Ο νέος Sony, ακολουθεί την επιτυχημένη σχεδιαστική προσέγγιση των προκατόχων του (VPL-VW80, VPL-VW85 και VPL-VW90), κάτι που δείχνει ότι σχεδιαστικά το αγοραστικό κοινό το έχει πλήρως αποδεχτεί. Η άποψή μου είναι ότι θα αποτελέσει ένα κόσμημα που θα κοσμεί είτε το σαλόνι σας είτε το dedicated room σας.
[learn_more caption=”Σχεδίαση..”]Το οβάλ σκουρόχρωμο «σασί» του Sony πέρα της κομψότητας είναι και πολύ λειτουργικό, με πολύ χαμηλό επίπεδο θορύβου λειτουργίας χάρις στην ειδική σχεδίαση του εξαερισμού και έξυπνα κρυμμένες τις συνδέσεις (HDMI, Composite,YUV και RGB HV), ενώ τα πλήκτρα που ελέγχουν τις βασικές λειτουργίες του (On/Off, Lens Control, Input και Menu) βρίσκονται πίσω από ένα συρόμενο πορτάκι στο πλάι της συσκευής. Εσωτερικά, ο Sony «φορά» τρία νέα SXRD πάνελ, με χρόνο απόκρισης (response time) μόνο 2ms, ώστε να αποδίδουν 3D εικόνα στα 240Hz, κάτι που, κατά τους μηχανικούς της Sony, είναι απαραίτητο για μια ξεκούραστη 3D εικόνα, με ελάχιστο, όχι ανύπαρκτο crosstalk.
Νέος είναι και ο τρόπος διαχείρισης της ενέργειας της λάμπας μέσω της «Τεχνολογίας δυναμικού ελέγχου της λυχνίας». Σύμφωνα με την Sony με το νέο σύστημα η φωτεινότητα της λάμπας πουσάρετε ώστε να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις ανάγκες του 3D που με την χρήση των ειδικών γυαλιών πέφτει αισθητά. Αυτό ήταν και το μελανό σημείο του προηγούμενου μοντέλου. Σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό μάλιστα η διαφορά ήταν μεγάλη και απογοητευτική. Και αυτό γιατί είχαμε ένα πολύ καλό προβολέα σε υλικό 2D αλλά δεν μπορούσε να ανταπεξέλθει το ίδιο σε υλικό 3D.
Επίσης, ενσωματώθηκε στη συσκευή ο πομπός συγχρονισμού για την ασύρματη επικοινωνία με τα 3D γυαλιά. Αυτά είναι ποιοτικά, αλλά λίγο άβολα, τεχνολογίας Active Shutter.
Κατά τα άλλα, ο VPL-VW95 είναι πανομοιότυπος με τον προκάτοχό του (VW90).Φορά τον ίδιο εξαιρετικό Carl Zeiss φακό, με ελάχιστο aberration και άριστη ανάλυση, έχει το ίδιο μενού (ακόμη και στο 3D). Ο φακός ξεπροβάλει μετά από το άνοιγμα του καλύμματος που τον προστατεύει. Το ζουμ και η εστίαση γίνεται ηλεκτρικά διά μέσου κινητήρα όπως επίσης και η μετατόπιση του φακού.
[/learn_more] [learn_more caption=”Τεχνολογία…”]Η Sony είναι πιστή στην χρήση ίριδας για βελτιστοποίηση του contrast και χρησιμοποιεί μια δική της υλοποίηση δυναμικής ίριδας με όνομα «Advanced Iris 3», με άριστα αποτελέσματα, ενώ είναι ιδιαίτερα δύσκολο να αντιληφθείς τη λειτουργία της ακόμη και σε δύσκολες σκηνές. Η λειτουργία της απογειώνει το επίπεδο On/Off Contrast ώστε να προσφέρουν εξαιρετικό μαύρο και ταυτόχρονα μεγάλη φωτεινότητα. Οι λεγόμενες παιδικές ασθένειες έχουν διορθωθεί. Ποιος δεν θυμάται την επιθετικότητα του 100άρη που έκαιγε τα λευκά. Θα σκεφτείτε ότι πάνε χρόνια, αλλά για δείτε τι γίνεται ακόμη και σήμερα με προβολείς που χρησιμοποιούν ίριδες.
Όπως έχουμε επισημάνει πολλές φορές η Sony διαθέτει ίσως την καλύτερη τεχνική Frame Interpolation, αλγόριθμος που έχει στόχο τη βελτίωση της ομαλότητας της κίνησης και την εξάλειψη του motion judder που παρατηρούμε από τη χαμηλή δειγματοληψία των 24 καρέ ανά δευτερόλεπτο των κινηματογραφικών ταινιών σε Blu-ray. Δεν πρέπει να το παρακάνουμε ενώ η θέση Low αποτελεί μια καλή επιλογή.
Σχετικά με το 3D, o Sony χρησιμοποιεί μέθοδο αναπαραγωγής Frame Sequential, όπου κάθε καρέ εναλλάσσεται μεταξύ των δύο ματιών, χωρίς να χάνεται η πλήρης ανάλυση των 1.080p. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση ειδικών active shutter γυαλιών υγρών κρυστάλλων, που συγχρονίζονται με τον προβολέα μέσω του ενσωματωμένου IR πομπού. Επίσης, ο Sony προσφέρει και σύστημα μετατροπής υλικού 2D σε 3D, με πολύ υποδεέστερα αποτελέσματα σε σύγκριση με το «πραγματικό» 3D υλικό όπως είναι αναμενόμενο.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
Sony VPL–VW95ΕS
Τεχνολογία πάνελ: LCoS, SXRD 0,61-inch (1920×1080)
Φακός: F=2,5 έως 3,4, 1,6xζουμ (χειροκίνητο)
Λάμπα: 200W UHP
Είσοδοι: 2xHDMI v1.4a, 1xPC-in, 1xTrigger, 1xRS-232, 1xRemote, 1xCVS, 1xComponent, 1x2D synch
Διαστάσεις (ΠxYxB): 470×179,2×484,9 χλστ.
Βάρος: 12 κιλά
[/learn_more] [learn_more caption=”Θύρες I/O…”]Οι είσοδοι του προβολέα βρίσκονται έξυπνα κρυμμένες στη δεξιά πλευρά του. Εκεί θα βρούμε 2xHDMI και από τις αναλογικές μόνο την Component μία D-Sub 15-pin για το PC μας και φυσικά δίπλα σε αυτές η νέα 3D sync σύνδεση με το emitter. Εκεί θα χρειαστούμε καλώδιο δικτύου (cat6) το οποίο δεν βρίσκεται μέσα στην συσκευασία.
Οι θύρες HDMI έχουν την προδιαγραφή CEC, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορείτε να έχετε κοινό τηλεχειριστήριο για προβολέα, ενισχυτή ή player. Η ύπαρξη θύρας RS-232 είναι επιβεβλημένη για την αναβάθμιση του όποιου νέου λογισμικού αλλά και της επικοινωνίας του προβολέα με υπολογιστή για τη μικρομετρική ρύθμιση του gamma. Παράλληλα, υπάρχουν δύο τροφοδοσίες trigger για εξωτερικό αναμορφικό φακό και ηλεκτρική οθόνη.
[/learn_more] [learn_more caption=”Μενού…”]Στο μενού του προβολέα υπάρχει πληθώρα ρυθμιστικών, με έξι διαφορετικά Picture Mode, πλήρως παραμετροποιήσιμα. Η χρωματική ρύθμιση γίνεται μέσω του συστήματος Real Color Processing (RCP), το οποίο φέτος έρχεται αναβαθμισμένο και πλέον αποτελεί πλήρες Color Management System. Παρόλο που ο μικρότερος αδερφός (Vpl-30) έχει, φαινομενικά, τις ίδιες χρωματικές ρυθμίσεις, αυτές δεν είναι ακριβείας ενώ κρύβουν και πολλές παγίδες ιδιαίτερα εα κάποιος «παίξει» με την φωτεινότητα των χρωμάτων.
Απορίας άξιο είναι γιατί στις επιλογές χρώματος και gamma η Sony δεν έχει ξεκάθαρες preset επιλογές π.χ 5.500Κ, 6.500Κ, 2,2, 2,4, αλλά τιμές τύπου low, middle, high και gamma 1, gamma 2.
Δεν θα πρέπει να ξεχάσω να αναφέρω την μνήμη θέσης φακού για θέαση ταινιών με λόγο 2.35:1.
[/learn_more] [learn_more caption=”Εντυπώσεις…”]Ο 95άρης που είχαμε στην κατοχή μας είχε ήδη γράψει τις πρώτες εξήντα ώρες λειτουργίας και θεωρητικά ήταν ετοιμοπόλεμος με την λάμπα να έχει σταθεροποιηθεί φασματικά.
Ο χώρος δοκιμών μας είχε πλήρη συσκότιση ενώ η απόσταση προβολής ήταν 4,24 μ. για να γεμίσει ένα κάδρο 84’. Στην ίδια απόσταση αλλά και στο ίδιο κάδρο δοκιμάσαμε και τον 90άρη ώστε τα νούμερα φωτεινότητας να είναι άμεσα συγκρίσιμα.
Η αλήθεια είναι ότι για να ευχαριστηθούμε 3D υλικό ανοίξαμε και άλλο την οθόνη μας μέχρι και τις 120 ίντσες.
Ως κύρια πηγή είχαμε το γνωστό Oppo BDP-93 και φυσικά ένα κορυφαίο HTPC. Aναφορικά με τη θέαση σε 2D, ο προβολέας με τη λάμπα στο Low είχε ρυθμιστεί σε D65 και Rec.709.
Η χρήση του lens shift και στους δύο άξονες προκαλεί απειροελάχιστη αλλοίωση ακόμα και εάν το παρακάνουμε.
Η εικόνα έχει διαυγή αίσθηση, ενώ η ομοιομορφία φωτεινότητας κρίνεται άριστη. Η out-of-the-box χρωματική του παλέτα αν δεν μπορεί να χαρακτηριστεί άριστη, σίγουρα θα την χαρακτήριζα εξαιρετική.
Η χρωματική του συμπεριφορά βελτιώθηκε ακόμη περισσότερο μετά το σχετικό σκάλισμα. Όπως ανέφερα και προηγούμενα, το νέο RCP βοηθά πολύ στο να μπορέσει κάποιος να ρυθμίσει σωστά τα χρώματα του Sony.
Για παράδειγμα, το χρώμα του γκαζόν της Villa Del Balbianello στη σκηνή της λίμνης Κόμο (Chapter 8) ενώ στον 90άρη έμοιάζε κάπως «φωσφοριζέ» στον νέο Sony, μετά την ρύθμιση το πράσινο χρώμα του γκαζόν έχει έναν πιο απαλό τόνο. Στην ίδια σκήνη ο Sony κερδίζει τις εντυπώσεις στον τομέα της ευκρίνειας της εικόνας, χάρη στον συνδυασμό παραγόντων όπως η υψηλή φωτεινότητα σε Low Lamp mode, τον ποιοτικό φακό, την καλύτερη σύγκλιση και τη μεγαλύτερη αναλυτικότητα του πάνελ, κάτι που επιβεβαιώσαμε και με τη χρήση ειδικών pattern.
Στον τομέα της ομαλότητας της κίνησης, τα πράγματα δεν είναι ξεκάθαρα. Παρόλο που το Frame Interpolation κάνει μια πολύ καλή δουλεία (Low) εγώ προτιμώ το πρωτογενές υλικό δίχως παρεμβάσεις και ας εμφανίζεται και λίγο judder όπως στη σκηνή του Chapter 4, όταν το ελικόπτερο απογειώνεται από μια μαρίνα στις Μπαχάμες. Όταν ενεργοποιήσουμε το FΙ, η κίνηση απαλή και ομαλή.
Τα δυναμικά της εικόνας στις δύσκολες υποφωτισμένες σκηνές όπως το γνωστό Chapter 8 του Casino Royal με την περίφημη σκηνή του τρένου στο δάσος του Μοντενέγκρο καθώς βραδιάζει οι διαβαθμίσεις στα φυλλώματα των δέντρων είναι ξεκάθαρες, χωρίς να «κρασάρουν».
Η αχίλλειος πτέρνα του 90άρη ήταν το 3D. Ένας θαυμάσιο προβολέας που όμως έχανε από τον ανταγωνισμό σε αυτό τον τομέα. Σε θέαση υλικού 3D τα πράγματα πλέον είναι πολύ καλύτερα.
Στην πράξη, με όποιο υλικό και αν δοκιμάσαμε, ο Sony έχει πολύ καλύτερη συμπεριφορά από τον 90άρη,πολλές φορές νόμιζες ότι έχεις μπροστά σου προβολέα άλλης εταιρίας, προσφέροντας μεγαλύτερη φωτεινότητα, αλλά και πιο ξεκούραστη εικόνα, χωρίς εμφανή τεχνουργήματα. Ο Sony έχει αξιοπρεπή εικόνα, με λίγο crosstalk. Η πτώση φωτεινότητας είναι μικρότερη εάν θυμηθούμε ότι ο 90άρης έχανε φωτεινότητα πάνω από το 90%(!), σε συνδυασμό με το ότι η λάμπα του Sony δεν αυξάνει ιδιαίτερα τη φωτεινότητά της όταν επιλεγεί η θέση High που είναι και η επιλογή σε 3D mode.
Ο Sony αφήνει τον χρήστη να χρησιμοποιήσει το motion flow σε 3D, συμβάλλοντας στο ρεαλισμό του 3D, ειδικά στις γρήγορες σκηνές.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Είναι προφανές ότι έχουμε να κάνουμε με έναν κορυφαίο προβολέα, ο οποίος αποδίδει πολύ καλά όχι μόνο σε 2D, αλλά και σε 3D. Η βελτίωση του σε σχέση με το μοντέλο που αντικαθιστά είναι ουσιαστική ενώ ο άμεσος του αντίπαλος (JVC X70) θα πρέπει να αρχίσει ν ανησυχεί.
ΥΠΕΡ
– Κίνηση
– 2D προβολή
– 3D γυαλιά και πομπός στη συσκευασία
– Μετατροπή 2D σε 3D
ΚΑΤΑ
– Πτώση φωτεινότητας στο 3D
– Κοντράστ με ίριδα
[/learn_more] [learn_more caption=”Μετρήσεις… “]Τον Sony 95 τον περίμενα ίδιο σχεδόν με τον 90 με ελάχιστες διαφορές. Δε έπεσα πολύ έξω στις προβλέψεις μου. Δυνατό μηχανάκι πολύ καλή ευκρίνεια που σχεδόν ξυρίζει, επάρκεια φωτός και σχεδόν ακριβή χρώματα. Η φωτεινότητα του μηχανήματος δεν αλλάζει αρκετά κατά την εναλλαγή της λάμπας από High σε Low. Υπάρχει όμως μεγαλύτερη μεταβολή από ότι στο παλιότερο μοντέλο που σχεδόν ήταν η ίδια. Αυτό το είδαμε από την κατανάλωση που δεν ανέβηκε πάνω από 245Watt.
Στο χρωματικό τρίγωνο CIE 1934 (επιλογή Std) επέδειξε σχεδόν άριστη συμπεριφορά ενώ το ίδιο άριστο ήταν το grayscale και το gamma. Η ομοιομορφία του panel κυμάνθηκε στο πολύ καλό 90%. Με την χρήση των γυαλιών για θέαση 3D η φωτεινότητα έπεσε μέχρι και 75% ενώ η θερμοκρασία χρώματος αλλάζει έως και 4.500-5.000Κ περισσότερο (δηλ 11.500Κ). Οι θερμοκρασίες κυμάνθηκαν από 6200 έως και 9800 ενώ το gamma από 1,76 έως και 2,5. Το on/off contrast μετρήθηκε στο 52.200:1 ενώ το ansi contrast 355:1.
[/learn_more]
Μανώλης Καστρουνής
1 Σχόλιο
ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΟΚ
ΘΕΝΞ