρισή του. Ο προβολέας είχε δείξει τα δόντια του από το πρώτο φως που βγήκε από τον φακό. Θα πρέπει να ξεκινήσω μάλλον από την τοποθέτηση του και μετά να πάω στις εντυπώσεις που μου άφησε.
Σαν όλα τα μοντέλα της Sony η τοποθέτηση του στον χώρο είναι πραγματικά εύκολη. Όμως ο φακός του συγκεκριμένου, μάλλον, μοντέλου δεν ήταν των προσδοκιών ενός Sony προβολέα. Ο προβολέας δεν μπορούσε να εστιάσει σε όλο το μήκος και το πλάτος της οθόνης κάτι που ήταν άσχετο με την θέση του φακού χρησιμοποιώντας το Len Shift αλλά και την διάρκεια θέασης δηλαδή μετά από λίγη ώρα θέασης δεν άλλαζε η ποιότητα προβολής. Μάλιστα η εστίαση γινόταν σε ένα μέρος της οθόνης λες και την είχες χωρίσει στα δυο. Οι ρυθμίσεις που μπορούμε να κάνουμε μέσα από το Panel Alignment βελτίωσαν λίγο την κατάσταση.
Άλλο ένα σημαντικό στοιχείο ήταν η ομοιομορφία φωτεινότητας του panel (φωτεινότητας και χρώματος) που κυμάνθηκε σε ποσοστό άνω του 92% (μέσος όρος μέτρησης σε εννέα διαφορετικά σημεία).
Σωστές αποχρώσεις δέρματος, μικρά χρωματικά σφάλματα ιδιαίτερα στα δευτερεύοντα (color mode normal) και σωστές διαβαθμίσεις του γκρι, επιλέγοντας το σωστό gamma, δίνουν μια εικόνα μεστή και συμπαγή. Οι προεπιλεγόμενες τιμές gamma είναι κοντά σε αυτό που μετρήσαμε. Η χρήση της αυτόματης ίριδας σε συνδυασμό με μια οθόνη με gain 1.1-1.2, είναι μάλλον επιβεβλημένη, ενώ, για όσους θέλουν το μέγιστο κοντράστ, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν την επιλογή Auto full.
Και αυτός είναι εξοπλισμένος με το σύστημα MotionFlow που παρεμβάλλει-δημιουργεί νέα-εικόνες, με σκοπό να δώσει μια πιο ομαλή κίνηση απαλλαγμένη από το ενοχλητικό judder. Το MotionFlow έδωσε πολύ καλά δείγματα γραφής, και μάλιστα σε πολλά σημεία φάνηκε να είναι βελτιωμένη, σε σχέση πάντα με ό,τι είχαμε δει στον 90άρη.
Η συμπεριφορά της ίριδας είναι υποδειγματική και πολύ δύσκολα θα γίνει αντιληπτή και αυτό μόνο από πολύ επαγγελματικά μάτια. Και σε αυτόν τον προβολέα της Sony συνάντησα διαφορετικά όρια της ίριδας ανάλογα με την επιλογή λειτουργίας της λάμπας. Έτσι όταν η λάμπα είναι στο High η ίριδα κλείνει και ανοίγει περισσότερο ανεξάρτητα του mode που χρησιμοποιούμε.
Το Reality Creation θα ικανοποιήσει τη πλειάδα των θεατών, ενώ ο τρόπος επεξεργασίας, ενώ είναι διαφορετικός από αυτόν της JVC, φέρνει στην εικόνα τα ίδια σχεδόν αποτελέσματα. Μόνο που η μεν JVC χρησιμοποιεί Hardware και software για αυτήν την δουλειά ενώ η Sony μόνο software. Μάλιστα είχα την τιμή να μου δείξει ο άνθρωπος που είχε έρθει στο event της Sony για την παρουσίαση του πολύ εμπιστευτικό υλικό, που με μεγάλη μου χαρά θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας αλλά δυστυχώς δεν μπορώ.
Η χρήση της νέας αυτής τεχνολογίας πρέπει να γίνει με προσοχή και σωστό υλικό δεδομένου ότι είναι πολύ εύκολο να βγάλει θόρυβο και artifacts στην εικόνα. Δεν ενδείκνυται η χρήση του με υλικό DVD ή τηλεοπτικό. Αυτό που θα δείτε είναι αυξημένη οξύτητα αλλά όχι καλύτερη πληροφορία.
Οι τιμές δεν πρέπει να υπερβούν το 17 (0-100) σε συνδυασμό με το Noise reduction.
Σε θέαση υλικού 3D, ο Sony, δείχνει όντως τα δόντια του. Το φετινό μοντέλο έχει επάρκεια φωτεινότητας ενώ στο σύνολό του ο προβολέας είναι φωτεινότερος από όλη την σειρά Home Theater της Sony.
Στο 3D o Sony με τα 240Ηz πραγματοποιεί Line Addressing, με αποτέλεσμα να χρειάζεται περισσότερος χρόνος κλεισίματος των γυαλιών. Τα νέα γυαλιά αφήνουν περισσότερο φως να περάσει μέσα από αυτά με αποτέλεσμα να έχουμε μια εικόνα πραγματικά τρισδιάστατη. Το crosstalk είναι λιγότερο από αυτό που είχαμε δει στον 95άρη. Το flickering είναι ελάχιστο, και καλύτερο των JVC.
Εάν θέλετε μπορείτε να παίξετε με το βάθος του 3D μέσω του αντίστοιχου ρυθμιστικού. Κάτι τέτοιο όμως δεν το συνιστώ γιατί το αποτέλεσμα γίνεται πολύ επιθετικό. Η μετατροπή από 2D σε 3D κρίνεται πολύ καλή αλλά όπως είναι φυσικό δεν μπορεί με τίποτα να συγκριθεί με το κανονικό 3D υλικό.
ΥΠΕΡ
– 3D με περιορισμένο crosstalk
– Reality Creation
– 3D γυαλιά στην συσκευασία
– Φωτεινός
KATA
– Ποιότητα φακού
– CMS που θέλει βελτίωση
[/learn_more] [learn_more caption=”Μετρήσεις… “]Δυνατό μηχανάκι καλή ευκρίνεια που όμως δεν θυμίζει Sony, επάρκεια φωτός και σχεδόν ακριβή χρώματα.
Στο χρωματικό τρίγωνο CIE 1934 επέδειξε σχεδόν άριστη συμπεριφορά ενώ το ίδιο άριστο ήταν το grayscale και το gamma. Με την χρήση των γυαλιών για θέαση 3D η φωτεινότητα έπεσε μέχρι και 65% ενώ η θερμοκρασία χρώματος αλλάζει έως και 6000°Κ περισσότερο (δηλ 12.500°Κ) ανάλογα με την επιλογή. Οι θερμοκρασίες κυμάνθηκαν από 5500°K έως και 9100°K ενώ το gamma από 1,81 έως και 2,55.
Το on/off contrast μετρήθηκε στο 45.100:1 ενώ το ANSI contrast 375:1. Η φωτεινότητα του προβολέα για κάδρο 84 ιντσών από απόσταση 3,20 μέτρα μετρήθηκε στα 795 Ansi Lumens (mode Reference, Cinema Film 1) με την λάμπα στο High ενώ η max φωτεινότητα την πήρα μετρώντας το mode Game 985 Ansi Lumens. Οι χρωματικές μετρήσεις έγιναν με το RCP απενεργοποιημένο.
Σημείωση:
Οι τιμές Contrast Ratio Manual 1 στον πιο πάνω πίνακα αναφέρονται σε μεητρήσεις που έγιναν με την ίριδα ρυθμισμένη ώστε ο προβολέας να έχει την ίδια max φωτεινότητα.
π.χ. Manual 1 Lux = Lux in Auto Iris 1
[/learn_more]
Μανώλης Καστρουνής
2 Σχόλια
Το motion flow σε 3d κουράζει στη θέαση ή το αντίθετο;
Δεν είμαι υποστηρικτής του motion flow αλλα σε πολλούς θα αρέσει.