Πριν καλά-καλά κλείσουν τα φώτα της διεθνούς έκθεσης (consumer electronics) της IFA του Βερολίνου με περίμενε για άλλη μια φορά, φέτος ίσως λίγο αργότερα από ότι τις άλλες χρονιές, ο νέος 3D προβολέας της Sony ο VPL-HW30.
Αυτός έρχεται να αντικαταστήσει τον 20άρη μοντέλο που πλάσαρε η εταιρεία την περσινή χρονιά. Από τον αριθμό και μόνο καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για νέο μοντέλο μια και η εταιρεία μας έχει συνηθίσει τα μοντέλα αναβάθμισης να έχουν κατάληξη σε «5» (βλέπε VPL-VW85, VPL-HW15).
Κάτι που παραδέχομαι σε αυτήν την εταιρεία είναι ότι έχει όραμα και όλες οι ενέργειες τους γίνονται μεθοδικά με κύριο γνώμονα την ισορροπία μεταξύ τμήματος marketing και R&D. Το περσινό μοντέλο 3D, ανήκε στην υψηλή κατηγορία τιμής. Φέτος η γκάμα διευρύνθηκε δίνοντας έτσι την ευκαιρία και στα κατώτερα οικονομικά στρώματα να γευτούν την γοητεία της 3D τεχνολογίας.
Ίσως φέτος είναι η χρονιά που θα μπουν οι πρώτοι 3D προβολείς στα σαλόνια μας. Άλλωστε έτσι πρέπει να γίνει όταν ο άμεσος ανταγωνιστής δεν είναι άλλος από τις τηλεοράσεις που ολοένα και μεγαλώνουν με ένα λογικό κόστος απόκτησης για τον περισσότερο κόσμο και μάλιστα με εύκολη και ανώδυνη τοποθέτηση στον χώρο μας.
Όμως η πραγματική κινηματογραφική αίσθηση δεν έρχεται από το γυαλί αλλά από το πανί και την όλη ιεροτελεστία του.
Ο προβολέας εμφανίζεται σε βαθύ σκούρο μπλε γυαλιστερό φινίρισμα με λαμπιρίζοντα στίγματα. Ο όγκος του με τις πολλές καμπύλες, τον κάνουν να δείχνει κομψός, επιβλητικός και ταυτόχρονα «σοβαρός». Γενικά η όψη του προβολέα, αν και τρίτης γενιάς μηχάνημα, έχει παραμείνει ίδιος, μάλλον για θέμα μείωσης κόστους.
Η εστίαση του φακού καθώς και το ζουμ γίνονται χειροκίνητα και είναι και σε αυτόν 1.6x. Αυτή η αλλαγή πλεύσης σε μικρότερο ζουμ σε σχέση με τα παλαιότερα μοντέλα έχει να κάνει μάλλον με την καλύτερη συμπεριφορά του φακού στα όριά του (Wide), Η μετατόπισή του μπορεί να γίνει κατά ±65% στο οριζόντιο και ±25% στο κατακόρυφο επίπεδο.
Και σε αυτόν χρησιμοποιείται η αρχιτεκτονική «V». Για την ψύξη της λάμπας. Ο κρύος αέρας εισέρχεται από το πίσω μέρος και χαμηλά του φακού, διαχωρίζεται στα δύο και αγκαλιάζει τη λάμπα και την οπτική μηχανή, και, ζεστός πια, εξέρχεται από τις δύο οπές που υπάρχουν στην πρόσοψη, δεξιά και αριστερά του φακού. Όλο αυτό έχει ως αποτέλεσμα «βαθύτερη» ψύξη αλλά και χαμηλότερα επίπεδα θορύβου. Ο θόρυβος του ανεμιστήρα είναι μόλις 20dB.
Ο προβολέας χρησιμοποιεί τρία νέα SXRD πάνελ, με στόχο την αύξηση του κοντράστ αλλά και την επίτευξη ταχύτερου χρόνου απόκρισης response time (μόνο 2ms), ώστε να αποδίδουν 3D εικόνα στα 240Hz, κάτι που, κατά τους μηχανικούς της Sony, προσφέρει περισσότερο ξεκούραστη εικόνα σε 3D, με σκοπό το χαμηλό crosstalk.
Σε αυτόν τον προβολέα έχουμε την δυνατότητα θέασης περιεχομένου 2D σε 3D.
Στον προβολέα οι διαδρομές του φωτός που ανακλώνται και από τα τρία πάνελ έχουν ίδιο μήκος προς το διχροϊκό πρίσμα, για ακριβέστατη και ομοιόμορφη σύγκλιση.
Η λάμπα που χρησιμοποιείται στη συσκευή είναι τύπου UHP, ισχύος 200W, και είναι η ίδια που χρησιμοποιούν και τα άλλα μοντέλα της Sony. Η φωτεινότητα που του δίνει ο κατασκευαστής είναι 1.300 Lumens, ενώ υπάρχει High και Low διαχείριση ισχύος φωτός. Ο λόγος αντίθεσης έχει κυριολεκτικά εκτοξευτεί στο 70.000:1, κατά τον κατασκευαστή πάντα. Για να το επιτύχει αυτό, κάνει χρήση μιας νέας ίριδας με την ονομασία «Advance Iris 3». Η ίριδα αυτή παρουσιάζει πολύ καλύτερη διαχείριση του φωτός, σύμφωνα πάντα με τον κατασκευαστή. Αυτό έγκειται στο νέο και πιο εξελιγμένο αλγόριθμο, που «διαβάζει» και ρυθμίζει τάχιστα την εικόνα, ώστε να δίνει εντολές στο μηχανικό σύστημα ρύθμισης της ίριδας, για να έχουμε ανά πάσα στιγμή χορταστικό μαύρο και άσπρο στην εικόνα. Δηλαδή, υψηλό κοντράστ.
Έτσι, ανάλογα με τις απαιτήσεις μας, μπορούμε για παράδειγμα να επιλέξουμε Auto 1 για υψηλό κοντράστ, Auto 2 για λιγότερο επιθετική λειτουργίας της ίριδας, Manual ή καθόλου Off ίριδα. Στο θέμα της επεξεργασίας της εικόνας και του εισερχόμενου σήματος, η πολυετής πείρα και εξέλιξη της μηχανής Bravia (Bravia Engine 2) δε θα μπορούσε να λείπει και από αυτό το μοντέλο. Η αποστολή αυτής της μηχανής είναι να βελτιώσει την εικόνα μέσα από οκτώ διαφορετικά στάδια. Η επεξεργασία του gamma είναι 12 bit, ενώ η επεξεργασία από τις αναλογικές εισόδους είναι 10 bit για την Component (αλήθεια ποιος είναι αυτός που κάνει χρήση της;).
Είναι γνωστό, πως η Sony διαθέτει ίσως την καλύτερη τεχνική Frame Interpolation, με στόχο τη βελτίωση της ομαλότητας της κίνησης και την εξάλειψη του motion judder. Το σύστημα αυτό της Sony (MotionFlow) είναι δυνατόν να δώσει πολύ καλό αποτέλεσμα, εάν το αφήσουμε στη θέση Low, ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί και με 3D υλικό. Ο Sony χρησιμοποιεί μέθοδο αναπαραγωγής Frame Sequential, όπου κάθε καρέ εναλλάσσεται μεταξύ των δύο ματιών, χωρίς να χάνεται η πλήρης ανάλυση των 1.080p. κάνοντας χρήση ειδικών active shutter γυαλιών υγρών κρυστάλλων, που συγχρονίζονται με τον προβολέα μέσω του ενσωματωμένου IR πομπού. Επίσης, ο Sony προσφέρει και σύστημα μετατροπής υλικού 2D σε 3D.
Οι είσοδοι του προβολέα βρίσκονται έξυπνα κρυμμένες στη δεξιά πλευρά του. Εκεί θα βρούμε 2xHDMI και από τις αναλογικές μόνο την Component μία D-Sub 15-pin για το PC μας και φυσικά δίπλα σε αυτές η νέα 3D sync σύνδεση με το emitter. Εκεί θα χρειαστούμε καλώδιο δικτύου (cat6) το οποίο δεν βρίσκεται μέσα στην συσκευασία.
Οι θύρες HDMI έχουν την προδιαγραφή CEC, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορείτε να έχετε κοινό τηλεχειριστήριο για προβολέα, ενισχυτή ή player. Η ύπαρξη θύρας RS-232 είναι επιβεβλημένη για την αναβάθμιση του όποιου νέου λογισμικού αλλά και της επικοινωνίας του προβολέα με υπολογιστή για τη μικρομετρική ρύθμιση του gamma. Παράλληλα, υπάρχουν δύο τροφοδοσίες trigger για εξωτερικό αναμορφικό φακό και ηλεκτρική οθόνη.
Το μενού είναι όντως εντυπωσιακό, ενώ ακολουθεί παρόμοιας φιλοσοφίας σχεδίαση, σε σύγκριση με τα υπόλοιπα προβολικά της εταιρείας.
Διαφορές βρίσκουμε στις επιλογές gamma με επιλογή παρόμοια με αυτήν που είχαμε συναντήσει στους προβολείς της JVC και αφορά την μικρομετρική ρύθμιση των δύο «άκρων» του (χαμηλά IRE, υψηλά IRE) . Νέα είναι και η διόρθωση της χρωματικής παλέτας (RPC) προσθέτοντας την ρύθμιση την έντασης της φωτεινότητας του κάθε χρώματος.
Θα πρέπει να ξεκινήσω μάλλον από την τοποθέτηση του και μετά να πάω στις εντυπώσεις που μου άφησε. Σαν όλα τα μοντέλα της Sony η τοποθέτηση του στον χώρο είναι πραγματικά εύκολη. Το 3D όμως έρχεται να μας δυσκολέψει. Το emitter πρέπει να τοποθετηθεί είτε πάνω από την συσκευή είτε απέναντι στην οθόνη. Την κατάλληλη θέση πρέπει να την ψάξετε λίγο μια και η μετάδοση επηρεάζεται από το είδος του πανιού και την πόλωσή του. Στην δική μας περίπτωση δεν αντιμετωπίσαμε κάποιου είδους πρόβλημα ενώ η ρυθμιζόμενη κεφαλή του emitter αποδεικτηκαι πολύ αποτελεσματική.
Τα τελευταία χρόνια η Sony με έχει εντυπωσιάσει ακόμα και σε μοντέλα προ-παραγωγής, σαν και αυτό που είχαμε στα χέρια μας. Είναι κάτι που είχαμε αναφέρει και στις προηγούμενες δοκιμές. Περίπου την ίδια αψεγάδιαστη σύγκλιση είχε και ο VPL-VΗ30, αλλά αυτός ήταν «απείραχτος». Οι ρυθμίσεις που μπορούμε να κάνουμε μέσα από το Panel Alignment ήταν μηδενικές. Ακόμα και όταν ο φακός μετατοπιστεί στα όριά του, οι όποιες αποκλίσεις είναι πολύ μικρές.
Άλλο ένα σημαντικό στοιχείο ήταν η ομοιομορφία φωτεινότητας του panel (φωτεινότητας και χρώματος) που κυμάνθηκε σε ποσοστό άνω του 95% (μέσος όρος μέτρησης σε εννέα διαφορετικά σημεία.
Σωστές αποχρώσεις δέρματος, μικρά χρωματικά σφάλματα (color mode normal) και σωστές διαβαθμίσεις του γκρι, επιλέγοντας το σωστό gamma, δίνουν μια εικόνα μεστή, συμπαγή και ρέουσα. Η χρήση της αυτόματης ίριδας είναι επιβεβλημένη, ενώ, για όσους θέλουν το μέγιστο κοντράστ, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν την επιλογή Auto 1 ενώ όσοι δεν θέλουν τόσο επιθετική συμπεριφορά της ίριδας θα πρέπει να επιλέξουν την Auto2 .
Και αυτός είναι εξοπλισμένος με το σύστημα MotionFlow που παρεμβάλλει-δημιουργεί νέα-εικόνες, με σκοπό να δώσει μια πιο ομαλή κίνηση απαλλαγμένη από το ενοχλητικό judder. Το MotionFlow έδωσε πολύ καλά δείγματα γραφής, και μάλιστα σε πολλά σημεία φάνηκε να είναι βελτιωμένη, σε σχέση πάντα με ό,τι είχαμε δει στον 90άρη.
Η συμπεριφορά της ίριδας είναι υποδειγματική και πολύ δύσκολα θα γίνει αντιληπτή και αυτό μόνο από πολύ επαγγελματικά μάτια. Επίσης για πρώτη φορά σε προβολέα Sony συνάντησα διαφορετικά όρια της ίριδας ανάλογα με την επιλογή λειτουργίας της λάμπας.
Έτσι όταν η λάμπα είναι στο High η ίριδα κλείνει και ανοίγει περισσότερο ανεξάρτητα του mode που χρησιμοποιούμε ενώ με την λάμπα στο Low το μαύρο είναι χειρότερο και το λευκό όχι τόσο φωτεινό. Με λίγα λόγια για να επιτύχουμε το max contrast θα πρέπει να επιλέξουμε έτσι ώστε ο προβολέας μας να δουλεύει με όλα του τα γκάζια.
Σε θέαση υλικού 3D, ο Sony, δείχνει τα δόντια του. Κοιτάζει στα ίσια τον ανταγωνισμό ενώ οι μηχανικοί έκαναν πολύ καλή δουλειά. Φυσικά αναφέρομαι στη επάρκεια φωτεινότητας που ήταν και η Αχίλλειος πτέρνα του 90άρη.
Στο 3D o Sony με τα 240Ηz πραγματοποιεί Line Addressing, με αποτέλεσμα να χρειάζεται περισσότερος χρόνος κλεισίματος των γυαλιών. Τα νέα γυαλιά αφήνουν περισσότερο φως να περάσει μέσα από αυτά με αποτέλεσμα να έχουμε μια εικόνα πραγματικά τρισδιάστατη. Το crosstalk είναι λιγότερο από αυτό που είχαμε δει στον 90άρη. Εάν θέλετε μπορείτε να παίξετε με το βάθος του 3D μέσω του αντίστοιχου ρυθμιστικού. Κάτι τέτοιο όμως δεν το συνιστώ γιατί το αποτέλεσμα γίνεται πολύ επιθετικό.
Η μετατροπή από 2D σε 3D κρίνεται πολύ καλή αλλά όπως είναι φυσικό δεν μπορεί με τίποτα να συγκριθεί με το κανονικό 3d υλικό.
Είναι προφανές ότι η Sony πέτυχε και με το παραπάνω τον στόχο της. Ανέβασε τον πήχη πολύ ψηλά και μάλιστα σε ένα άκρως ανταγωνιστικό πακέτο.
Για τους απαιτητικούς και τους φανατικούς της καλής μεγάλης εικόνας και μόνο!
Δυνατό μηχανάκι πολύ καλή ευκρίνεια που σχεδόν ξυρίζει, επάρκεια φωτός και σχεδόν ακριβή χρώματα. Η φωτεινότητα του μηχανήματος δεν αλλάζει κατά την εναλλαγή της λάμπας από High σε Low.
Στο χρωματικό τρίγωνο CIE 1934 επέδειξε σχεδόν άριστη συμπεριφορά ενώ το ίδιο άριστο ήταν το grayscale και το gamma. Με την χρήση των γυαλιών για θέαση 3D η φωτεινότητα έπεσε μέχρι και 85% ενώ η θερμοκρασία χρώματος αλλάζει έως και 6500°Κ περισσότερο (δηλ 13.000°Κ) ανάλογα με την επιλογή. Οι θερμοκρασίες κυμάνθηκαν από 5300°K έως και 9800°K ενώ το gamma από 1,76 έως και 2,5.
Το on/off contrast μετρήθηκε στο 32.450:1 ενώ το ANSI contrast 365:1. Η φωτεινότητα του προβολέα για κάδρο 84 ιντσών από απόσταση 3,00 μέτρα μετρήθηκε στα 670 Ansi Lumens με την λάμπα στο High. Οι χρωματικές μετρήσεις έγιναν με το RCP απενεργοποιημένο.
Μανώλης Καστρουνής