Πέρασε αρκετός καιρός από την τελευταία φορά που το PerfectImage δοκίμασε βιντεοπροβολέα της ταϊβανέζικης Optoma. Αν θυμάμαι σωστά, η τελευταία δοκιμή σε βιντεοπροβολέα του οίκου ήταν ο HD25, ένα μοντέλο του 2013.
Έκτοτε, η Optoma εξακολουθεί την επιτυχημένη της πορεία στην αγορά της βιντεπροβολής, με μοντέλα που καλύπτουν κάθε απαίτηση σε επίπεδο ποιότητας εικόνας, ευκολιών και κόστους απόκτησης.
Χάρηκα ιδιαίτερα όταν ήρθε στα χέρια μου ο UHD65, ένα από τα ολοκαίνουρια μοντέλα της οικογένειας 4Κ! Από τα όσα μας επέδειξε, θεωρώ πως αποτελεί καλό προπομπό για το τι πρόκειται να ακολουθήσει στο μέλλον, αναφορικά με τη διάθεση νέων προϊόντων της Optoma στο PerfectImage, προς αναλυτική δοκιμή. Θυμίζω τέλος πως τα νέα της μοντέλα 4K για οικιακή χρήση είναι οι UHD550X, UHD65 και ο UHZ65, τεχνολογίας Laser με panel 0,67΄, καθώς και UHD300X, UHD40, HD50 και UHD51, με panel 0,47΄.
Η σχεδίαση του UHD65 ακολουθεί ξεκάθαρα τη μόδα της εποχής, με σχετικά μεγάλες διαστάσεις και μαύρο γυαλιστερό φινίρισμα με ασημένιες λεπτομέρειες. Σε γενικές γραμμές, θεωρώ πως είναι ένας κομψός βιντεοπροβολέας που απευθύνεται σε όλα τα γούστα.
Ο φακός του δεσπόζει στο κέντρο της πρόσοψης. Η εστίαση και το zoom λειτουργούν χειροκίνητα, μέσω των γνωστών, περιστροφικών δακτυλίων που βρίσκονται πάνω σε αυτόν. Το σημαντικότερο όμως είναι πως διαθέτει lens shift (+15%), χαρακτηριστικό που θα διευκολύνει σημαντικά τον υποψήφιο ιδιοκτήτη του, κατά την εγκατάστασή του.
Για να βρείτε τα ρυθμιστικά των zoom και lens shift, θα πρέπει να ανασηκώσετε το καπάκι που βρίσκεται πίσω και πάνω από τον φακό του.
Επίσης, τα πλήκτρα ελέγχου του UHD65 βρίσκονται στη δεξιά πλευρά του, για κάθε περίπτωση ανάγκης χειρισμού του χωρίς το παρεχόμενο τηλεχειριστήριο.
Στην πίσω πλευρά του, ο κατασκευαστής έχει ενσωματώσει και ένα ζεύγος ηχείων, ισχύος 2x4W.
Ο UHD65, παρά το ότι πωλείται από την Optoma ως «καθαρόαιμος» UHD 4K, φέρει πάνελ 0,67΄ ανάλυσης 2716×1528 εικονοστοιχείων, με χρήση της τεχνολογίας XPR. Έτσι, μέσω ενός αλγόριθμου, μπορεί να αναπαραγάγει δύο ξεχωριστά εικονοστοιχεία για κάθε έναν καθρέπτη (mirror). Η φιλοσοφία λειτουργίας του όλου συστήματος είναι παρόμοια με το e-shift που συναντάμε στους βιντεοπροβολείς των JVC και EPSON. Με τον τρόπο αυτό, ο UHD65 επιτυγχάνει διπλασιασμό των τελικών εικονοστοιχείων της εικόνας: (2716 × 1528) x 2 = 8,3 εκατομμύρια εικονοστοιχεία.
Θα ήθελα να επισημάνω εδώ πως η Optoma δεν είναι η μόνη που κάνει χρήση αυτού του chip. Το τονίζω μάλιστα, καθώς κάποιος μπορεί να θεωρήσει εσφαλμένα πως η εν λόγω εταιρεία προσπαθεί να παραπλανήσει τον υποψήφιο αγοραστή. Κάθε άλλο. Άπαντες οι «4Κ» βιντεοπροβολείς DLP του 2017, κάνουν χρήση του ίδιου chip. Περισσότερα θα μπορέσατε να μάθετε σε σχετικό άρθρο.
Ο χρωματικός τροχός είναι έξι περιοχών, με σειρά RGBRGB. Η συσκευή δεν είναι εφοδιασμένη με βηματική ή αυτόματη ίριδα. Η Optoma χρησιμοποιεί την τεχνολογία Dynamic Black για να βελτιώσει το επίπεδο μαύρου.
Είναι επίσης γνωστό πως το chip που έχει προμηθεύσει η Texas Instruments στους κατασκευαστές δεν έχει και το καλύτερο On/Off Native Contrast, συνεπώς, αυτή η λύση είναι και η ενδεδειγμένη.
Στα «χαρτιά» ο UHD65 δηλώνει δυναμικό λόγο αντίθεσης 1.200.000:1, με χρήση του Dynamic Black. Η φωτεινότητα δηλώνεται στα 2.200 ANSI Lumens. Η λυχνία του έχει ισχύ 240W, με διάρκεια ζωής από 4.000 ώρες σε Bright Mode, έως και 15.000 ώρες σε Dynamic, με μείωση όμως της φωτεινότητας κατά περίπου 20%.
Στον UHD65 βρήκαμε επίσης τον γνωστό επεξεργαστή εικόνας Pure Engine, που περιλαμβάνει τα PureContrast και PureColor καθώς και το PureMotion, έναν αλγόριθμο που μειώνει το judder κίνησης σε 24p.
Ο UHD65 είναι συμβατός με περιεχόμενο HDR, ενώ μπορεί να μετατρέψει και υλικό SDR σε HDR.
TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Τεχνολογία: DLP, UHD 3.840 x2.160 pixels
Ονομαστική φωτεινότητα: 2.200 Lumens (Ansi)
Ονομαστικός λόγος αντίθεσης: 1.200.000:1 με Dynamic Black
Τύπος & ισχύς λυχνίας: UHP 240Watt
Ονομαστική διάρκεια ζωής λυχνίας:4.000 ώρες (Bright), 15.000 ώρες (Dynamic), 10.000 ώρες (Eco)
Απόσταση προβολής 100΄΄: 3,10 μ. -4,90 μ
Ρύθμιση Keystone: Ναι (ψηφιακά)
Lens shift: Ναι +15%
Offset:
Ρύθμιση ισορροπίας λευκού: 6 θέσεις
Ρύθμιση gamma: Ναι
Είσοδοι εικόνας: 1x HDMI 1.4a, 1x HDMI 2.0 (FULL 18Gbps), VGA IN,
Έξοδοι εικόνας: Ναι
Είσοδοι ήχου: Ναι
Ηχεία: 2x4W
Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 498x141x331 χλστ.
Βάρος: 7,80 κιλά
ΚΟΣΤΟΣ ΧΡΗΣΗΣ: 0,023€/ώρα/χρήσης
Επαφή: Cpi 210 4805800 / BlueDist: 210 2853001
Τιμή: 3.350 ευρώ
Τιμή Λάμπας: 232 ευρώ
…….
Στο πίσω μέρος της συσκευής διατίθενται δύο θύρες HDMI, με τη μία να υποστηρίζει πρωτόκολλο 2.0 και την άλλη 1.4 + MHL. Επίσης υπάρχει μια θύρα VGA, ενώ για τον ήχο διατίθεται είσοδος minijack 3,5mm. Στις εξόδους συναντάμε ένα minijack 3,5mm, μία S/PDIF, ενώ στις λοιπές θύρες περιλαμβάνονται USB και trigger 12V.
Το μενού παραμένει σχεδόν ίδιο με τα υπόλοιπα μοντέλα της εταιρείας, με μικρές μόνο αλλαγές, που οφείλονται στα χαρακτηριστικά 4Κ και HDR.
Το υπομενού προρυθμίσεων εικόνας προσφέρει έξι επιλογές, συν δυο θέσεις ISF και μια χρήστη (Cinema, HDR, Vivid, Game, Reference, Bright, User, ISF Day και ISF Night).
Για την περίπτωση προβολής απευθείας σε τοίχο, διατίθεται και η επιλογή «Wall Color», με οκτώ υποεπιλογές (off, blackboard, light yellow, light green, light blue, pink, και gray).
2K
Η θέση που αρμόζει περισσότερο στον UHD65, είναι σε ειδικά διαμορφωμένο δωμάτιο Home Cinema. Αποζητά ένα «δικό του» χώρο, όπου θα αναδείξει τις αρετές του. Η ύπαρξη lens shift (+15% ), όπως αναφέραμε και νωρίτερα, θα βοηθήσει άμεσα στην άρτια εγκατάστασή του, αν και θα ήταν θεμιτή και η δυνατότητα ρύθμισης στον οριζόντιο άξονα, που όμως δυστυχώς απουσιάζει.
Ευχάριστη παρατήρηση αποτελεί το γεγονός πως η μετατόπιση του φακού, δεν επιφέρει οποιαδήποτε αλλοίωση στην εικόνα. Η εστίαση είναι πολύ καλή σε όλη την έκταση της προβαλλόμενης εικόνας, με ελάχιστη μόνο αλλοίωση στα άκρα. Ιδιαίτερη προσοχή για άρτιο τελικό αποτέλεσμα, θα χρειαστεί στη ρύθμιση της εστίασης (focus).
Η οπτική οξύτητα του UHD65 βρίσκεται στο ανώτερο επίπεδο της κατηγορίας του, ενώ το color aberration είναι ελάχιστο και δεν επηρεάζεται από τη μετατόπιση του φακού.
Γνωρίζοντας πως το 4Κ chip που φοράει έχει μικρό On/Off contrast, υποψιάζεται κανείς εύκολα για το τι περιμένει να δει… Είναι όμως πράγματι έτσι ή μήπως η Optoma έκανε τη διαφορά σε αυτή τη γενιά;
Ο χαρακτήρας της εικόνας του UHD65, είναι γνώριμος και οικείος. Ένα πλάνο με ουρανό αρκεί, για να δηλώσει ποιος προβολέας παίζει. Είναι αυτή η χαρακτηριστική, ελάχιστη τάση προς το magenta, που προδίδει τον ταϊβανέζο κατασκευαστή, χαρακτηριστικό που έχουμε συναντήσει σε σχεδόν όλους τους βιντεοπροβολείς της Optoma – και που σκόπιμα έχει ρυθμίσει. Είναι η χρωματική «ταυτότητα» της εταιρίας, την οποία υποστηρίζει εδώ και πολλά χρόνια. Σε καμιά περίπτωση όμως το χαρακτηριστικό αυτό, δεν αποτελεί αρνητικό σημείο για την χρωματική συμπεριφορά του UHD65. Άλλωστε μέσω του διευρυμένου μενού χρωματικής διόρθωσης, μπορεί να ρυθμιστεί ώστε να συμμορφώνεται με τα διεθνή πρότυπα εικόνας.
Ο UHD65 είναι εφοδιασμένος με Brilliant Color, το οποίο στον συγκεκριμένο βιντεοπροβολέα αυξάνει την ένταση των χρωμάτων και όχι του λευκού. Προσωπική μου άποψη είναι να μην γίνει η χρήση αυτής της λειτουργίας, παρά μόνο σε ακραίες περιπτώσεις όπου απαιτείται περισσότερη φωτεινότητα.
Συνεχίζουμε με τα θετικά, αναφέροντας πως ο UHD65 επιδεικνύει πολύ καλή «out of the box» συμπεριφορά, με προεπιλογή το “Reference Mode” και θερμοκρασία λευκού κοντά στους 6.500K. To gamma μετρήθηκε στο 2,12. Παρόλο που το νούμερο φαίνεται να είναι κοντά στα standard, απέχει αρκετά από το ιδανικό. Περισσότερα – και αναλυτικότερα – μπορείτε να δείτε στην ενότητα «Μετρήσεις».
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας, εξετάσαμε όλες τις προεπιλογές εικόνας από τις εργοστασιακές ρυθμίσεις. Αν επιθυμείτε ισορροπημένη εικόνα, τότε η επιλογή Reference (όπως ανέφερα και παραπάνω) είναι η πλέον ιδανική. Η αμέσως επόμενη είναι η Cinema, η οποία έχει ελαφρώς ψυχρότερο λευκό με πιο κορεσμένα χρώματα – και είμαι βέβαιος πως θα αρέσει σε πολλούς από εσάς.
Μέσω του πληρέστατου μενού, ο UHD65 μπορεί να ρυθμιστεί εύκολα από τον καθένα. Με χρήση των ρυθμιστικών δυο σημείων για την κλίμακα του γκρι, επιτρέπει την – σχεδόν τέλεια – ρύθμισή του, σε πρώτη φάση. Στη συνέχεια, πρέπει να γίνει και η απαραίτητη χρωματική διόρθωση. Ο UHD65, με απόλυτα κριτήρια, ρυθμίζεται σύμφωνα με την αναφορά.
Έχοντας πλέον ολοκληρώσει τη ρύθμισή του, ήρθε και η στιγμή να απολαύσουμε τα αποτελέσματά της. Αυτό που σίγουρα πρέπει να κάνει ο κάτοχος του UHD65, είναι να ενεργοποιήσει τη λειτουργία Dynamic Black, για να «κερδίσει» πρόσθετα επίπεδα μαύρου και Ansi contrast.
Το φαινόμενο «rainbow», τυπικό της τεχνολογίας DLP, παρουσιάζεται σε ελάχιστο βαθμό και λίγοι μόνο θα καταλάβουν την ύπαρξή του, ενώ δεν αυξομειώνεται ανάλογα με την θέση του Brilliant color.
Ο UHD65 είναι αρκετά φωτεινός, δίχως να φτάνει σε απόλυτη φωτεινότητα τις μετρήσεις του ανταγωνισμού. Η οξύτητα της εικόνας είναι εντυπωσιακή και είμαι σίγουρος πως οι pure-ίστες του χώρου, θα θέσουν το αντίστοιχο ρυθμιστικό στο minimum.
Ως προς το επίπεδο του μαύρου, σαν απόλυτο νούμερο, είναι σίγουρα μικρότερο του ανταγωνισμού, ακόμη και με το Dynamic Black ενεργοποιημένο. Σημειώστε όμως ότι έτσι κι αλλιώς, σε καμία μια ταινία δεν συναντάμε απόλυτο μαύρο…
Οι διαβαθμίσεις του γκρι σε όλη την κλίμακα – και ιδιαίτερα στα χαμηλά IRE – παρουσιάζει ελάχιστη συμπίεση, ιδιαίτερα με Dynamic Black ενεργό, αλλά σε καμία περίπτωση δεν χάνεται πολύτιμη πληροφορία.
Το σκηνικό αλλάζει με τις πρώτες σκηνές αναφοράς που χρησιμοποιεί το PerfectImage, για την αξιολόγηση των βιντεοπροβολέων. Στα υποφωτισμένα πλάνα ο UHD65 διατηρεί υψηλό το επίπεδο της λεπτομέρειας, ενώ το αυξημένο Ansi contrast καθιστά την εικόνα ευχάριστα δυναμική. Σε άμεση σύγκριση με τον ανταγωνισμό, μπορώ να πω πως αυτό που εισπράττει το μάτι είναι πολύ κοντά στα επίπεδα του SONY VPL-VW260, αλλά απέχει από αυτό των EPSON και JVC, οι οποίοι παραμένουν σταθερά οι βασιλείς της κατηγορίας.
Η χρωματική του πιστότητα μετά τη ρύθμιση, αυξάνει κάθετα την αντιληπτή αντίθεση της εικόνας και της προσδίδει αίσθηση 3D!
Αν και τεχνολογίας DLP, η απόδοση του UHD65 σε πλάνα με κίνηση κρίνεται πολύ καλή, αν και όχι χωρίς τα γνωστά προβληματάκια στα 24 καρέ… Ο αλγόριθμος Pure Motion είναι υπεύθυνος για αυτό.
4K & HDR
Σε θέαση υλικού 4K HDR, το σκηνικό είναι διαφορετικό. Η Optoma έχει σαν εργοστασιακή προεπιλογή – όταν το Dynamic Range είναι στη θέση Auto – να μεταβάλλει την εικόνα από SDR σε HDR. Αυτό σημαίνει πως αν το Cinema mode έχει ρυθμιστεί για προβολή υλικού SDR, κατά τη θέαση υλικού 4K αυτό θα αλλάξει σε Cinema HDR. Φυσικά, διατίθεται και το HDR ως προεπιλογή.
Σε υλικό 4K, όπως όλοι γνωρίζουμε, η φωτεινότητα έχει μέγιστη σημασία. Τη μεγαλύτερη φωτεινότητα του UHD65 την μετρήσαμε στις θέσεις Bright, HDR και Cinema, με τις δυο τελευταίες να δίνουν μεγαλύτερο εύρος και ακρίβεια χρωμάτων.
Οι επιλογές Cinema και Bright με HDR, συνθέτουν τους ιδανικότερους συνδυασμούς ευρείας χρωματικής απόδοσης και υψηλής ακρίβειας, υψηλής φωτεινότητας και περίσσιας φωτεινότητας αντίστοιχα.
Η κλίμακα του γκρι, όπως επίσης και το gamma, απαιτούν μικρή διόρθωση ώστε τα σκοτεινά πλάνα να αποδίδονται σωστά και όχι υπερφωτισμένα.
Κατά τη θέαση ταινιών αναφοράς του PerfectImage, ο UHD65 έδειξε τα… δόντια του. Μπορεί να συναγωνιστεί στα σημεία ακόμα και ανταγωνιστές του με υψηλότερο κόστος. Είναι φωτεινός, λαμπρός, με υψηλή οξύτητα εικόνας, ενώ χρωματικά – κατά τη θέαση τουλάχιστον – αποδίδει υπέροχα. Μη ξεχνάμε εξάλλου πως o UHD65 μπορεί να καλύψει κατά 100% το πρότυπο REC 709!
ΥΠΕΡ
Χρωματική παλέτα SDR
Δυναμική Περιοχή
HDR Gamma
Out of the box συμπεριφορά σε 4K HDR
ΚΑΤΑ
Επίπεδο Μαύρου
REC 709
SDR to HDR μετατροπή
Τιμή.
Το τελικό συμπέρασμα του PerfectImage είναι πως ο UHD65 είναι ένας βιντεοπροβολέας που μπορεί να αποδώσει 8,3 εκατομμύρια εικονοστοιχεία σε συνδυασμό με επάρκεια φωτεινότητας για τη θέαση υλικού 2Κ και 4Κ. Το επίπεδο του μαύρου μπορεί να μην είναι το πλέον δυνατό του σημείο, αλλά αντισταθμίζεται από το πολύ καλό Ansi contrast. Δεν μπορούμε όμως να αγνοήσουμε το γεγονός πως ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος την εποχή αυτή, ακόμα και από μοντέλα της ίδιας της Optoma.
Χρωματικά ο UHD65 είναι ένας ισορροπημένος προβλέας. Για θέαση ταινιών, οι επιλογές «Reference» και «Cinema» είναι οι προτιμότερες, με την πρώτη πιο ισορροπημένη ιδιαίτερα στα χρώματα. Για θέαση ταινιών, η επιλογή της θερμοκρασίας 6.500Κ έδωσε τα καλύτερα αποτελέσματα, με μια θερμοκρασία 6.447K στην επιλογή Reference και θερμοκρασία 6.883K στην επιλογή Cinema. Το color management δουλεύει πολύ καλά και μας έδωσε την δυνατότητα μιας σωστής ρύθμισης όπως μπορείτε να δείτε για στα σχετικά διαγράμματα.
Στο color error decoding παρατηρήθηκε απόκλιση μεγαλύτερη του 5%. Το contrast ratio on/off full field μετρήθηκε στο 2.200:1, με το Dynamic mode ενεργοποιημένο και 945:1 Native Contrast.
Η φωτεινότητά του μετρήθηκε στα 1.217 Ansi Lumens (Bright Mode), ενώ καλιμπραρισμένος έπεσε στα 775 Lumens.
OPTOMA UHD65 VIVID
Color Temp: 8.008K (70IRE)
Gamma: 1.16
OPTOMA UHD65 CINEMA
Color Temp: 6.883K (70IRE)
Gamma: 2.13
OPTOMA UHD65 REFERENCE
Color Temp: 6.447K (70IRE)
Gamma: 2.12
OPTOMA UHD65 HDR
Color Temp: 6.631K (70IRE)
Gamma:
OPTOMA UHD65 HDR AFTER CALIBRATION
[box type=”info”]Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι μετρήσεις και η μετά τη ρύθμιση απόδοση του προβολικού μέσου αφορά μόνο το συγκεκριμένο προιόν που είχαμε για δοκιμή. Συχνά, οι αποδόσεις συσκευών του ιδίου μοντέλου παρατηρείται να έχουν διαφοροποιημένα μετρήσιμα μεγέθη (με μεγαλύτερα ή μικρότερα λάθη) και τελικά απαιτούν εντελως διαφορετική ισορροπία ρυθμίσεων.
Αυτός είναι και ο λόγος που δεν δημοσιεύουμε τις ρυθμίσεις που χρησιμοποιήσαμε μετά το calibration (βαθμονόμισή του).
Περισσότερα για την επαγγελματική βαθμονόμηση του προβολικού σας μέσου μπορείτε να μάθετε εδώ.
Μανώλης Καστρουνής