Στην επίσημη παρουσίαση των 4Κ προβολέων της Sony επί Ελληνικού εδάφους, είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά τον νέο προβολέα της εταιρείας και μάλιστα σε πρώτη Ευρωπαϊκή. Πέρα όμως από αυτήν την πρώτη παρουσίαση άλλοι δύο προβολείς πέρασαν από τα χέρια μου για αξιολόγηση και βαθμονόμηση. Μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι η πρώτη εντύπωση μου δεν άλλαξε κάθε άλλο μάλιστα.
Ο νέος αυτός προβολέας ακούει στο όνομα VPL-HW40ES και ήρθε να καλύψει το κενό στην χαμηλή κατηγορία τιμής. Η αλήθεια είναι ότι η Sony έπρεπε να προσθέσει στην γκάμα έναν αντικαταστάτη του VPL-HW30 για να ανταγωνιστεί την υπόλοιπη αγορά που προσφέρει προβολείς Full HD.
Εμφανίζεται σε δύο χρωματικές αποχρώσεις, λευκό και μαύρο. Γενικά η όψη του προβολέα, έχει παραμείνει ίδια και τίποτα δεν σε προδιαθέτει για κάτι καινούργιο. Έπρεπε να κρατηθεί το κόστος χαμηλά για να είναι άμεσα ανταγωνίσιμος.
Η εστίαση του φακού καθώς και το ζουμ γίνονται χειροκίνητα και είναι 1.6x. Χειροκίνητη είναι και η μετατόπισή του και μπορεί να γίνει κατά ±71% στο οριζόντιο και ±25% στο κατακόρυφο επίπεδο.
Θα πρέπει να θυμίσω ότι και σε αυτόν χρησιμοποιείται η αρχιτεκτονική «V» για την ψύξη της λάμπας. Ο κρύος αέρας εισέρχεται από το πίσω μέρος και χαμηλά του φακού, διαχωρίζεται στα δύο και αγκαλιάζει τη λάμπα και την οπτική μηχανή, και, ζεστός πια, εξέρχεται από τις δύο οπές που υπάρχουν στην πρόσοψη, δεξιά και αριστερά του φακού. Όλο αυτό έχει ως αποτέλεσμα «βαθύτερη», κατά την εταιρεία πάντα ψύξη αλλά και χαμηλότερα επίπεδα θορύβου. Ο θόρυβος του ανεμιστήρα είναι μόλις 21dB.
Ο προβολέας χρησιμοποιεί τρία SXRD πάνελ 0,61’ τα οποία υπόσχονται αυξημένο κοντράστ. Με χρόνο απόκρισης μόνο 2ms, και ταχύτητα στα 240Hz υπόσχονται εικόνα 3D με βάθος πεδίου, περισσότερο ξεκούραστη εικόνα και ρεαλισμό και χαμηλό crosstalk. Σε αυτόν τον προβολέα έχουμε την δυνατότητα θέασης περιεχομένου 2D σε 3D.
Η λάμπα που χρησιμοποιείται στη συσκευή είναι τύπου UHP, ισχύος 200W, και είναι η ίδια που χρησιμοποιούν και τα άλλα μοντέλα της Sony. Η φωτεινότητα που του δίνει ο κατασκευαστής είναι 1.700 Lumens, ενώ υπάρχει High και Low διαχείριση ισχύος φωτός. Ο λόγος αντίθεσης (native contrast) δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα αλλά έχει κρατηθεί χαμηλά . Ο λόγος για αυτό δεν είναι τίποτα άλλο από την έλλειψη οποιασδήποτε μορφής ίριδας σταθερής ή δυναμικής.
Στο θέμα της επεξεργασίας της εικόνας και του εισερχόμενου σήματος, η πολυετής πείρα και εξέλιξη της μηχανής Bravia (Bravia Engine 2) δε θα μπορούσε να λείπει και από αυτό το μοντέλο. Η αποστολή αυτής της μηχανής είναι να βελτιώσει την εικόνα μέσα από οκτώ διαφορετικά στάδια. Η επεξεργασία του gamma είναι 12 bit, ενώ η επεξεργασία από τις αναλογικές εισόδους είναι 10 bit για την Component (αλήθεια ποιος είναι αυτός που κάνει χρήση της;).
Είναι γνωστό, πως η Sony διαθέτει ίσως την καλύτερη τεχνική Frame Interpolation, με στόχο τη βελτίωση της ομαλότητας της κίνησης και την εξάλειψη του motion judder. Το σύστημα αυτό της Sony (MotionFlow) είναι δυνατόν να δώσει πολύ καλό αποτέλεσμα, εάν το αφήσουμε στη θέση Low. Ο Sony χρησιμοποιεί μέθοδο αναπαραγωγής Frame Sequential, όπου κάθε καρέ εναλλάσσεται μεταξύ των δύο ματιών, χωρίς να χάνεται η πλήρης ανάλυση των 1.080p. κάνοντας χρήση ειδικών active shutter γυαλιών υγρών κρυστάλλων, που συγχρονίζονται με τον προβολέα μέσω του ενσωματωμένου IR πομπού. Επίσης, ο Sony προσφέρει και σύστημα μετατροπής υλικού 2D σε 3D.
Ο θόρυβος έχει κρατηθεί χαμηλά και δεν ενοχλεί ακόμη και εάν κάθεσαι δίπλα του.
Το τηλεχειριστήριο που τον συνοδεύει είναι εύχρηστο και με καλή αίσθηση.
TAYTOTHTA
Τεχνολογία: SXRD, 3×0,61΄΄, 16:9, 1.920×1.080 pixels
Φωτεινότητα: 1.700 Lumens
Λόγος αντίθεσης:
Τύπος & Ισχύς λυχνίας: UHP, 200W
Διάρκεια ζωής λυχνίας: 2.000 ώρες
Απόσταση προβολής 80΄΄: 2,45 μ.
Lens Shift: Ναι
Ρύθμιση ισορροπίας λευκού: Ναι
Είσοδοι εικόνας: 1xComponent (Y/CB/CR), 1×15-pin D-Sub, 2xHDMI, 1xRS-232
Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 407,4×179,2×436,9 χλστ.
Βάρος: 10 κιλά
ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: Sony Hellas
ΕΠΑΦΗ: 210.6782.000
ΤΙΜΗ: 2.200 €
Οι είσοδοι του προβολέα βρίσκονται έξυπνα κρυμμένες στη δεξιά πλευρά του. Εκεί θα βρούμε 2xHDMI και από τις αναλογικές μόνο την Component μία D-Sub 15-pin για το PC μας και φυσικά δίπλα σε αυτές η νέα 3D sync σύνδεση με το emitter. Για την σύνδεσή του θα χρειαστούμε καλώδιο (επέκτασης) δικτύου (cat6) το οποίο δεν βρίσκεται μέσα στην συσκευασία. Θα θέλαμε μια θύρα trigger την οποία θα μπορούσαμε να την χρησιμοποιήσουμε για τον έλεγχο π.χ. της οθόνης.
Οι θύρες HDMI έχουν την προδιαγραφή CEC, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορείτε να έχετε κοινό τηλεχειριστήριο για προβολέα, ενισχυτή ή player. Η ύπαρξη θύρας RS-232 είναι επιβεβλημένη για την αναβάθμιση του.
Το μενού είναι γνώριμο και ακολουθεί παρόμοιας φιλοσοφίας σχεδίαση με τα υπόλοιπα προβολικά της εταιρείας. Πλέον έχουμε να επιλέξουμε ανάμεσα σε οκτώ προρυθμισμένα mode. Μάλιστα η εταιρεία αναφέρει και επισημαίνει ότι οι προβολείς της είναι ήδη «έτοιμοι» από το εργοστάσιο και σύμφωνα με τα πρότυπα και χρειάζονται μόνο λίγες μικρές πινελιές για να πάρουμε το maximum της απόδοσης τους.
Η σωστή επιλογή του gamma (επτά διαφορετικές μνήμες) θα συνεισφέρει στην σωστή θέαση ανάλογα τον χώρο και το περιεχόμενο που θέλουμε να δούμε.
Η διόρθωση της χρωματικής παλέτας (RPC 2) θεωρείται απαραίτητη για την σωστή-πιστή απόδοση τους σε κάθε σωστό Home Cinema προβολέα.
Σαν όλα τα μοντέλα της Sony η τοποθέτηση του στον χώρο είναι πραγματικά εύκολη. Ο ενσωματωμένος emitter δεν θα δημιουργήσει κανενός είδους πρόβλημα με την λειτουργία του σε μια απλή εγκατάσταση, ενώ ο extra εξωτερικός είναι χρήσιμος μόνο εάν ο προβολέας είναι τοποθετημένος σε μεγάλη απόσταση από το πανί ή είναι κρυμμένος σε ειδική κατασκευή.
Η ρύθμιση του pixel alignment είναι επιβεβλημένη σε κάθε τρίτσιπο προβολέα. Με την αύξηση της μετατόπισης του φακού έως και 71% ήρθε όπως ήταν αναμενόμενο και η μείωση ομοιομορφίας φωτεινότητας. Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, όταν η μετατόπιση του φακού κρατηθεί σε λογικά επίπεδα (± 5% κάθετο άξονα και ±10% στον οριζόντιο) δεν θα υπάρξει το παραμικρό πρόβλημα (κυμάνθηκε στο πολύ καλό ποσοστό του άνω 95%). Η πτώση φωτεινότητας έρχεται, όπως είναι φυσικό, με την υπερβολή στην χρήση του αντίστοιχου ρυθμιστικού.
Το πλασάρισμα αυτού του προβολέα είχε σαν στόχο να βάλει στην αγορά ένα μοντέλο στην χαμηλή κατηγορία τιμής. Για τον λόγο αυτό ο νέος Sony δεν είναι εξοπλισμένος με δυναμική ίριδα, δεν έχει διευρυμένο μενού. Αυτό όμως δεν επέφερε κανενός είδους έκπτωση στην γνωστή ποιότητα που μας έχει συνηθίσει η εταιρεία. Ο 40άρης απευθύνεται, μάλλον, σε ένα κοινό που δε τον ικανοποιούν οι μεγάλες τηλεοράσεις, δεν τους εξιτάρουν τα εξωπραγματικά αναφερόμενα νούμερα του on/off contrast. Αυτό που τον ενδιαφέρει είναι η μεγάλη εικόνα και η απόλαυση της στιγμής.
Μην ψάξετε να δείτε αβυσσαλέο μαύρο. Δεν είναι αυτός ο σκοπός του. Χρωματικά τα καταφέρνει θαυμάσια έχοντας επιλέξει μια από τις τρεις προρυθμίσεις του (REF, Cinema Film 1, Cinema Film 2). Η φωτεινότητα του επαρκής ακόμη και για 130 ίντσες. Θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να επιλεγεί το κατάλληλο gamma όπως επίσης καλό θα ήταν να υπάρχει στον χώρο θέασης και ένας μικρός φωτισμός. Όχι όμως αυτός να αντανακλά στην οθόνη μας. Αυτό το μικρό αλλά αναγκαίο τρυκ θα “αυξήσει” το κοντράστ στην εικόνα που αντιλαμβάνεται το μάτι μας. Πάντως όση ώρα με συντροφεύεσαι ο 40άρης με άφησε απόλυτα ικανοποιημένο.
Και αυτός είναι εξοπλισμένος με το σύστημα MotionFlow που παρεμβάλλει-δημιουργεί νέες-εικόνες, με σκοπό να δώσει μια πιο ομαλή κίνηση απαλλαγμένη από το ενοχλητικό judder. Το MotionFlow έδωσε πολύ καλά δείγματα γραφής ενώ θεωρώ ότι φλερτάρει την κορυφή της κατηγορίας του.
3D
[box type=”info”]
Η Sony με τον 40άρη προσπαθεί να παίξει «μπάλα» σε ένα γήπεδο που το γνωρίζουν πολύ καλύτερα οι άλλοι ανταγωνιστές τα αγοράς, τους οποίους όμως τους κοιτά κατάματα. Έχοντας σαν κληρονομιά το όνομα της Sony και την ποιότητα της εικόνας θα ζητήσει την ψήφο εμπιστοσύνης σας.
ΥΠΕΡ
– Ενσωματωμένος emitter
– Πλούσια χρωματική παλέτα
– Υψηλή φωτεινότητα
– Motion flow
ΚΑΤΑ
– CMS που θέλει βελτίωση
– Κοντράστ.
Η πολύ καλή ευκρίνεια που σχεδόν ξυρίζει, επάρκεια φωτός και σχεδόν ακριβή χρώματα είναι μερικά από τα πλεονεκτήματά του.
Στο χρωματικό τρίγωνο CIE 1934 επέδειξε σχεδόν άριστη συμπεριφορά ενώ πολύ καλό ήταν το grayscale και το gamma. Οι θερμοκρασίες κυμάνθηκαν από 5300°K έως και 9800°K ενώ το gamma από 1,76 έως και 2,5.
Το on/off contrast δεν μετρήθηκε. Η φωτεινότητα του προβολέα για κάδρο 84 ιντσών από απόσταση 3,00 μέτρα μετρήθηκε στα 820 Ansi Lumens με την λάμπα στο High. Οι χρωματικές μετρήσεις έγιναν με το RCP απενεργοποιημένο.
CINEMA FILM 1
CINEMA FILM 2
REFERENCE
Μανώλης Καστρουνής