Ο EH-TW9200 για την Epson, θεωρώ, ότι αποτέλεσε ένα μοντέλο σταθμό δεδομένου ότι τον κράτησε στην παραγωγή πάνω από τρία χρόνια και όχι άδικα. Ακόμη και στην Ελλάδα με τα όποια προβλήματά της, λόγω σχέσης τιμής προς απόδοση, αποτελούσε πάντα μια άριστη αγορά. Όλο αυτό το διάστημα της εμπορικής κυκλοφορίας του, το R&D τμήμα της εταιρείας εργαζόταν πυρετωδώς. Άλλωστε όλες οι μεγάλες εταιρείες είναι «μπροστά» τουλάχιστον μια τριετία.
Είχα την ευκαιρία να έχω στα χέρια μου το πρώτο κομμάτι που είχε έρθει στην Ελλάδα και μάλιστα με μηδέν ώρες.
Ο Epson EH-TW9300 είναι μεγαλύτερος από τον προκάτοχό του ενώ υπάρχουν σχεδιαστικές ομοιότητες. Λόγω του αυξημένου μεγέθους του, ο φακός δεν φαίνεται μεγάλος και επιβλητικός, όπως στο προηγούμενο μοντέλο, ενώ λόγω της μεγαλύτερης φωτεινότητας θα περίμενε κανείς οι θύρες για την εισαγωγή και εξαγωγή του αέρα να είναι και αυτές μεγαλύτερες. Πίσω από τις γρίλιες της αριστερής εισαγωγής βρίσκουμε το φίλτρο που είναι υπεύθυνο για την καθαρή ροή του εισερχόμενου αέρα. Η ανάγκη για μεγαλύτερο σασί ήταν επιβεβλημένη λόγω της χρήσης ηλεκτρικών μηχανισμών για την λειτουργία του φακού.
Οι διαφορές με τα προηγούμενο μοντέλο είναι κυρίως η υποστήριξη 4 Κ με την χρήση του 4K-enhanced, η αύξηση της δυναμικής αντίθεσης από 600.000:1 σε 1.000.000:1, η αύξηση της φωτεινότητας, η διόρθωση της χρωματικής ομοιομορφίας σε 8 σημεία, η υποστήριξη HDCP 2.2 και HDR από την HDMI 2, ο νέος φακός, η αλλαγή του transmitter που λειτουργεί πλέον «ψηλότερα» για την εξάλειψη των παρεμβολών από οικιακά δίκτυα υποστηρίζει 4K αλλά και πιο γρήγορο αναφορικά με τα κλειδώματά του. Το transmitter σύμφωνα πάντα με την εταιρεία θα πρέπει να βρίσκεται για την καλύτερη λήψη εμπρός από τον προβολέα δεδομένου ότι οι κεραίες και στον προβολέα αλλά και στο transmitter είναι στην εμπρόσθια όψη ενώ δεν θα πρέπει να είναι εγκλωβισμένο σε μεταλλικό rack.
Ο φακός είναι νέος αλλά δεν αναφέρεται ο κατασκευαστής του.
Οι γνωστοί περιστροφικοί διακόπτες που μετατόπιζαν τον φακό στον οριζόντιο και κάθετο άξονα δεν υπάρχουν πλέον και όλα αυτά γίνονται ηλεκτρικά. Η μετατόπισή του φακού μπορεί να γίνει είτε στον οριζόντιο άξονα κατά 47% είτε στον κάθετο άξονα κατά 96%.
Και σε αυτόν έχουμε την δυνατότητα ρύθμισης τραπεζοειδούς παραμόρφωσης το γνωστό σε όλους «keystone» για διόρθωση κάποιου λάθους κατά την εγκατάσταση, κάτι που σας αποτρέπουμε να χρησιμοποιείτε. Θεωρούμε ότι η χρήση του δεν χρειάζεται λόγω της μετατόπισης του φακού.
Οι πιεστικοί διακόπτες είναι τοποθετημένοι αριστερά της συσκευής και κρυμμένοι πίσω από ένα κάλυμμα (η μοναδική ομοιότητα με τα προηγούμενα μοντέλα).
Στο πίσω μέρος υπάρχουν οι θύρες από τις οποίες τροφοδοτούμε τον προβολέα με σήμα ψηφιακό μέσω δύο εισόδων HDMI και αναλογικό μέσω συνδέσεων D-Sub 15pin.
Η συσκευή συνοδεύεται από το γνωστό εύχρηστο και φωτιζόμενο τηλεχειριστήριο.
Ο EH-TW9300 δεν είναι μια απλή αναβάθμιση είναι ένας καθαρά νέος προβολέας
Και σε αυτόν βρίσκουμε το motorized κάλυμμα του φακού που στόχος του πλέον της εμφάνισης είναι και η προστασία του φακού αλλά και του εσωτερικού από σκόνες.
Για τον λόγο της εσωτερικής καθαριότητας έχει επιστρατευτεί ένα μεγάλο φίλτρο που φιλοξενείται στα αριστερή πλευρά.
Ο EH-TW9300 είναι ένας LCD προβολέας με ανάλυση 1.920×1.080 (0,74 D9 MLA) και τα panel που χρησιμοποιεί είναι νέα.
Μπορεί να δεχτεί σήματα 4K ενώ το σύστημα που χρησιμοποιεί είναι κάτι αντίστοιχο με αυτό που έχουμε συναντήσει στους προβολείς της JVC. Έχουμε και εδώ μια μετατόπιση των pixels κατά μισό (pixel) δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο περισσότερα pixels και συνεπώς μια αυξημένη ανάλυση στην εικόνα. Επίσης υποστηρίζει HDR και HDCP 2.2 από μόνο μία είσοδο Hdmi.( Hdmi 2)
Η φωτεινότητά του είναι 2.500 ANSI Lumens (μέτρηση κατά ISO), στην επιλογή color mode Dynamic, κάνοντας χρήση νέας λάμπας ισχύος 250W με διάρκεια ζωής μέχρι και 5.000 ώρες στην επιλογή eco mode, με λόγο αντίθεσης 1.000.000:1 full on/off (Color mode: Dynamic, Lamp brightness: High, Zoom: Wide, Auto Iris: On). Η οδήγηση των LCD drive είναι 12 bit, ενώ η επεξεργασία του σήματος είναι 10 bit.
Φορά το SIL9777 chipset της Silicon το οποίο μπορεί να διαχειριστεί 18gbps και 600MHz.
Νέος είναι και ο φακός που πλέον έχει 16 στοιχεία αντί 14άρων των προηγούμενων μοντέλων.
Η αυτόματη ίριδα που χρησιμοποιεί είναι μια μικρή τροποποίηση της παλιάς, με δυο επιπλέον λεπίδες τοποθετημένες στις μεταλλικές επιφάνειες που ανοίγουν και κλείνουν γύρω από τον εαυτό τους και αφήνουν ή όχι το φως της λάμπας να περάσει προς το εσωτερικό του προβολέα. Φαινομενικά η λειτουργία της ίριδας δεν έχει αλλάξει, αλλά με μια πιο προσεκτική ματιά θα δούμε ότι η μία λεπίδα ακουμπά πάνω στην άλλη και με αυτόν τον τρόπο προσπαθούν να μειώσουν την όποια διαρροή φωτός προς το οπτικό μονοπάτι. Τα μηχανκά μέρη φαίνονται διαφορετικά ενώ η λειτουργία της ήταν πιο αθόρυβη από το προηγούμενο μοντέλο.
Με την νέα ίριδα ο TW-EH9300 εκτός από την αυτόματη λειτουργία της χρησιμοποιεί και μία βηματική ίριδα. Στην προηγούμενη υλοποίηση του EH-TW9200 δεν είχαμε την δυνατότητα ρύθμισης της μέγιστης φωτεινότητας του προβολέα μας ώστε να τον προσαρμόσουμε στο δικό μας set up και να μην φαντάζει φωτεινός. Σε αυτόν έχουμε 20 διαφορετικά βήματα μείωσης της φωτεινότητας. Αυτό σημαίνει ότι η αυτόματη ίριδα θα μας δώσει σαν μέγιστη φωτεινότητα αυτήν που εμείς έχουμε ορίσει manual.
Και αυτός ο προβολέας χρησιμοποιεί σε Mode Natural , Cinema και Digital Cinema νέο χρωματικό φίλτρο για να μπορέσει να εξισορροπήσει φασματικά τη χρωματική πιστότητα που συναντάμε στις λάμπες τύπου UHP αλλά και να διευρίνει το χρωματικό πρότυπο ώστε να μπορέσει να υποστηρίξει πρότυπο HDR (Β.Τ.2020).
Ο προβολέας υποστηρίζει 3D σε όλες τις μορφές του (FP, Side by Side, Up/Down) ενώ στην συσκευασία δεν θα βρούμε γυαλιά όπως στον EH-TW9200 αλλά έχει συμβατότητα με οποιαδήποτε Full HD 3D γυαλιά.
Χαρακτηριστικά:
Τεχνολογία: LCD, Στοιχεία εκπομπής: 3×0,74΄΄ polysilicon active-matrix TFT wide panel
Αναλογία εικόνας: 16:9 (native) και 4:3
Ονομαστική ανάλυση: 1.920×1.080 pixels
Ονομαστική φωτεινότητα: 2.500 Lumens (ANSI)
Ονομαστικός λόγος αντίθεσης: 1.00.000:1
Τύπος και ισχύς λυχνίας: UHΕ, 250W
Ονομαστική διάρκεια ζωής λυχνίας: 5.000 ώρες
Απόσταση προβολής 100΄΄: 3-4,80 μ.
Lens Shift: Ναι (Κάθετα ± 96,3 %, Οριζόντια ± 47,1 %)
Ρύθμιση ισορροπίας λευκού: Ναι
Ρύθμιση gamma: Ναι
Είσοδοι Έξοδοι εικόνας: USB 2.0 Τύπου A, USB 2.0 Type B (Service Only), RS-232C, WLAN (προαιρετικά), Trigger out, Είσοδος VGA, Είσοδος HDMI (2x), HDMI (HDCP 2.2), Διασύνδεση Ethernet (1000 Base-T/ 100-Base TX/ 10-Base-T)
Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 520x170x450 χλστ.
Βάρος: 11 κιλά
ΚΟΣΤΟΣ ΧΡΗΣΗΣ: 0,003€/ώρα/χρήσης
Επαφή: 210.8099499
Τιμή: 3.300 ευρώ (Μαύρο), 3.600 ευρώ Wireless (Λευκό)
Από πλευράς συνδέσεων εντύπωση κάνει η απουσία αναλογικών εισόδων εκτός από την γνωστή μας 15oin D-SUB VGA. Συνανταμε όμως σύνδεση με Lan για χρήση και προβολή περιεχομένου μέσω της αντίστοιχης αντίστοιχης εφαρμογής της Epson. Επίσης για να χρησιμοποιήσετε τη λειτουργία ασύρματου LAN, προσαρτήστε μια προαιρετική Μονάδα ασύρματου LAN (ELPAP10).
Ενδιαφέρον έχει η ύπαρξη της θύρας opt. HMDI 300mA.
Το μενού σαν φιλοσοφία έχει παραμείνει ακριβώς το ίδιο με κάποιες μικρές αλλαγές λόγω 4K-enhanced. Επιλογές όπως color uniformity, Lens position, Lens memory, Dynamic range (αφορά το 4K), image preset mode, details enhancement είναι μερικές από τις νέες επιλογές που θα βρούμε.
2K
Ο EH-TW9300 στην ουσία είναι ένα καινούργιο εντελώς μηχάνημα και όχι μια βελτιωμένη έκδοση προηγούμενου μοντέλου. Η εξωτερικά μεγάλη του διάσταση, σε σύγκριση με τα παλαιότερα της μοντέλα, σε προδιαθέτει θετικά. Ας δούμε αναλυτικά το νέο αυτό μοντέλο της Epson.
Στα χέρια μας είχαμε το ασύρματο μοντέλο και το παραλάβαμε με μηδέν ώρες. Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές ο προβολέας έχει γράψει πάνω από 60 ώρες.
Είναι πολλά πράγματα που πρέπει να δούμε, να ελέγξουμε και πολύ περισσότερο να συγκρίνουμε και δεν είναι εύκολο σε ένα απόγευμα να βγάλουμε σοβαρά συμπεράσματα.
Το πρώτο πράγμα που μου έκανε εντύπωση είναι η υψηλή του φωτεινότητα ακόμη και στις επιλογές εκείνες που είναι προρρυθμισμένες για cinephile καταστάσεις που πάντοτε έχουν χαμηλότερη φωτεινότητα.
Ο νέος φακός που φορά είναι κατά κύριο λόγο υπεύθυνος για την οξύτητα της εικόνας, και δεν μπορεί να συγκριθεί με τα παλαιότερα μοντέλα. Το color aberration είναι ελάχιστο και μόνο όταν ανοίξουμε πολλές ίντσες και έχοντας χρησιμοποιήσει αρκετά το lens shift θα κάνει την εμφάνιση του. Η ευκολία των ηλεκτρικών του ρυθμίσεων είναι ευπρόσδεκτη, ενώ σε συνδυασμό με τις μνήμες του φακού θα κάνει την ζωή εύκολη σε όσους έχουν 2.35:1 οθόνη ή έχουν φτιάξει masking. Μέσω του τηλεχειριστηρίου έχουμε άμεση πρόσβαση σε δυο μνήμες. Εδώ θα πρέπει να επισημάνω ότι η αλλαγή από 1.78:1 σε 2.35:1 δεν χαλά το focus, κάτι που είχαμε συναντήσει σε σχεδόν όλους τους JVC που είχαμε δοκιμάσει. Δεν το θεωρώ αυτό μειονέκτημα των JVC αλλά με τόσα γρανάζια που περιστρέφονται, τόσο μεγάλη ακρίβεια θεωρείται προσόν για τον Epson.
Η σύγκλιση του συγκεκριμένου μοντέλου ήταν ελαφρώς χειρότερη από άλλα μοντέλα της εταιρείας που έχουμε δοκιμάσει (<1 Pixel) αλλά αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα δεδομένης της ρύθμισης “panel alignment” που διαθέτει και αυτό το μοντέλο. Η διαδικασία έχει αλλάξει λίγο και τώρα πρέπει να φτιάξουμε πρώτα το panel ολόκληρο και μετά την γνωστή, για την Epson, ρουτίνα των τεσσάρων γωνιών. Χρειάστηκε περίπου 2 λεπτά το πολύ για την ακριβή ρύθμισή του.
Την μεγάλη διαφορά όμως την «κάνει» η ρύθμιση «color uniformity». Μέσω της ρύθμισης αυτής ο ευτυχής κάτοχος μπορεί να διορθώσει (εάν αυτό είναι απαραίτητο και μόνο) ηλεκτρονικά την χρωματική ανομοιομορφία της εικόνας σε οκτώ διαφορετικά σημεία και σε οκτώ διαφορετικά επίπεδα του grayscale. Κόβει την εικόνα σε 3×3 (εννέα συνολικά) τετράγωνα ενώ το τετράγωνο του κέντρου αποτελεί την αναφορά και δεν μπορεί να ρυθμιστεί. Η διόρθωση μπορεί να γίνει είτε σε όλο το panel είτε σε κάθε ένα από τα οκτώ διαφορετικά σημεία. Σε όλα αυτά τα «τετράγωνα» μπορούμε να διορθώσουμε μόνο την επιφάνεια που είναι εξωτερικά του panel και περιμετρικά αυτού. Για παράδειγμα εάν θέλουμε να κάνουμε διόρθωση στο κάτω αριστερά τετράγωνο τότε η όποια αλλαγή μας, που μπορεί να γίνει σε επίπεδο R,G,B, θα γίνει στην μισή εξωτερική επιφάνεια του τετραγώνου δηλαδή την κάθετη αριστερή και την κάτω πλευρά του. Στην περίπτωση του επάνω και κάτω τετραγώνου η διόρθωση θα γίνει στην μισή επιφάνεια που κοιτά το εξωτερικό μέρος του panel.
Η χρωματική ανομοιομορφία που πολλοί ανταγωνιστές αναδείκνυαν σαν μεγάλο μειονέκτημα, αποτελεί πλέον παρελθόν σύμφωνα με τα λεγόμενα της εταιρείας μέσω αυτής της διόρθωσης. Στη μικρή μας επαφή με το μηχάνημα δεν χρειάστηκε να χρησιμοποιήσουμε τέτοια διόρθωση παρά μόνο για να δούμε με ποιο τρόπο δουλεύει.
Το μενού και οι επιλογές εικόνας δεν έχουν αλλάξει σαν αποτέλεσμα, απλά έχουν αλλάξει οι ονομασίες.
Ο EH-TW9300 μπορεί, με την φωτεινότητα που έχει, να γεμίσει με άνεση μέχρι και 130-140 ίντσες με την επιλογή Bright Cinema. Τις ίδιες ίντσες μπορεί να γεμίσει επιλέγοντας το «Natural» και «Cinema» σαν προεπιλεγμένο mode αλλά με την προϋπόθεση ο προβολέας να τοποθετηθεί σχετικά κοντά στην οθόνη κάνοντας χρήση του ρυθμιστικού της μεταβλητής εστίασης (zoom). Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να έχουμε και μεγάλη εικόνα, και συνάμα να απολαμβάνουμε ταινίες 3D και HDR με επάρκεια φωτεινότητας.Σε αυτόν τον προβολέα μέτρησα και την μείωση της φωτεινότητας ανάλογα με την θέση του φακού από tele σε wide που κυμάνθηκε στο -35%. Για αυτό τον λόγο θα πρέπει να δοθεί λίγη προσοχή στην τοποθέτησή του.
Αναφορικά με την κίνηση θα πρέπει σημειώσω ότι ήταν πολύ καλή σε σημείο να μην επιλέξω την διόρθωση του μέσω του ρυθμιστικού “Frame Interpolation”. Εάν όμως σας αρέσει το “Soap Opera Effect” όπως το αποκαλούμε, τότε θα σας πρότεινα να μην υπερβείτε την πρώτη επιλογή δηλαδή την “Low”. Οι υπόλοιπες επιλογές θα σας δημιουργήσουν άλλα θέματα στην εικόνα και δεν τις συνιστώ. Νομίζω ότι οι υπόλοιπες διαβαθμίσεις θα προτιμηθούν μόνο σε αθλητικό περιεχόμενο. Να σημειώσω ότι το ρυθμιστικό “Frame Interpolation” είναι ενεργό και σε 3D.
Η εικόνα γνωστή, λίγο διαφοροποιημένη χρωματικά αλλά αυτό είναι κάτι που θα το σκεφτείς με μια δεύτερη ματιά. Η ευκρίνεια, η οξύτητα της εικόνας όπως επίσης και το χρώμα είναι αυτό που αναζητά ο μέσος όρος του αγοραστικού κοινού και ο EH-TW9300 δίνει απλόχερα αυτά τα χαρακτηριστικά. Όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενα reviews των προβολέων της Epson, οι επιλογές “Natural & Cinema” είναι και οι ιδανικότερες.
Μεγάλη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στα διάφορα ρυθμιστικά οξύτητας και details που διαθέτει ο προβολέας.
Πολλά από αυτά είναι χρήσιμα για SD υλικό και άλλα μόνο για HD. Όπως και να έχει το ρυθμιστικό της οξύτητας “Sharpness” δεν είναι επιθετικό σε σχέση π.χ. με την επιλογή “Super resolution”.
Το επίπεδο του μαύρου, με τη χρήση της αυτόματης ίριδας αλλά και του χρωματικού φίλτρου, είναι απίστευτα καλό και καλύτερο αυτού του TW-9200. Και εδώ τα όρια της ίριδας σε αυτά τα δύο mode Natural και Cinema είναι διαφορετικά με το εάν η επιλογή λειτουργίας της λάμπας είναι στην normal ή eco και normal ή High speed . Δεν αναφέρομαι φυσικά στο πραγματικό μαύρο , αυτό το οποίο βλέπουμε μέσα στην εικόνα μας αλλά για το απόλυτο μαύρο που μπορεί να δώσει αυτός ο προβολέας. Η λειτουργία της ίριδα δύσκολα γίνεται αντιληπτή.
Καλό θα ήταν να τον τροφοδοτήσετε με υλικό YCbCr 4:2:2 γιατί κλειδώνει σε 12 bit βάθος χρώματος (color depth) ενώ εάν τον τροφοδοτήσετε με υλικό RGB (video levels) ο προβολέας κλειδώνει σε 8 bit βάθος χρώματος (color depth)
4Κ & HDR
Έχοντας στην κατοχή μας τίτλους, player, αλλά και γεννήτρια σήματος ήμασταν καθόλα έτοιμοι για μια πλήρη αξιολόγηση του προβολέα.
Σε υλικό 4Κ (3.840×2.160) ο προβολέας κλείδωσε αμέσως ενώ αναγνώρισε και το χρωματικό πρότυπο. Εάν η ταινία που παρακολουθούμε είναι και HDR τότε θα «καταλάβει» μέσω metadata (ενσωματωμένα στοιχεία ταυτότητας υλικού) και θα ενεργοποιήσει αυτόματα (default επιλογή) ένα από τα τέσσερα διαφορετικά mode με τα οποία είναι εφοδιασμένος ο προβολέας. Το 4K-enhanced που χρησιμοποιεί ο EH-TW9300 είναι νέο καλύτερο από αυτό που είχαμε δοκιμάσει στον EPSON EH-LS10000.
Όπως μπορείτε να διακρίνετε και από τον ανωτέρω πίνακα, τα πιθανά κλειδώματα (HDR1, HDR2, HDR3, HDR4) είναι άμεσα συνδεδεμένα με την φωτεινότητα που είναι γραμμένη η ταινία, η εάν θέλετε το σημείο «κλιπαρίσματος» είτε στα 400 ή 1000 ή 4000 ή 10000 Nits.
Πλέον ο προβολέας αν και δεν είναι αμιγώς 4Κ με το ανάλογο υλικό ξεδιπλώνει και τις τελευταίες αρετές του. Η εικόνα ακόμη πιο συμπαγής ενώ για τους λάτρεις της οξύτητας τα διάφορα ρυθμιστικά δεν θα αλλοιώσουν- αγριέψουν την εικόνα όσο σε υλικό SDR. Σε αυτό βοηθά για άλλη μια φορά ο νέος φακός που φορά.
Η χρωματική παλέτα αλλάζει (από REC.709 σε B.T.2020) όπως επίσης και η δυναμική της εικόνας στο σύνολο της. Η εικόνα φαντάζει πιο φυσική, ρεαλιστική με αποτέλεσμα να είναι πιο δυναμική. Αυτό είναι επακόλουθο όταν έχουμε πλέον περισσότερη πληροφορία γραμμένη στο δισκάκι μας. Και λέγοντας πληροφορία δεν αναφέρομαι στα περισσότερα Pixels λόγω μεγαλύτερης ανάλυσης. Αναφέρομαι στην μεγαλύτερη και πλουσιότερη χρωματική υφή της εικόνας που εισπράττει το μάτι μας. Πιστέψτε με θα το καταλάβετε αμέσως αυτό όσο «άσχετοι» δηλώνετε στο θέμα της εικόνας.
Όμως δεν είναι όλα ρόδινα δεδομένου ότι για HDR υλικό θεωρώ ότι μέχρι αυτήν την στιγμή δεν υπάρχει προβολικό, σε αυτήν την κατηγορία τιμής και φωτεινότητας που να μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα.
Οι προδιαγραφές που έχουμε για HDR αφορούν τηλεοράσεις και είναι φυσιολογικό οι προβολείς να μην μπορούν να αποδώσουν την αντίστοιχη δυναμική εικόνα. Παρόλα αυτά ο EPSON EH-TW9300 έχει τις περισσότερες επιλογές για HDR που συναντάμε σε προβολέα ενώ υπερκαλύπτει το DCi-P3 το πρότυπο βάσει του οποίου γίνετε το mastering των ταινιών (container B.T.2020).
Αν και σε πρώιμα στάδια είχαμε την ευκαιρία να παίξουμε με τις ρυθμίσεις του EPSON EH-TW9300 για ULTRA HD χρησιμοποιώντας τόσο το HD FURY όσο και τον Lumagen Pro. Στην πρώτη περίπτωση καταφέραμε να δούμε με συμβατικό gamma 2.4 και διευρυμένο χρωματικό τρίγωνο και το αποτέλεσμα ήταν μια πιο πλούσια εικόνα ενώ στην δεύτερη περίπτωση χρησιμοποιώντας το κατάλληλο λογισμό καταφέραμε να φτιάξουμε ένα εντυπωσιακό profil σε HDR10 (Gamma 2084 B.T. 2020)
Σε καμιά περίπτωση μην προσπαθήσετε να δείτε μια ταινία γραμμένη σε πρότυπο REC.709 σε επιλογή mode ή μνήμης που είναι φτιαγμένη για υλικό HDR. Στην αρχή θα σας αιχμαλωτίσει το περίσσιο χρώμα αλλά το σύνολο της εικόνας θα είναι λάθος.
Η επιλογή super resolution προσθέτει μια σπιρτάδα στην εικόνα ενώ κάτι αντίστοιχο έχουμε συναντήσει και στους λοιπούς ανταγωνιστές αλλά με διαφορετικές ονομασίες και υλοποιήσεις.
Ως συμπέρασμα θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο EH-TW9300 βλέπει τον ανταγωνισμό στα ίσια και πλέον θα αποτελεί μια εναλλακτική αλλά κύρια πρόταση σε ένα σοβαρό HC. Τα χρήματα που ζητά μπορούν να φαντάζουν αρκετά αλλά ο προβολέας αυτός πλέον έχει αλλάξει κατηγορία. Άλλωστε που θα βρείτε προβολέα που να υποστηρίζει 4K HDR σε αυτά τα χρήματα.
Χρωματικά ο TW-9300 δεν είναι ένας τυπικός Epson μια και έχει μια εξαιρετικά ισορροπημένη χρωματική συμπεριφορά στην θέση Natural σε σχέση παντα με τα παλιότερα μοντέλα. Για θέαση ταινιών, οι επιλογές Natural και Cinema είναι και εδώ οι προτιμότερες, με την πρώτη πιο ισορροπημένη. Για θέαση ταινιών, η επιλογή της θερμοκρασίας 6.500 έδωσε τα καλύτερα αποτελέσματα, με μια θερμοκρασία 6.800K. Η επιλογή 0 στο gamma αποτελεί την εύκολη λύση, ενώ το custom gamma θα αναδείξει τις δυνατότητες του προβολέα για άλλη μια φορά αλλά θέλει μεγάλη προσοχή λόγω ίριδας. Στο color error decoding παρατηρήθηκε μικρότερη απόκλιση από το παλαιότερο μοντέλο το οποίο διορθώνονται με την απαραίτητη ρύθμιση.
EPSON EH-TW9300 Dynamic
Color Temp: 6.990K (70IRE)
Gamma: 2.15
EPSON EH-TW9300 Bright Cinema
Color Temp: 7.400K (70IRE)
Gamma: 1.74
EPSON EH-TW9300 Natural
Color Temp: 6.800K (70IRE)
Gamma: 2.27
Μέτρηση των τεσσάρων εκ των πέντε προεπιλογών gamma (2,1,0,-1) που διαθετει ο προβολέας.
Σην δεξιά στήλη ο αριθμός και ο χρωματισμός αντιστοιχεί στην ανάλογη μέτρηση.
EPSON EH-TW9300 Cinema
Color Temp: 8.668K (70IRE)
Gamma: 2.19
Μέτρηση των τεσσάρων εκ των πέντε προεπιλογών gamma (2,1,0,-1) που διαθετει ο προβολέας.
Σην δεξιά στήλη ο αριθμός και ο χρωματισμός αντιστοιχεί στην ανάλογη μέτρηση.
EPSON EH-TW9300 Digital Cinema
Color Temp: 8.668K (70IRE)
Gamma: 2.19
[box type=”info”]Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι μετρήσεις και οι αποδόσεις του προβολικού μέσου αφορά μόνο το μοντέλο που είχαμε για δοκιμή. Αποδόσεις άλλων ίδιων συσκευών μπορεί να έχουν διαφορετικά μετρήσιμα μεγέθη (με μεγαλύτερα ή μικρότερα λάθη).
Αυτός είναι και ο λόγος που δεν δημοσιεύουμε τις ρυθμίσεις που χρησιμοποιήσαμε μετά το calibration (βαθμονόμισή του).
Περισσότερα για την επαγγελματική βαθμονόμηση του προβολικού σας μέσου μπορείτε να μάθετε εδώ.
Μανώλης Καστρουνής
4 Σχόλια
Μπράβο Μανώλη είναι η πιο πλήρης και η πιο περιεκτική παρουσίαση που έχω δει για προβολέα και δεν αναφέρομαι μόνο στην ψωροκώσταινα οπού στους τυφλούς βασιλεύουν οι μονόφθαλμοι …….
Μια ερώτηση μόνο το on /off και το ansi contrast σε ποιο mode μετρήθηκαν ?
Σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια.
Σχετικά με την ερώτηση σας μετρήθηκαν στο Natural mode.
Κορυφαιο και αναλυτικοτατο rewiew Μανωλη !
Παντα τετοια!
Ευχαριστώ πολύ.