JVC DLA-X5900 REVIEW

JVC DLA-X5900

 

 

 

Οι προβολείς της JVC είναι άμεσα συνηφασμένοι  με το contrast. Ήταν η πρώτη, τον πάλε παλιό καιρό, που κόντραρε στα ίσα δικό της προβολέα, με ανταγωνιστή  δίπλα δίπλα με το ίδιο υλικό και τις ίδιες συνθήκες.

O ολοκαίνουριος DLA X5900Η της JVC αποτελεί διάδοχο του DLA X5500 και μαζί του, μας φέρνει 4Κ e-shift 5ης γενιάς, περισσότερο φως, αναβαθμισμένη ίριδα, καθώς και ποικιλία βελτιώσεων στα σημεία.

JVC-DLA-X5900-D-ILA e-shift5

Εξωτερικά δεν έχει αλλάξει καθόλου σε σχέση με τον πρόγονό του. Και γιατί να αλλάξει άλλωστε; Η κομψή σιλουέτα του και το ποιοτικό του φινίρισμα, προϊδεάζουν ξεκάθαρα για τις αμιγώς High End επιδόσεις του. Ο φακός δεσπόζει στο κέντρο της πρόσοψης του X5900Η, ενώ αποτελείται από 17 στοιχεία, συγκροτημένα σε 15 ομάδες. Όλα ανεξαρτήτως τα στοιχεία αποτελούνται από ανώτερης ποιότητας κρύσταλλο, γεγονός που έχει άμεσο, θετικό αντίκτυπο στην εικόνα.

JVC-DLA-X5900-D-ILA-LENS

Ο X5900Η προσφέρει ηλεκτρικό έλεγχο για zoom, μετατόπιση φακού (οριζόντια 34% / κατακόρυφη 80%) και εστίαση. Αν κάτι απουσιάζει εδώ, αυτό είναι ο μηχανισμός κάλυψης του φακού όταν ο βιντεοπροβολέας δεν βρίσκεται σε λειτουργία.

Sorry, either Adobe flash is not installed or you do not have it enabled

Οι μηχανικοί της JVC εφοδίασαν X5900Η με λυχνία υψηλής απόδοσης Short Arc NSH, ισχύος 265 Watt, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις υψηλής φωτεινότητας, τόσο σε υλικό HDR όσο και σε 3D.  Σημαντική αναβάθμιση αποτελεί και η διάρκεια ζωής της λυχνίας, η οποία ανέρχεται έως και στις 4.000 ώρες σε οικονομική λειτουργία – σύμφωνα πάντα με τον κατασκευαστή.

Ο X5900Η μετατρέπει υλικό 2D σε 3D, διαθέτει σύστημα ευθυγράμμισης των εικονοστοιχείων (Pixel Alignment) και τρεις μνήμες για τη θέση του φακού, ανάλογα με το format του προβαλλόμενου υλικού. Το Wired Grid και το οπτικό μονοπάτι φαίνεται να έχουν παραμείνει τα ίδια (δεν έχει αναφερθεί επίσημα κάποια μεταβολή τους).

Ωστόσο, η μεγαλύτερη διαφοροποίηση είναι η ενσωμάτωση της τεχνολογίας 4Κ e-shift 5ης γενιάς. Το αναβαθμισμένο e-shift ενσωματώνει έλεγχο οκτώ διαφορετικών σταδίων, για καλύτερη επεξεργασία με όσο το δυνατόν μικρότερα σφάλματα, καθώς και τέσσερις μνήμες, διαφορετικές για κάθε σήμα εισόδου.

Ο X5900Η φοράει πάνελ με εγγενή ανάλυση 2Κ. Για να επιτευχθεί η απόδοση εικόνας με ευκρίνεια επιπέδου 4K, το σύστημα e-shift παρεμβάλλεται ανάμεσα στο πρίσμα και τον φακό και μετατοπίζει τα εικονοστοιχεία κατά μισή φορά το εμβαδό τους. Επομένως, δημιουργούνται – εικονικά – περισσότερα εικονοστοιχεία και κατά συνέπεια, αντιληπτά αυξημένη ανάλυση εικόνας.

Το γεγονός αυτό όμως, καθιστά αναγκαία και την ενσωμάτωση καλύτερου και ταχύτερου αλγορίθμου για το scaling. Ο χρόνος πάντως έχει δείξει την αξιοπιστία του εν λόγω συστήματος, όπως επίσης και την άμεσα αντιληπτή επαύξηση στην ποιότητα της εικόνας, δεδομένου ότι η JVC εξελίσσει το e-shift παρουσιάζοντας κι από μια νέα γενιά του κάθε χρόνο, έως ότου δούμε την ενσωμάτωση native 4K πάνελ στους βιντεοπροβολείς του Ιάπωνα κατασκευαστή, σε αυτή την κατηγορία τιμής.

JVC-DLA-X5900-D-ILA-e-shift5

Σε τεχνικό επίπεδο, ο X5900Η εφοδιάστηκε με την τελευταία γενιά (6η) των πάνελ DILA, τα οποία χαρακτηρίζονται από μικρότερο διάκενο μεταξύ των εικονοστοιχείων (0,3μm). Υπόσχονται έτσι καλύτερη διαχείριση του φωτός και ομαλότερη κινηματογραφική αίσθηση, ενώ από τα όσα είδα κατά τη δοκιμή, πιθανολογώ πως έχει γίνει αλλαγή και στο σύστημα των χρωματικών φίλτρων – σε σχέση με αυτά του X5500 – χάρη στα οποία ο X5900Η  μπορεί να υποστηρίξει περιεχόμενο με ευρύτερη χρωματική περιοχή.

Και σε αυτό το μοντέλο της, η JVC έχει ενσωματώσει δυναμική ίριδα. Ο X5900Η  – εκτός από τη βηματική ίριδα των 16 θέσεων (-15, 0) που ανάλογα με την επιλεγμένη τιμή μας δίνει από το βαθύτερο εφικτό μαύρο έως το μέγιστο φως που μπορεί να παράγει ο βιντεοπροβολέας – προφέρει και άλλες δύο επιλογές. Τις «Auto 1» και «Auto 2». Οι μεταξύ τους διαφορές εντοπίζονται στο όριο της κάτω λειτουργίας της, δηλαδή ως προς το πόσο θα κλείσει η ίριδα, καθώς επίσης και στην επεξεργασία του σήματος μέσω software, ανάλογα με τη θέση της.

Το πόσο καλά λειτουργεί και τι επιφέρει στην εικόνα το παραπάνω σύστημα, το αναλύουμε στην ενότητα των «Εντυπώσεων». Σημειώστε επίσης πως η δυναμική ίριδα λειτουργεί πλέον και με υλικό 4K!

Ένα ακόμα σημαντικό πλεονέκτημα του X5900Η είναι η παροχή μενού για την πληρέστατη διαχείριση των χρωμάτων (Color Management System). Χάρη σε αυτό, μπορεί να ρυθμιστεί η χρωματική απόδοσή του ώστε να είναι σύμφωνη με τα επίσημα πρότυπα SMPTE-C και Rec. 709 – ενώ είναι συμβατός και με το πρότυπο BT.2020.

Στα υπόλοιπα ατού του X5900 περιλαμβάνεται – πέραν των κλασικών ρυθμιστικών – και η επιλογή «Clear Black» η οποία επιτρέπει τη βελτίωση της αντίθεσης, χωρίς να συμπιέσει τις διαβαθμίσεις του γκρι (grayscale). Η ρύθμιση του «Clear Black» θα πρέπει να γίνει σε συνδυασμό με το ρυθμιστικό της οξύτητας, ώστε να αποφευχθούν οι… υπερβολές. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε 140 διαφορετικούς τύπους οθονών, ώστε αναλόγως των επιμέρους χαρακτηριστικών ανάκλασης και χρωματικής συμπεριφοράς αυτών, να επιτευχθεί ορθότερο ταίριασμα μεταξύ βιντεοπροβολέα / οθόνης.

Στο παραπάνω προστίθεται και η δυνατότητα επιλογής του περιβάλλοντα χώρου βιντεοπροβολής, ανάμεσα σε φωτεινό ή σκοτεινό, με τις ανάλογες ρυθμίσεις κορεσμού και φωτεινότητας των χρωμάτων.

Δεν διαπιστώσαμε καμία αλλαγή στη λειτουργία του συστήματος Frame Interpolation της JVC, γνωστό ως «Clear Motion Drive», το οποίο απενεργοποιείται κατά την επιλογή του «Low Latency», ενός mode  ειδικά σχεδιασμένου για βιντεοπαιχνίδια, το οποίο και «προσπερνά» πολλά από τα επιμέρους συστήματα επεξεργασία της εικόνας, για την επίτευξη της ελάχιστης δυνατής καθυστέρησης μεταξύ εισερχόμενου και εξερχόμενου σήματος εικόνας (Input Lag).

Η δυνατότητα απομνημόνευσης της θέσης του φακού σε διαφορετικές μνήμες και διαφορετικά format, είναι παρούσα και σε αυτό το μοντέλο.

Χαρακτηριστικά

Τεχνολογία: DILA | 3×0,74΄΄ | 16:9 (native) | 1920 × 1080 pixel

Φωτεινότητα κατασκευαστή: 1800 lumen (ANSI)

Λόγος αντίθεσης κατασκευαστή: 40.000:1 (Native) | 400.000:1 (Dynamic)

Τύπος & ισχύς λυχνίας: NSH | 226W

Διάρκεια ζωής λυχνίας: 2.000 ώρες / 4.000 ώρες (Low mode)

Απόσταση προβολής για 100΄΄: Από 3,01 έως 6,13 μ.

Lens shift: Ναι

Είσοδοι: 2 x HDMI 2.0 , 1 x πομπού 3D, 1 x remote control, 1 x 12V trigger, 1 x RS232

Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 455 x 179 x 472 χλστ.

Βάρος: 15,4 κιλά

ΚΟΣΤΟΣ ΧΡΗΣΗΣ:  0,122€ / ώρα / χρήσης

Επαφή: 210.6741.363

Τιμή: 3.600 ευρώ

Τιμή λυχνίας: 490 ευρώ

Από πλευράς εισόδων, ο Χ5900 προσφέρει δύο θύρες HDMI και καμία αναλογική.

JVC DLA-xX5900-rear

Το μενού ρυθμίσεων παραμένει εξίσου γνώριμο και σχεδόν αναλλοίωτο, σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο.

JVC-DLA-X5900 MENU

JVC-DLA-X5900 MENU

JVC-DLA-X5900 MENU

2K

Έχοντας δοκιμάσει το σύνολο των μοντέλων της JVC, μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι κάθε χρόνο, ενώ η κύρια ιδέα παραμένει σταθερή, ο Ιάπωνας κατασκευαστής βελτιώνει τα μοντέλα του στα σημεία, έτσι ώστε να είναι πάντα «up to date».

Ο Χ5900, αν και ενσωματώνει λυχνία μεγαλύτερης ισχύος, έχει διατηρήσει τα επίπεδα θορύβου αρκετά χαμηλά, ακόμα και σε λειτουργία «High». Επίσης, καθυστερεί ελάχιστα να κλειδώσει τα εισερχόμενα σήματα, αν και όχι τόσο όσο τα προηγούμενα μοντέλα.

Το πλέον αξιοπερίεργο όμως είναι πως για να μπορέσει κανείς να διακρίνει τις διαφορές και τις βελτιώσεις που φέρνει ο Χ5900 συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο, απαιτείται μεγάλη προσοχή και προσπάθεια. Πραγματικά, είναι πολύ δύσκολο!

Η εξαιρετική ευθυγράμμιση των εικονοστοιχείων (Pixel Alignment), συμβάλει κάθετα στο άρτιο «στήσιμο» του Χ5900. Και είναι αλήθεια πως αποτελεί ένα από τα κορυφαία συστήματα του είδους, καθώς ο βιντεοπροβολέας της δοκιμής μας χρειάστηκε ελάχιστες μόνο μικροδιορθώσεις!

Ο επεξεργαστής 4K 5ης γενιάς λειτουργεί άψογα, ενώ ταυτόχρονα ξεδιπλώνει τις αρετές του προβαλλόμενου σήματος, ανάλογα με τη θέση των επιμέρους ρυθμιστικών.

Έχοντας σαν προεπιλογή το Natural mode και για προφίλ χρώματος το “Standard”, η λεγόμενη out-of-the-box συμπεριφορά του Χ5900 είναι πολύ καλή! Τα χρώματα, λόγω των νέων φίλτρων, είναι ευχάριστα υπερ-κορεσμένα, ώστε να αρέσουν σε όλους. Ακόμα όμως και αν κάποιος «ενοχληθεί» από τον κορεσμό τους, είναι πολύ εύκολο να βελτιστοποιηθούν μέσω της αντίστοιχης ενότητας του μενού ρυθμίσεων.

Η αυτόματη ίριδα, είναι ένα χαρακτηριστικό που συναντήσαμε για πρώτη φορά στους προβολείς της JVC το 2014. Προσφέρει τρεις επιλογές, δυο εκ των οποίων αξιοποιούν την δυναμική κίνηση της ίριδας, ενώ η τρίτη επιλογή είναι η γνωστή βηματική των 16 θέσεων, η στάνταρτ δηλαδή για τους βιντεοπροβολείς της εταιρίας. Τα ανώτερα όρια των δυο πρώτων επιλογών μπορούν να καθοριστούν μέσω χειροκίνητης ρύθμισης. Με απλά λόγια, μπορείτε να ορίσετε το πόσο φως θέλετε να εξάγει ο Χ5900, καθορίζοντας το πρώτα μέσω της χειροκίνητης ρύθμισης και επιλέγοντας έπειτα ένα από τα δύο αυτόματα “modes”.

Όπως αναφέραμε όμως και παραπάνω, το άλλο ενδιαφέρον, νέο χαρακτηριστικό της ίριδας του X5900, είναι πως πλέον λειτουργεί και με υλικό 4Κ. Η θέση «Auto 1» είναι περισσότερο… επιθετική, καθώς μεταβάλει τα κάτω όρια (Brightness) της κλίμακας του γκρι (Grayscale), τα οποία απαιτούν επανα-ρύθμιση, ενώ επίσης κάνει «παιχνίδι» με το gamma και την «διόρθωση» αυτού. Η θέση «Auto 2» είναι λιγότερο επιθετική, με τη λειτουργία της να μην επηρεάζει τα κάτω όρια (Brightness) της κλίμακας του γκρι (Grayscale). Και αυτή η επιλογή «παίζει» με το gamma, αλλά όχι σε μεγάλο βαθμό.  Όμως και εδώ, εντοπίσαμε σημαντική βελτίωση του Χ5900 σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα, αναφορικά με την «επιθετικότητα» της ίριδας στη θέση «Auto 1».

Η θέαση υλικού 2Κ παραμένει εξόχως απολαυστική, με τα σκοτεινά και υπο-φωτισμένα πλάνα να αποτελούν τα ατού της JVC. Είναι εξάλλου ένα από τα σημεία όπου υπερτερούν οι βιντεοπροβολείς της ιαπωνικής εταιρίας, ενώ αντίστοιχα, τα φωτεινά πλάνα παρουσιάζουν περίσσια λαμπρότητα, με ισορροπημένη χρωματική συμπεριφορά. Η φωτεινότητα παραμένει υψηλή ακόμα και με τη λυχνία στη θέση χαμηλής ισχύος, ενώ η αντίθεση απλά εντυπωσιάζει!

4K & HDR

Σε θέαση υλικού 4K ο X5900 τα πηγαίνει περίφημα, παρά το ότι το επίμονο πρόβλημα με όλους τους βιντεοπροβολείς παραμένει να είναι η ορθή απόδοση του HDR. Το gamma που χρησιμοποιεί ο X5900 είναι νέο και επανασχεδιασμένο, ενώ η ύπαρξη πληροφορίας «MaxCLL and MaxFALL mastering data» του εισερχόμενου σήματος, βοηθά στη σωστή ρύθμιση και αξιολόγηση του.

Τα 1.800 Ansi lumen φαντάζουν λιγοστά – και η αλήθεια είναι πως για υλικό HDR είναι λίγα – αλλά οι σωστές διαβαθμίσεις του gamma και η πολύ καλή αντίθεση που επιτυγχάνει ο X5900, δίνουν μια δυναμική αίσθηση στην εικόνα που θα ικανοποιήσει τον απαιτητικό cinephile.

Σημειώστε πως το να συγκρίναμε οποιονδήποτε βιντεοπροβολέα με την απόδοση μιας τηλεόρασης, θα ήταν τουλάχιστον άδικο και άτοπο… Ακόμα κι ένας βιντεοπροβολέας με τη φωτεινότητα του X5900, μπορεί να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του HDR, αλλά για να είμαι ειλικρινής, ένας βιντεοπροβολέας με φωτεινότητα κοντά στα 5.000 lumen, θα μπορέσει να αποδώσει το HDR στην ολότητά του.

Συνολικά, μπορώ να πω πως ο Χ5900 αποτελεί δίχως αμφιβολία έναν ακόμα άξιο συνεχιστή της σειράς DLA. Είναι ένας κορυφαίος βιντεοπροβολέας SDR και πολύ καλή επιλογή για την απόλαυση υλικού HDR. Το… «κερασάκι» έρχεται να βάλει η τιμή απόκτησής του, η οποία ως έχει αυτή τη στιγμή, αποτελεί σοβαρό δέλεαρ για τον υποψήφιο αγοραστή του.

ΥΠΕΡ

Απόδοση εικόνας

Δυναμική περιοχή

Επίπεδο μαύρου

HDR gamma

Τιμή

ΚΑΤΑ

Εγγενής ανάλυση 2Κ – και όχι 4Κ

Out-of-the-box συμπεριφορά σε υλικό 4K HDR

…..

Η γνώριμη εικόνα της JVC, είναι δυναμικά παρούσα και στην περίπτωση του X5900 . Η φωτεινότητα του βιντεοπροβολέα αυξάνεται έως και κατά 40% με τη λυχνία σε θέση High, με επακόλουθη όμως μεταβολή και στην κατανάλωση ενέργειας. Τα on/off contrast και ANSI Contrast δεν μετρήθηκαν, λόγω περιορισμένου χρόνου. Η φωτεινότητα του βιντεοπροβολέα σε κάδρο 84 ιντσών από απόσταση 3,2 μέτρων, μετρήθηκε στα 920 AΝSI lumens με τη λυχνία σε θέση High και 660 lumen αντίστοιχα στη θέση Low. Τα δεδομένα αυτά αντίστοιχα, μεταφράζονται στο ότι έχει τη δυνατότητα να «ανοίξει» με σχετική ευκολία 130 ίντσες εικόνας.


JVC DLA-X5900 CINEMA

Color Temp: 6.870K  (70IRE)

Gamma: 2.11

JVC DLA X5900 GRAYSCALE

JVC DLA X5900 gamut

VC DLA X5900 SATURATION

JVC DLA X5900 GRAYSCALE AFTER CALIBRATION


JVC DLA-X5900 HDR

JVC DLA X5900 HDR GRAYSCALE

Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι μετρήσεις και  η μετά τη ρύθμιση απόδοση του προβολικού μέσου αφορά μόνο το συγκεκριμένο προιόν που είχαμε για δοκιμή. Συχνά, οι αποδόσεις  συσκευών του ιδίου μοντέλου παρατηρείται να έχουν διαφοροποιημένα μετρήσιμα μεγέθη (με μεγαλύτερα ή μικρότερα λάθη) και τελικά απαιτούν εντελως διαφορετική ισορροπία ρυθμίσεων.

Αυτός είναι και ο λόγος που δεν δημοσιεύουμε τις ρυθμίσεις που χρησιμοποιήσαμε μετά το calibration (βαθμονόμισή του). Περισσότερα για την επαγγελματική βαθμονόμηση του προβολικού σας μέσου μπορείτε να μάθετε εδώ.

Μανώλης ΚαστρουνήςISF calibrator

 

 

 

 

Author: Perfect Image

Share This Post On

Απάντηση

Translate »
ISF Calibration
large_isf_logo

Διαθέτετε αυτόν ( ή οποιοδήποτε άλλον ) προβολέα ; Θέλετε να πάρετε το καλύτερο από την συσκευή σας; Επικοινωνήστε μαζί μας.

Close