SONY VPL-VW85

 

[learn_more caption=”Σχεδίαση..“]

…..και σαν ενδιάμεσος κρίκος μιας μεγάλης αλυσίδας εξωτερικά ο προβολέας μοιάζει ίδιος με τον VPL-VW-80 που είχαμε δοκιμάσει στο τεύχος Νο428. Η εξωτερική του σχεδίαση σε σκούρο γυαλιστερό φινίρισμα με αρκετά μεγάλο όγκο αλλά ταυτόχρονα με πολλές καμπύλες που αν μη τι άλλο τον δείχνουν πολύ κομψό αλλά ταυτόχρονα επιβλητικό.

Η εμπρόσθια όψη δε έχει αλλάξει. Ο φακός φιγουράρει στο κέντρο ενώ ένα ηλεκτρικά ελεγχόμενο μηχανικό κλείστρο αποκαλύπτει ή κρύβει τον φακό αντίστοιχα με το άνοιγμα ή το κλείσιμο του προβολέα. Αυτό συμβάλει στην ελάττωση της πιθανότητας να εισέρθει εσωτερικά μεγαλύτερη ποσότητα σκόνης. Η όλη κίνηση γίνεται ομαλά και η κατασκευή φαίνεται στιβαρή δίχως την μεταφορά κραδασμών στο υπόλοιπο σασί.

SONY VPL VW-85

Ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η  ψύξη της λάμπας αλλά και του εσωτερικού δεν έχει αλλάξει από το προηγούμενο μοντέλο και έχει γίνει με πολύ προσοχή έτσι ώστε, και την κατάλληλη ψύξη να έχουμε ενώ παράλληλα διατηρείται  το επίπεδο θορύβου χαμηλά. Ο ψυχρός αέρας εισέρχεται από εμπρός (κάτω από τον φακό) αλλά και από την πίσω πλευρά του ενώ ο θερμός αέρας εξέρχεται από τα δυο ανοίγματα που βρίσκονται στην εμπρόσθια όψη στα άκρα της όλης κατασκευής. Το focus και το zoom γίνεται ηλεκτρικά και είναι πλέον 1.6x όπως σε όλα τα τελευταία της μοντέλα. Η αλλαγή πλεύσης σε μικρότερο zoom έχει να κάνει μάλλον με την καλύτερη συμπεριφορά του φακού στα όρια του (wide) με ταυτόχρονη μετατόπισή του μέσω του ηλεκτρικά ελεγχόμενου lens shift κατά ±65%.

[/learn_more] [learn_more caption=”Τεχνολογία…“]

Η Sony δανείζεται την δική της τεχνογνωσία-τεχνολογία SXRD (Silicon X-tal Reflective Display) στον VPL-VW85 και χρησιμοποιεί τρία μακρόστενα panels  0,7¨. Και σε αυτόν τον προβολέα το light path και στα τρία panels είναι ισομήκη για την σωστότερη και ομοιόμορφη μεταφορά της φωτεινής δέσμης από κάθε ένα από αυτά προς το τελικό πρίσμα και από εκεί στον φακό. Το μέγεθος του καθενός pixel είναι μόλις 7 μικρόμετρα  ενώ η απόσταση μεταξύ των pixels είναι μόλις 0.25μm και η απόκριση του panel σε μόλις 2.5 milliseconds κάτι που μεταφράζεται σε μηδενικό screen door effect.  Η λάμπα που χρησιμοποιείται είναι τύπου  UHP 200 watt (LMP-H201). Η φωτεινότητα του είναι 800 ANSI lumens και υπάρχει High & Low διαχείριση της ισχύος της. Ο λόγος αντίθεσης έχει κυριολεκτικά εκτοξευτεί στο εξωπραγματικό  100.000:1 κατά τον κατασκευαστή πάντα. Για να το πετύχει αυτό κάνει χρήση μιας ίριδας με την ονομασία «Advance Iris 3». Η ίριδα είναι πλέον καινούργια με πολύ καλύτερη διαχείριση του φωτός σύμφωνα με την μαμά εταιρία. Αυτό έγκειται στον νέο και ποιο εξελιγμένο αλγόριθμο που χρησιμοποίει η αυτόματη ίριδα έτσι ώστε ανά πάσα στιγμή να έχουμε  βαθύ μαύρο και   ταυτόχρονα λαμπρή εικόνα.

Με αυτόν τον τρόπο η Sony έστω και σιωπηρά παραδέχεται εμμέσως ότι η χρήση της προηγούμενης γενιάς ίριδας «Advance Iris 2» είχε μείνει πίσω σε σχέση με τον ανταγωνισμό (βλέπε JVC) και δεν έφερνε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Έτσι ανάλογα με τις απαιτήσεις μας μπορούμε π.χ. να επιλέξουμε Auto1 για υψηλό contrast, Auto 2 για λιγότερο επιθετική λειτουργίας της ίριδας, manual ή off.

Ο φακός που φορά ο VW-85 είναι τύπου Crisp Focus Lens (ARC-F lens), ίδιας τεχνολογίας με τα προηγούμενα μοντέλα. Στο θέμα της επεξεργασία της εικόνας και του εισερχόμενου σήματος η πολυετής πείρα και εξέλιξη της μηχανής Bravia (Bravia Engine2) δεν θα μπορούσε να λείπει και από αυτό το μοντέλο. Η αποστολή αυτής της μηχανής είναι να βελτιώσει την εικόνα μέσα από  οκτώ διαφορετικά στάδια. Η επεξεργασία του gamma είναι 12bit ενώ η επεξεργασία από τις αναλογικές εισόδους είναι 10 bit για την component και 8 bit για την video και S-video.  Είναι γνωστό ότι η μέχρι σήμερα επεξεργασία του  σήματος κατά sRGB standards δεν μπορεί να μας δώσει με αληθοφάνεια και το χρωματικό εύρος που θα  έπρεπε να πάρουμε γιαυτό και ο νέος της παρέας μπορεί να επεξεργαστεί την χρωματική παλέτα κάνοντας χρήση της επεξεργασίας εικόνας κατά xvColor. Σύμφωνα με αυτά τα νέα standards η χρωματική παλέτα είναι δυο φορές ποιο διευρυμένη από ότι    στο sRGB πρότυπο.

[/learn_more] [learn_more caption=”Θύρες I/O…“]

… βρίσκονται στη δεξιά πλευρά του. Από πλευράς ψηφιακών εισόδων θα βρούμε 2 HDMI ενώ από πλευράς αναλογικών εισόδων βρίσκουμε τις κλασσικές video, S-video, component και D-Sub 15-pin. Οι θύρες HDMI θα έχουν την προδιαγραφή CEC, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορείτε να ανάβετε ταυτόχρονα με μια κίνηση από το ίδιο τηλεχειριστήριο προβολέα ενισχυτή και player. Η ύπαρξη θύρας RS-232 είναι επιβεβλημένες για την αναβάθμιση του όποιου νέου λογισμικού αλλά και της επικοινωνίας του προβολέα με υπολογιστή για τη μικρομετρική  ρύθμιση του gamma. Επίσης η συγκεκριμένη θύρα είναι μπορεί να υποστηρίξει πρωτόκολλο ΑΜΧ .

[/learn_more] [learn_more caption=”Μενού“]

Το μενού είναι όντως εντυπωσιακό ενώ ακολουθεί παρόμοια φιλοσοφία όσο αφορά την σχεδίαση του σε σύγκριση με τα υπόλοιπα προβολικά της εταιρείας. Δηλαδή είναι χωρισμένες σε έξι υποκατηγορίες. Στο θέμα της εικόνας έχουμε δυο νέες επιλογές πέρα από τις κλασικές που συναντάμε στα άλλα μοντέλα της. Οι επιλογές User 1 και User2 έχουν πλέον αντικατασταθεί με το Cinema1 Cinema2 ενώ η παλιά επιλογή Cinema έχει μετονομαστεί σε Cinema 3. Η πρώτη επιλογή (Cinema 1) υπόσχεται μια ποιο κινηματογραφική αίσθηση με περισσότερες λεπτομέρειες και τρισδιάστατη αίσθηση ενώ η δεύτερη (Cinema2) είναι σύμφωνη με τα πρότυπα DCI που συναντάμε στους ψηφιακούς προβολείς και θεσπίστηκαν στο τέλος του 2008.

Πέρα από τις βασικές ρυθμίσεις (φωτεινότητα, αντίθεση,  χρωματικό κορεσμό, οξύτητα) υπάρχει η δυνατότητα μείωσης αν όχι καταστολής του θορύβου (NR) επιλογής του Black level (εκβαθύνει τα σκοτεινά πλάνα δίνοντας τους καλύτερη δυναμική περιοχή ) του gamma σε έξι θέσεις την θερμοκρασία χρώματος σε επτά θέσεις όπως επίσης την χρήση της δυναμικής ίριδας σε τέσσερις θέσεις. Μπορεί το επιλεγεί το color space  (normal ή wide) όπως επίσης να διορθωθεί η χρωματική παλέτα κάνοντας χρήση του  RPC. Φυσικά υπάρχει μία μόνο μνήμη για να σώσουμε τις ρυθμίσεις που μπορούμε να κάνουμε στο προβολέα.

[/learn_more] [learn_more caption=”Εντυπώσεις“]

Για άλλη μια φορά η συναισθηματική φόρτιση ήταν μεγάλη λόγω του άγνωστου που είχα μπροστά μου  αλλά και της μεγάλης ευθύνης ώστε να μπορέσουμε να ανακαλύψουμε κάθε πτυχή του.

Η διαδικασία τυπική όλες οι συνδέσεις στις θέσεις τους και με ένα πάτημα ο προβολέας ζωντανεύει ενώ το άνοιγμα του ηλεκτρικά ελεγχόμενου κλείστρου θυμίζει το βρύχηθμα θηρίου έτοιμο να σε κατασπαράξει.

Καθ΄όλη την διάρκεια του «ζεστάματος» εγώ έπαιζα με τον νέο player της Pioneer (320).

Τα πρώτα patterns  έκαναν την εμφάνισή τους στην οθόνη αναφοράς μας.  Όπως ίσως πολύ από εσάς γνωρίζετε ή έχετε καταλάβει, αυτό που παρατηρώ σε ένα προβολέα με την πρώτη ματιά δεν είναι τίποτα άλλο από την καθαρότητα του φακού την οξύτητα και την ευκρίνεια της προβαλλόμενης εικόνας. Πόσο μάλιστα όταν μιλάμε για ένα τρίτσιπο προβολέα.

Σε αυτό τον τομέα η Sony έχει το «πάνω» χέρι. Τα τελευταία χρόνια με έχει εντυπωσιάσει ακόμα και σε μοντέλα προ παραγωγής σαν και αυτό που είχαμε στα χέρια μας. Είναι κάτι που είχα αναφέρει και στην δοκιμή του HW-10 μόνο που εκείνο το μοντέλο ήταν πειραγμένο από την εταιρεία με άριστη σχεδόν σύγκλιση. Την ίδια αψεγάδιαστη σχεδόν σύγκλιση είχε και ο VW-85 που είχαμε μόνο από αυτός ήταν απείραχτος. Οι ρυθμίσεις που μπορούμε να κάνουμε μέσα από το panel alignment ήταν μηδενικές. Ακόμη και όταν ο φακός μετατοπιστεί στα όρια του οι όποιες αποκλίσεις ήταν πολύ μικρές.

Άλλο ένα σημαντικό στοιχείο ήταν η ομοιομορφία φωτεινότητας του panel. Όσοι κάτοχοι LCD διαβάζουν αυτές τις γραμμές θα καταλάβουν τι εννοώ. Όποιο ire και εάν προβάλαμε η ομοιομορφία φωτεινότητας αλλά και η χρωματική  κυμάνθηκε σε ποσοστό άνω του 95% (μέσος όρος μέτρησης σε εννέα διαφορετικά σημεία).

Και σε αυτόν στα  σκοτεινά πλάνα παρουσιάζονται και στις τέσσερις γωνίες μια ελαφρά ασπρίζουσα χροιά αλλά αυτό είναι κάτι που δύσκολα θα το παρατηρήσετε.

Σωστές αποχρώσεις δέρματος μικρά χρωματικά σφάλματα και σωστές διαβαθμίσεις του γκρι επιλέγοντας το σωστό gamma δίνουν μια εικόνα μεστή συμπαγής και απαλή. Η χρήση της αυτόματης ίριδας είναι επιβεβλημένη ενώ για όσους θέλουν το max contrast θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν την επιλογή Auto 1. Άλλοι πάλι στο κατάλληλο δωμάτιο και την αντίστοιχη οθόνη ίσως να επέλεγαν να ρυθμίσουν manual την ίριδα.

Οι διαφορές ανάμεσα στις νέες επιλογές CINEMA (η cinema 1 & cinema 2 είναι νέες επιλογές) είναι ορατές αλλά όχι όμως σε μεγάλο βαθμό. Επίσης πρέπει να τονίσω για άλλη μια φορά ότι το μοντέλο ήταν προ παραγωγής και τα όποια συμπεράσματα δεν μπορεί να είναι ασφαλή και σύμφωνα με το τελικό προϊόν. Παρόλα αυτά φαίνεται ότι οι μηχανικοί της εταιρίας έσκυψαν το κεφάλι και έκαναν σπουδαία δουλειά σε ότι αφορά τις δυο αυτές νέες προεπιλογές.

Και αυτός είναι εξοπλισμένος με το σύστημα MotionFlow και Dark Frame Insertion. Το μεν πρώτο παρεμβάλει-δημιουργεί καρέ με σκοπό να δώσει μια ποιο ομαλή κίνηση απαλλαγμένο από το ενοχλητικό judder, ενώ το δεύτερο εισάγει καρέ χαμηλότερης φωτεινότατος με σκοπό την αύξηση του λόγου αντίθεσης ώστε το αποτέλεσμα να δείχνει ποιο «κινηματογραφικό». Δυστυχώς αυτό που κάνει είναι να προκαλεί ένα έντονα κουραστικό τρεμόπαιγμα δίχως να αποφέρει κάποια οφέλη.

Το  MotionFlow έδωσε πολύ καλά δείγματα γραφής και μάλιστα σε πολλά σημεία φάνηκε να είναι βελτιωμένη σε σχέση πάντα με ότι είχαμε δει στον 80άρι. Παρόλα αυτά σε ορισμένα σημεία εμφάνισε κάποιου είδους σπασίματα.

[/learn_more] [learn_more caption=”Μετρήσεις “]

Στον VW-85 μετρήσαμε  ένα χρωματικό τρίγωνο με πρωτεύοντα χρώματα κοντά στο ιδανικό με ελάχιστες αποκλίσεις από τα διεθνή standard. Τα λεγόμενα δευτερεύοντα χρώματα «κάθονται» σωστά στην θέση τους. Η χρωματική συμπεριφορά του ήταν καλύτερη από αυτήν του VW-80. Για θέαση ταινιών η επιλογή της θερμοκρασία low  μου έδωσε τα καλύτερα αποτελέσματα με μια θερμοκρασία 6.569K. Οι υπόλοιπες επιλογές θερμοκρασίας μετρήθηκαν ως εξής: 7,828K(middle), 8.834Κ(high). Η επιλογή gamma off είναι η ποιο κατάλληλη για ένα κανονικό καθιστικό ενώ πολύ θα προτιμήσουν την επιλογή gamma 1.

SONY VPL-VW85 CIE Chart CINEMA 1 LAMP HIGH NORMAL
SONY VPL-VW85 CIE Chart CINEMA 1 LAMP HIGH WIDE
SONY VPL-VW85 RGB LEVELS CINEMA 1 HIGH LAMP AUTO 1 GAMMA OFF.
SONY VPL-VW85 Temperature Histogram CINEMA 1 HIGH LAMP AUTO 1 GAMMA OFF
SONY VPL-VW85 Spectral Scan LAMP LOW NORMAL
SONY VPL-VW85 Spectral Scan LAMP LOW WIDE

Στο color error decoding παρατηρήθηκε απόκλιση μικρότερη του 5%. Το contrast ratio on/off full field μετρήθηκε στο εξωπργματικό 68.900:1 με την λάμπα στο high την ίριδα στο Auto 1 και το zoom στην θέση Wide. Το Ansi contrast μετρήθηκε στο 375:1.  Η φωτεινότητά του μετρήθηκε στα 370 Ansi Lumens σε eco mode ενώ μετρήθηκε στα 480 Ansi Lumens σε high mode.  Οι χρωματικές μετρήσεις έγιναν με το RCP απενεργοποιημένο.

[/learn_more]

Μανώλης Καστρουνής

Share.

Perfect Image

Leave A Reply