Είναι σίγουρο ότι τα προϊόντα της Runco δεν απευθύνονται σε πολλούς και ο λόγος, «ίσως» είναι η σχετικά υψηλή τιμή τους ΟΧΙ ΟΜΩΣ σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Δυστυχώς το κόστος απόκτησης δεν αποτελεί πάντα καθοριστικό παράγοντα δεδομένου ότι έχουμε δει και υλοποιήσεις που το τελικό αποτέλεσμα δηλαδή η εικόνα, ήταν υποδιέστερη από αυτό που περιμέναμε.
[learn_more caption=”Σχεδίαση..”]Σχεδιαστικά και αυτός ο προβολέας φέρει την ταυτότητα της εταιρείας ενώ μοιάζει σαν δίδυμο αδερφάκι με τον LS-5. Θα πρέπει να κοιτάξει κάποιος με προσοχή για να καταλάβει ότι στο μόνο που διαφέρουν, εξωτερικά, είναι ο φακός. Γενικά η εμφάνιση του μπορεί να «ξενίσει» τον περισσότερο κόσμο αλλά αυτή η διαφορετικότητα είναι κάτι που εμένα μου αρέσει.
[one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last]Το λογότυπο της εταιρείας κοσμεί το επάνω μέρος της συσκευής. Εκεί βρίσκουμε και τα πλήκτρα ελέγχου της συσκευής εν απουσία τηλεχειριστηρίου. Το πλήκτρο ενεργοποιήσεις της συσκευής φωτίζετε όταν δεν λειτουργεί ενώ κατά την προβολή αυτό σβήνει ώστε να μην υπάρχει διαχυμένος φωτισμός στο δωμάτιο και αποσπάσει την προσοχή του θεατή.
Στο εμπρόσθιο μέρος βρίσκουμε μόνο τον φακό ενώ το focus και το zoom είναι ηλεκρικά ελεγχόμενο. Υπάρχει και δυνατότητα μετατόπισης του φακού τόσο στον οριζόντιο αλλά και στον κατακόρυφο άξονα.
[/learn_more]
[learn_more caption=”Τεχνολογία…”]
Στο εσωτερικό συναντάμε μια αρκετά προσεγμένη κατασκευή, γεγονός που δείχνει την πολύ καλή δουλειά που έχει γίνει από πλευράς σχεδιασμού. Καινοτομίες υπάρχουν όπως η θέση της λάμπας αλλά και η χρήση 2 fans για την σωστή ψύξη του εσωτερικού εκατέρωθεν της λάμπας. Η χρήση μιας τέτοιας τυπολογίας όπως επίσης το μέγεθός τους, που είναι μεγαλύτερο από ότι έχω συναντήσει σε άλλους προβολείς, συμβάλουν στην ποιο σωστή ψύξη του προβολέα αλλά και στην μείωση του συνολικού θορύβου.
[one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last] [one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last] [one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last] [one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last] [one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last] [one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last] [one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last] [one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last]Ο LS-10 είναι τεχνολογίας DLP και φορά τρία DMD panel της Τι και ανάλυσης 1.920×1.080 ενώ κάνει χρήση της τεχνολογίας Constant Contrast™. Σε σχετική ερώτηση μου για τι τύπου DMD φορά άνθρωποι της εταιρίας μου απάντησαν ότι είναι μικρότερο και νεότερο από αυτά των DC3 & DC4. Εάν μου επιτρέπεται θα πιθανολογούσα ότι είναι κάτι παρόμοιο με αυτό που άλλοι κατασκευαστές το πλασάρουν ως «DC1». Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι φτηνότερο και κατώτερης ποιότητας. Σε αυτή την ερώτηση η εταιρεία απαντά ότι το σύνολο της εικόνας δεν την κάνουν τα χαρακτηριστικά αλλά το τελικό αποτέλεσμα. Άλλωστε ανάμεσα στα διάφορα Dark Chip βρίσκεται μια διαφορά περίπου της τάξης 5-15% max στο συνολικό contrast. Επίσης θα πρέπει να αναλογιστούμε ότι μιλάμε για έναν τρίτσιπο προβολέα που το κάθε panel έχει και την δική του ψύξη ενώ η απουσία χρωματικού τροχού λύνει πολλά από τα εν γένει προβλήματα.
Η φωτεινότητά του είναι 2.000 ANSI lumens, ενώ ο λόγος αντίθεσης είναι 10.000:1(full on-full off, Dynamic Black on). Φωτεινή πηγή είναι μια λάμπα 260W (HPM), ενώ η διάρκεια ζωής -σύμφωνα με την εταιρεία- είναι 2.000 ώρες και μπορεί να «φτάσει» μέχρι και τις 3.000 με την χρήση της στην οικονομική θέση της λάμπας (eco mode). Σε αυτήν την περίπτωση η λάμπα λειτουργεί στα 230 Watt.
Την επεξεργασία την έχει αναλάβει η Gennum (10bit επεξεργαστής) αλλά με custom λογισμικό σύμφωνα με τα standards που έθεσε η εταιρεία (Vivix™ technology processing).
Στον LS-10 δεν συναντάμε χρωματικό τροχό αλλά τρία διαφορετικά panels ένα για κάθε βασικό χρώμα. Αυτή η διαφορετικότητα της σχεδίασης του τον κατατάσσουν στην κορυφή. Η ανυπαρξίας και μόνο του χρωματικού τροχού κάνουν την ζωή των μηχανικών της εταιρείας ποιο εύκολη. Το ίδιο εύκολη είναι και η θέαση από μια μερίδα ανθρώπων που τους ενοχλούσε το φαινόμενο του “rainbow effect”.
Το γεγονός ότι και τα τρία RGB χρώματα «εμφανίζονται» ταυτόχρονα δημιουργούν μια εικόνα με μεγαλύτερο color depth δεδομένου ότι κάθε χρώμα έχει μεγαλύτερο χρόνο έκθεσης στην εκάστοτε προβαλλόμενη εικόνα. Βάση αυτού μεγαλύτερη είναι και η φωτεινότητα των χρωμάτων σε σχέση με υλοποιήσεις που χρησιμοποιούν χρωματικό τροχό.
Για να αυξήσουν την δυναμική περιοχή (της εικόνας) οι μηχανικοί τον έχουν εξοπλίσει με το σύστημα Contrast Constant (βλέπε DynamicBlack). Αυτό λειτουργεί σε τρία στάδια. Το πρώτο στάδιο είναι η αξιολόγηση του εισερχόμενου σήματος. Το δεύτερο στάδιο «ασχολείται» με το εάν ή όχι η προβαλλόμενη εικόνα χρησιμοποιεί το σύνολο της φωτεινότητας. Εάν όχι τότε η φωτεινότητα προσαρμόζετε σύμφωνα με το range του DMD. Η διαδικασία αυτή εάν θα μπορούσα απλοποιημένη να την παρουσιάσω θα έλεγα ότι μοιάζει με το «auto leveling function» που συναντάμε στους photo editors όπως το Photoshop.
Το τρίτο στάδιο χρησιμοποιεί έναν μηχανισμό πολύ χαμηλής μάζας εν ήδη φωτοφράκτη με range διακοσίων διαφορετικών σημείων ενώ η οδήγησή του γίνεται με μια διαδικασία παρόμοια με αυτήν που χρησιμοποιείται για ένα σκληρό δίσκο. Για την σωστή και απροβλημάτιστη λειτουργία του έχουν γίνει πολύωρες εργαστηριακές δοκιμές. Η χρήση του Contrast Constant μπορεί να τριπλασιάσει το full field contrast level.
[/learn_more] [learn_more caption=”Θύρες I/O…”]Στο πίσω μέρος συναντάμε πέρα από τις κλασικές αναλογικές εισόδους, δύο εισόδους HDMI 1.3 σύνδεση component μέσω bnc όπως επίσης και 2 εξόδους trigger και μια IR συμβατή με Niles/Xantech compatible IR repeater systems.
[/learn_more] [learn_more caption=”Μενού…”]Το μενού του είναι πολύ καλά εξοπλισμένο και χωρίζεται σε έξι υποενότητες με δυο από αυτές να προορίζονται για την εικόνα.
Πέρα από τις βασικές ρυθμίσεις θα βρούμε πέντε θέσεις θερμοκρασίας λευκού ενώ «πατώντας» σε μια από αυτές υπάρχει η δυνατότητα για ποιο λεπτομερή και σωστή ρύθμισή του gray scale κάνοντας χρήση του αντίστοιχου μενού. Υπάρχουν πέντε επιλογές gamma ενώ επίσης μπορούμε να επιλέξουμε το color space ανάλογα με το υλικό που προβάλει ή μπορούμε να το αφήσουμε σε auto mode ώστε να επιλέξει αυτόματα ο προβολέας. Η φωτεινότητα μπορεί να επιλεγεί μέσα από δύο προρυθμίσεις (eco, standard).
[one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last] [one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last] [one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last]
Μεταξύ άλλων μπορούμε να διαλέξουμε color space, gamma (1.8, 2.0, 2.2, 2.35. 2.5) την ενεργοποίηση του ConstantContrast και φυσικά την λειτουργία PCE. Το PCE είναι ένας πλήρες color management σε τρεις άξονες και για τα πρωτεύοντα αλλά και δευτερεύοντα χρώματα.
[/learn_more] [learn_more caption=”Εντυπώσεις…”]
Δεν σου δίνετε κάθε μέρα η ευκαιρία να μπορείς να έχεις στα χέρια σου ένα τέτοιο μηχάνημα. Έναν τρίτσιπο αξιώσεων. Έναν προβολέα που με το πρώτο φως σε προκαλεί Είχα την δυνατότητα να δω και να παίξω όχι με ένα αλλά με δυο από αυτούς για τουλάχιστον δέκα ώρες και μπορώ να πω ότι μου άφησαν τις καλύτερες εντυπώσεις. Δεν θα αναφερθώ, αν και θα μπορούσα, με βαρύγδουπους χαρακτηρισμούς τύπου η «Ferrari των προβολέων» αλλά θα προσπαθήσω να σας μεταφέρω μέσα σε λίγες γραμμές τις εντυπώσεις μου.
Το στήσιμό του εύκολο λόγω της δυνατότητας του οριζόντιου και κάθετου lens shift. Ο προβολέας καινούργιος με μόλις 0 ώρες στο κοντέρ του.
Η ευκρίνεια του φακού είναι πολύ καλή από άκρο σε άκρο σε μια οθόνη 84’ (αλλά και στις 150 ίντσες που τον δοκίμασα) ενώ ελάχιστο ήταν το color aberration (color fringing). Οι έδρες των pixels είναι διακριτές και sharp ενώ αυτή η καλή εικόνα δεν χαλά εάν χρησιμοποιήσουμε το zoom. Αυτό αποτελεί δείγμα του πολύ καλού φακού που φορά.
Αν και τρίτσιπος η σύγκλιση θα μπορούσα να την χαρακτηρίσω τέλεια ενώ στο δεύτερο κομμάτι υπήρχε μια πολύ μικρή απόκλιση της τάξης του μισού pixel.
[one_half] [/one_half] [one_half_last]
[/one_half_last]
Η χρωματική ομοιομορφία του panel τυπική DLP με πολύ μικρή ανομοιομορφία κατά 2%(μέτρηση κέντρου κάτω δεξιά). Λόγω του εκτεταμένου του μενού μπορείς να τον «πειράξεις» αρκετά. Αλλά δεν νομίζω να χρειαστεί να επέμβετε πολύ στις ρυθμίσεις του μια και ο προβολέας είναι αρκετά ισορροπημένος με ένα gay scale κοντά στο ιδανικό με μια θερμοκρασία λευκού κοντά στους 6.500Κ. Επαλήθευση αυτού είναι το γεγονός ότι τα RGB gain & offset δεν πειράχτηκαν.
Το scaling και το deintarlacing είναι πολύ καλό ενώ το inverse telecine deinterlacing, όταν η πηγή μας δε υποστηρίζει 24fps δουλεύει άψογα.
Η επεξεργασία του sharpening είναι το ίδιο καλή και δε προσθέτει ενοχλητικό ringing ακόμα και εάν το παρακάνουμε.
Όταν τον τροφοδότησα μέσω ψηφιακής εισόδου το color saturation αλλά και το tint είναι απενεργοποιημένο αλλά δεν παρατηρήθηκε έλλειψη ή υπερκορεσμός τους τσεκάροντάς το μέσω του ενσωματωμένου «μπλε» φίλτρου.
Σε έναν τέτοιο προβολέα αυτό σε κερδίζει είναι το φως. Πολύ και εκτυφλωτικό δεν αφήνει τίποτα στο διάβα του. Η δοκιμή στις 84 ίντσες αναφοράς μου αποτελεί ένα κακόγουστο αστείο αλλά έπρεπε να μετρηθεί με τις ίδιες συνθήκες με τους άλλους για να μπορώ να έχω το ίδιο μέτρο σύγκρισης. Με το που πήρα τις μετρήσεις μου τον άφησα να ανοίξει τα φτερά του να ξεδιπλώσει τις αρετές του. Παρόλο που η εταιρεία τον συστήνει μέχρι και 120 ίντσες μπορώ να σας πω με σιγουριά ότι στις 150 ίντσες η ίδια απολαυστική εικόνα παραμένει αναλλοίωτη.
Για μικρότερες από 100 ίντσες η εταιρεία συστήνει φίλτρο τύπου ND 72mm για να μειώσει το φως και να δώσει καλύτερη απόδοση του μαύρου. Μα εάν έχεις αγορασθεί έναν τέτοιο προβολέα δεν τον τοποθετείς απένταντι από μια σκηνή κουκλοθέατρου. Του δίνεις το μέγεθος και το άνοιγμα μια θεατρικής σκηνής πάνω στην οποία θα ξεδιπλώσει το ταλέντο του.
Η λειτουργία PGE που διορθώνει τις χρωματικές αποκλίσεις αποτελεί ένα από τα μεγάλα του ατού.
Στα μειονεκτήματα του θα μπορούσα να χαρακτηρίσω την απουσία λειτουργίας τύπου «motion flow» και φυσικά την υψηλή τιμή του (όχι την υπερτιμημένη τιμή του).
Και επισυμένω, για να μην παρεξηγηθώ, ότι δεν είναι ακριβός σε σχέση πάντα με τοιν ανταγωνισμό αλλά όπως και να το κάνουμε, όταν θέλεις την Ferrari ή την Lampo των προβολέων πρέπει να πληρώσεις και το ανάλογο τίμημα .
[/learn_more] [learn_more caption=”Μετρήσεις… “]Στον LS-10 μέτρησα ένα χρωματικό τρίγωνο με πρωτεύοντα χρώματα σχεδόν ιδανικά. Για θέαση ταινιών η επιλογή της θερμοκρασία 7.500 μου έδωσε τα καλύτερα αποτελέσματα με μια θερμοκρασία 6.856 και DeltaC*=1. Οι υπόλοιπες επιλογές θερμοκρασίας μετρήθηκαν ως εξής: 5.271K(5.500), 6.013Κ(6.500), 8.196Κ(9.500) και 8.541Κ(native) . Η επιλογή gamma 2.2 μετρήθηκε στο 2.17 ενώ οι υπόλοιπες επιλογές μετρήθηκαν ως εξής: 2.35=2.32, 2.5=2.45. Στο τρίγωνο CIE η ακρίβεια και ο κορεσμός των χρωμάτων για υλικό HD απέχει ελάχιστα από τα standard (REC709). Το contrast ratio on/off full field μετρήθηκε στο 9.480:1 με το zoom στην θέση Tele και την λάμπα στην θέση normal. Η φωτεινότητά του μετρήθηκε στα 1.490 Ansi Lumens καλιμπραρισμένος στις 84 ίντσες αναφοράς μας ενώ η φωτεινότητά του μετρήθηκε στα 1.100 Ansi Lumens σε μια οθόνη 150 ιντσών με gain 1.3 (Stuart Firehawk) .
[one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last] [one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last] [one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last] [one_half] [/one_half] [one_half_last] [/one_half_last] [/learn_more]Μανώλης Καστρουνής
3 Σχόλια
Hello,
Is there any date for publication of this test?
Please share with us all the calibration settings like in your review of Runco Q750i (brightness, contrast, gamma, etc.).
Thank you
Αχ, βρε Μανώλη, ανάβεις φωτιές με τέτοια τεστ! Μας κάνεις να ονειρευόμαστε!
Θα μπορούσες να επισημάνεις κάποιες διαφορές με τον Q-750?
Kαι τον ξεγύμνωσες βρε θηρίο?!!!
Συγχαρητήρια για την αναλυτικότατη παρουσίαση!
Εσύ Γιάννη είσαι μια χαρά.
Το μηχάνημα το είχα δει και ήξερα τι κάνει αλλά ήθελα και να τον ανοίξω για να δω πως είναι μέσα και τι λέει από ποιότητα κατασκευής που θεωρώ σημαντικό παράγοντα.
Η μεγαλύτερη διαφορά τους είναι η λάμπα. Επίσης το περίσσιο φως που θέλει ΜΕΓΑΛΗ προσοχή σε ένα μη περιποιημένο χώρο.
Φασματικά ο 750i είναι μια κλάση ανώτερος χωρίς όμως να υπολείπεται ο LS-10.
Για τρίτσιπος είναι καλύτερος από αντίστοιχο τρίτσιπο άλλης εταιρείας ανάλογου κόστους.