Η χρονιά θα κλείσει με την Epson να μην αλλάζει μοντέλα στην υψηλή κατηγορία τιμής αλλά να στρέφει την προσοχή της στους προβολείς μικρότερης τιμής. Η αλήθεια είναι ότι ο περσινός EH-TW5200 δεν έτυχε τις εμπορικής επιτυχίας που περίμενε η εταιρεία.
Και αυτός ο προβολέας ανήκει στην σειρά «Home Cinema» ενώ τα χαρακτηριστικά του τον τοποθετούν στην κατηγορία προβολέων που είναι ικανοί να ανοίξουν πολλές ίντσες με επάρκεια φωτεινότητας δίχως να χάνουν τα προτερήματα ενός Home Cinema προβολέα.
Το σασί έχει πολλές ομοιότητες με αυτού του EH-TW5200, με πολλές καμπύλες και μικρό σε μέγεθος. Ο φακός είναι μετατοπισμένος αριστερά ενώ στην επάνω πλευρά του βρίσκουμε τον περιστροφικό διακόπτη που διορθώνουν την μετατόπιση της εικόνας στον οριζόντιο και κάθετο άξονα. Επίσης θα βρούμε και ένα συρόμενο πορτάκι για την προστασία του φακού.
Οι πιεστικοί διακόπτες είναι επίσης τοποθετημένοι στο επάνω μέρος της συσκευής. Στο πίσω μέρος βρίσκουμε τις θύρες από τις οποίες τροφοδοτούμε τον προβολέα με σήμα ψηφιακό μέσω δύο εισόδων HDMI και αναλογικά μέσω συνδέσεων Video, Component και D-Sub 15pin.
Το ενσωματωμένο ηχείο ισχύος 5 Watt μπορεί να βοηθήσει στις μικρές, και όχι μόνο, απαιτήσεις μας για ακρόαση. Η συσκευή συνοδεύεται από το γνωστό εύχρηστο αλλά μη φωτιζόμενο τηλεχειριστήριο.
Ο EH-TW5350 είναι ένας LCD προβολέας με ανάλυση 1.920 × 1.080 (0,61 D9 CFine). Η φωτεινότητά του είναι 2.200 ANSI Lumens (μέτρηση κατά ISO) 2.200 ANSI Lumens (CLO), στην επιλογή color mode Dynamic, κάνοντας χρήση λάμπας ισχύος 200W με διάρκεια ζωής μέχρι και 7.500 ώρες στην επιλογή low. Ο λόγος αντίθεσης, κατά την εταιρεία, έχει φτάσει στο 35.000:1 full on/off (Color mode: Dynamic, Lamp brightness: High, Zoom: Wide, Auto Iris: On). Η οδήγηση των LCD drive είναι 12 bit, ενώ η επεξεργασία του σήματος είναι 10 bit.
Η αυτόματη ίριδα που χρησιμοποιεί διαφέρει από το προηγούμενο μοντέλο.
Ο προβολέας είναι ED ready και χρησιμοποιεί την τεχνολογία της Epson με την ονομασία “Bright 3D Drive”. Τα πανελάκια μπορούν να δουλέψουν μέχρι και τα 480 Hz .
Είναι συμβατός με Mιracast και MHL.
Δεν θα μπορούσαμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι ο προβολέας είναι εφοδιασμένος και με “Frame Interpolation”. Εαν δεν με απατά η μνήμη μου είναι ο μοναδικός προβολέας κάτω από τα €1.000 με αυτήν την επιλογή.
O προβολέας χρησιμοποιεί σε δύο «Mode» (Natural, Cinema) χρωματικό φίλτρο για να μπορέσει να εξισορροπήσει φασματικά τη λάμπα αλλά ταυτόχρονα να μπορέσει να «φιλτράρει» καλύτερα το μαύρο.
TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Τεχνολογία: LCD
Στοιχεία εκπομπής: 3×0,61΄΄ polysilicon active-matrix TFT wide panel, Αναλογία εικόνας: 16:9 (native) και 4:3
Ονομαστική ανάλυση: 1.920×1.080 pixels
Ονομαστική φωτεινότητα: 2.200 Lumens (ANSI)
Ονομαστικός λόγος αντίθεσης: 35.000:1
Τύπος και ισχύς λυχνίας: UHΕ, 200W
Ονομαστική διάρκεια ζωής λυχνίας: 4.000 ώρες 7.500 σε Eco Mode
Απόσταση προβολής 60΄΄: 1.62-1.92 μ.
Lens Shift: Όχι
Ρύθμιση ισορροπίας λευκού: Ναι
Ρύθμιση gamma: Όχι
Είσοδοι εικόνας: Composite, Είσοδος HDMI (2x), Είσοδος VGA, USB 2.0 Τύπου Mini-B, USB 2.0 Τύπου A, Wi-Fi Direct
Είσοδος ήχου cinch, MHL
Έξοδος ήχου stereo mini jack
Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 297x114x245 χλστ.
Βάρος: 3,1 κιλά
ΤΙΜΗ : 880€
Από πλευράς εισόδων, εκτός των άλλων, βρίσκουμε δύο HDMI , USB και ηχητική υποστήριξη. Δυστυχώς, μέσω του USB δεν μπορούμε να προβάλλουμε, για παράδειγμα, εικόνες από USB stickάκι.
- Computer in (D-sub 15pin) x 1
- HDMI x 2
- MHL x 1 (shared with HDMI2)
- Composite Video in (RCA) x 1
Το μενού του EPSON EH-TW5350 έχει παραμείνει ακριβώς το ίδιο με μόνη διαφορά την επί πλέον επιλογή της λειτουργίας της λάμπας και σε ενδιάμεσο στάδιο πέρα από την μέγιστη και οικονομική θέση.
2D
Ο προβολέας είναι πολύ μικρός σε μέγεθος κάτι που κάνει εύκολη την τοποθέτησή του ακόμη και σε ένα μικρό τραπεζάκι. Τέτοιου μεγέθους συναντάμε συχνά σε προβολείς παρουσιάσεων με εξαίρεση τα τελευταία μοντέλα προβολέων τεχνολογίας DLP. Δεν υπάρχει μετατόπιση του φακού στον οριζόντιο ή κάθετο άξονα. Αντί για αυτούς υπάρχει ένας άλλος περιστροφικός διακόπτης ο οποίος έρχεται να διορθώσει μηχανικά την γεωμετρία στον οριζόντιο άξονα. Για πρώτη φορά είχαμε δει αυτήν την υλοποίηση στον EH-TW6100. Η δυνατότητα ρύθμισης του όποιου λάθους κατά την εγκατάσταση έρχεται να την διορθώσει η επιλογή “Keystone” μέσα από το σχετικό μενού και αυτόματα παρακαλώ.
Όπως έχουμε αναφέρει και σε παλαιότερες παρουσιάσεις καλό είναι να κάνετε την τελική ρύθμιση της εστίασης μετά τα πρώτα δέκα λεπτά λειτουργίας του προβολέα. Παρόλα αυτά ο 5350 που είχαμε εστίασε σωστά από την πρώτη στιγμή ενώ χρειάστηκε μια πολύ μικρή διόρθωση μετά το πεντάλεπτο.
Η φωτεινότητα είναι μεγάλη και αρκεί για να γεμίσει μέχρι και 130 ίντσες με την επιλογή Living Room και την λάμπας στην επιλογή normal. Εάν ο στόχος μας είναι μια άκρως κινηματογραφική εικόνα τότε δεν θα πρέπει να ξεπεράσουμε τις 110 – 120 ίντσες.
Η out-of-the-box συμπεριφορά του κρίνεται πολύ καλή (στο μοντέλο της δοκιμής μας, το οποίο να τονίσω δεν ήταν «δημοσιογραφικό») στην επιλογή Natural αλλά και Cinema, σε επίπεδο τόσο grayscale όσο και gamma. Θα θέλαμε να είχαμε την δυνατότητα ρύθμισης του gamma παρόλο που στις μετρήσεις μας η τιμή του ήταν κοντά στο ιδανικό. Όπως όμως όλα τα μηχανήματα, χρήζει ρύθμισης, για να παίξει σύμφωνα με τα πρότυπα και να απογειώσει το μηχάνημα. Η έλλειψη επιλογής gamma όμως με παραξένεψε. Δεν μπορώ να καταλάβω τι είδους «τσιγκουνιά» είναι αυτή από πλευράς software.
Η Epson πάντα συνηθίζει να έχει υπερκορεσμένα το πράσινο και το μπλε χρώμα, κάτι που δεν συνάντησα σε αυτόν τον προβολέα που είχα για δοκιμή. Αποτέλεσμα αυτού είναι η εικόνα να φαντάζει ισορροπημένη λαμπερή και κοντραστάτη δίχως να «φωσφορίζει». Η εικόνα έχει περίσσια οξύτητα που θα αρέσει σε πολλούς με το αντίστοιχο ρυθμιστικό απενεργοποιημένο. Το ίδιο πολύ καλή είναι και η σύγκλιση. Ο φακός είναι το δυνατό του σημείο. Σε άμεση αντιπαράθεση Α-Β με τον ομόσταυλο EH-TW6600 ο μικρός έχει μεγαλύτερη οξύτητα όχι μόνο στα περιγράμματα αλλά και σε όλη την εικόνα και παίρνει το προβάδισμα σε αυτόν τον τομέα. Στο επίπεδο του μαύρου, με τη χρήση της αυτόματης ίριδας και του χρωματικού φίλτρου είναι απλά καλός, με συμπίεση της κλίμακας του γκρι στα κάτω άκρα. Κλασική περίπτωση προβολέα αυτής της κατηγορίας. Σε σχέση με τον ανταγωνισμό (BenQ W1070+, Optoma HD26), ενώ υπολείπεται σε απόλυτο νούμερο (το επίπεδο του μαύρου), στην κλασική σκακιέρα δε φαίνεται αυτή η διαφορά λόγω της υψηλής φωτεινότητας και της ποιότητας του φακού (μιλάμε για την συγκεκρμένη κατηγορία τιμής προβολέων). Από αυτό καταλαβαίνετε ότι τα φωτεινά πλάνα είναι το μεγάλο ατού αυτού του προβολέα σε σημείο πάντα ότι τον συνέκρινα με τον πολύ ακριβότερο EH-TW 9200. Η χρήση της ίριδας σε «normal speed» συνιστάται, ενώ η ύπαρξη “Frame Interpolation”, που δεν συναντάμε σε προβολέα αυτής της κατηγορίας τιμής, θα κερδίσει αμέσως οπαδούς. Η λειτουργία του δε είναι αντίστοιχη του EH-TW9200, δίχως αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι πολύ καλή. Στα θετικά πρέπει να σημειώσουμε για άλλη μια φορά την καλή (για LCD) σύγκλιση του δείγματος. Φυσικά μια κακή σύγκλιση δεν μπορεί να διορθωθεί μέσα από το αντίστοιχο μενού μια και δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα.
Πέρα όμως από την αυστηρή εργαστηριακή κριτική, υπάρχει και η ευχαρίστηση που σου δίνει ένας τέτοιος προβολέας. Ένας προβολέας που μπορεί εύκολα να γίνει η συνέχεια του χεριού σας, χρησιμοποιώντας το “screen mirroring” του android κινητού σας. Φυσικά η Epson έχει να λανσάρει και την δική της εφαρμογή «Epson iProjection» μεσω googleplay store και iTunes.
3D
Δεν προλάβαμε να κάνουμε κάποιου είδους δοκιμή με υλικό 3D λόγω έλλειψης συνοδευτικών γυαλιών αλλά και χρόνου.
ΥΠΕΡ
- Οξύτητα εικόνας
- WiFi, MHL, Mirroring
- Frame Interpolation
- Τιμή
ΚΑΤΑ
- Επίπεδο μαύρου
- Color management
[box type=”info”]
Ως συμπέρασμα θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο EH-TW-5350 αποτελεί δίχως δεύτερη σκέψη μια σοβαρή αναβάθμιση σε σχέση με τον προκάτοχο του και αποτελεί μια άριστη αγορά για κάποιον που ενδιαφέρεται να ανοίξει πολλές ίντσες να έχει την δυνατότητα προβολής και ελέγχου από το Smartphone του. Θα πρέπει όμως να έχει ζυγίσει σωστά τις ανάγκες του.
Χρωματικά ο EH TW-5230 είναι ένας τυπικός Epson, με διορθωμένο όμως το πράσινο που στο παρελθόν ήταν υπερκορεσμένο αλλά με αυξημένη φωτεινότητα σε σχέση με τα υπόλοιπα πρωτεύοντα χρώματα. Για θέαση ταινιών, οι επιλογές Natural και Cinema είναι οι προτιμότερες, με την πρώτη πιο ισορροπημένη . Για θέαση ταινιών, η επιλογή της θερμοκρασίας 6.500Κ έδωσε τα καλύτερα αποτελέσματα, με μια θερμοκρασία 6.830 K στην επιλογή Natural (Κλασσική επιλογή σε Epson). Έκπληξη μου έκανε ότι στο μενού της επιλογής Cinema την θερμοκρασία την δείχνει με αριθμούς (-2 έως 2) ενώ στην επιλογή Natural οι θερμοκρασία εμφανίζεται κανονικά (5.500, 6.000, 6.500 κ.λ.π.). Λόγω έλλεψης ρυθμιστικού gamma και για να βγεί πληροφορία στα χαμηλά IRE θα πρέπει, χαμηλά, να τον ρυθμίσουμε ώστε να “φλερτάρει” το 2,0 -2,1. Το color management δεν δούλευε όπως μας έχουν συνηθησει τα υπόλοιπα μοντέλα της εταιρείας. Στο color error decoding παρατηρήθηκε απόκλιση μεγαλύτερη του 5%. Το contrast ratio on/off full field μετρήθηκε στο 5.600:1, με την ίριδα στο mode High Speed, 1.250:1, με την ίριδα στο mode Normal και 550:1 Native Contrast.
Η φωτεινότητά του μετρήθηκε στα 2.060 Ansi Lumens (Dynamic Mode), ενώ καλιμπραρισμένος έπεσε στα 1870 Lumens.
BEFORE CALIBRATION
NATURAL MODE
CINEMA MODE
AFTER CALIBRATION
NATURAL MODE
[box type=”info”]Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι μετρήσεις και οι αποδόσεις του προβολικού μέσου αφορά μόνο το μοντέλο που είχαμε για δοκιμή. Αποδόσεις άλλων ίδιων συσκευών μπορεί να έχουν διαφορετικά μετρήσιμα μεγέθη (με μεγαλύτερα ή μικρότερα λάθη).
Αυτός είναι και ο λόγος που δεν δημοσιεύουμε τις ρυθμίσεις που χρησιμοποιήσαμε μετά το calibration (βαθμονόμισή του).
Περισσότερα για την επαγγελματική βαθμονόμηση του προβολικού σας μέσου μπορείτε να μάθετε εδώ.
Μανώλης Καστρουνής
2 Σχόλια
Ευχαριστούμε για το δυνατό όπως πάντα review, έχει ενδιαφέρον αυτός ο Epson και λόγω τιμής. Καλοί οι 4k αλλά δε βγαίνει… Χάνουμε πολύ σε ποιότητα αν οι όποιες ρυθμίσεις που λείπουν (πχ. gamma) γίνουν από το PC (πχ. madVR);
Σας ευχαριστουμε για τα καλά σας λόγια. Εαν παίζετε από pc τοτεέιναι εύκολο με την χρήση του madVR να κάνετε τις απαραίτητες ρυθμίσεις.