Τι και εάν πέρασε ένας χρόνος, τι και εάν ανανέωσε η Epson ένα μέρος από την γκάμα της, στην φετινή collection που παρουσίασε στον ειδικό τύπο, το μοντέλο EH-TW6100 εξακολουθεί να υφίσταται και να παραμένει μάχιμο στις επάλξεις.
Το 2011 ήταν η χρονιά που η Epson έκανε την πρώτη της είσοδο στον χώρο του 3D. Μάλιστα τα πρώτα σχόλια για την απόδοση των προβολέων της σε 3D ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά ενώ η σχεδόν παντελής έλλειψη flicker της έδινε ένα προβάδισμα. Ο μικρός της παρέας που αντικαθιστά τον TW-6000 ακούει στο όνομα TW-6100.
Οι διαφορές με τον TW-6000 είναι μόνο η αύξηση της ονομαστικής φωτεινότητας ενώ η απόλυτη τιμή του on/off contrast έχει μείνει ακριβώς το ίδιο. Δεν παρατηρήσαμε καμία άλλη διαφορά.
[swfobject]3364[/swfobject]
Σασί και φακός ακριβώς ίδια με το δεύτερο να MHN είναι φτιαγμένος από την Fujinon όπως μας είχε συνηθίσει η εταιρεία στα μικρά της μοντέλα. Και σε αυτό το μοντέλο απουσιάζουν οι περιστροφικοί διακόπτες που μετατόπιζαν τον φακό στον οριζόντιο και κάθετο άξονα κάτι που κάνει την τοποθέτηση του να θέλει περισσότερη προσοχή. Υπάρχει όμως ένας άλλος περιστροφικός διακόπτης ο οποίος έρχεται να διορθώσει μηχανικά τον οριζόντιο άξονα. Η δυνατότητα ρύθμισης του όποιου λάθους κατά την εγκατάσταση έρχεται να την διορθώσει η ρύθμιση keystone που έλειπε από τα μοντέλα των προηγούμενων ετών μέσα από το σχετικό μενού και αυτόματα παρακαλώ.
Οι πιεστικοί διακόπτες είναι επίσης τοποθετημένοι στο επάνω μέρος της συσκευής. Στο πίσω μέρος υπάρχουν οι θύρες από τις οποίες τροφοδοτούμε τον προβολέα με σήμα ψηφιακό μέσω δύο εισόδων HDMI και αναλογικά μέσω συνδέσεων Video, Component και D-Sub 15pin. Επίσης βρίσκουμε και την αναμονή για εξωτερικό emitter για την περίπτωση που το ενσωματωμένο δεν λειτουργεί λόγω προβλημάτων εγκατάστασης (π.χ. μακρινή απόσταση τοποθέτησης). Τα δυο ενσωματωμένα ηχεία ισχύος 10 Watt μπορούν να βοηθήσουν στις μικρές απαιτήσεις μας για ακρόαση. Η συσκευή συνοδεύεται από το γνωστό εύχρηστο και φωτιζόμενο τηλεχειριστήριο.
Ο TW6100 είναι ένας LCD προβολέας με ανάλυση 1.920×1.080 (0,61 D9 CFine). Η φωτεινότητά του είναι 2.300 ANSI Lumens (μέτρηση κατά ISO), στην επιλογή color mode Dynamic, 100 ANSI Lumens περισσότερα από τον TW6000, κάνοντας χρήση νέας E-Trol ισχύος 230W λάμπας με διάρκεια ζωής μέχρι και 4.000 ώρες στην επιλογή low lamp, όπου ο λόγος αντίθεσης παρέμεινε στο πολύ καλό 40.000:1, full on/off (Color mode: Dynamic, Lamp brightness: High, Zoom: Wide, Auto Iris: On). Η οδήγηση των LCD drive είναι 12 bit, ενώ η επεξεργασία του σήματος είναι 10 bit. Την επεξεργασία έχει αναλάβει, και σε αυτόν, η Pixelworks.
Η αυτόματη ίριδα που χρησιμοποιεί δεν έχει καμία διαφορά από το προηγούμενο μοντέλο. O προβολέας χρησιμοποιεί σε δύο Mode χρωματικό φίλτρο (natural, cinema) για να μπορέσει να εξισορροπήσει φασματικά τη χρωματική αλλοίωση που συναντάμε στις λάμπες τύπου UHP αλλά ταυτόχρονα να μπορέσει να «φιλτράρει» καλύτερα το μαύρο.
Χαρακτηριστικά
Τεχνολογία: LCD, Στοιχεία εκπομπής: 3×0,61΄΄ polysilicon active-matrix TFT wide panel, Αναλογία εικόνας: 16:9 (native) και 4:3
Ονομαστική ανάλυση: 1.920×1.080 pixels
Ονομαστική φωτεινότητα: 2.300 Lumens (ANSI), ονομαστικός λόγος αντίθεσης: 40.000:1, τύπος και ισχύς λυχνίας: UHΕ, 230W
Ονομαστική διάρκεια ζωής λυχνίας: 4.000 ώρες
Απόσταση προβολής 100΄΄: 3-4,80 μ.
Lens Shift: όχι
Ρύθμιση ισορροπίας λευκού: Ναι
Ρύθμιση gamma: Ναι
Είσοδοι εικόνας: Video, Component (Y/CB/CR), 15-pin Mini D-Sub, 2xHDMI (HDCP), Trigger
Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 420×139,6×365 χλστ.
Βάρος: 5,4 κιλά
Τίποτα δεν έχει αλλάξει και από πλευράς συνδέσεων σε σχέση με τον EH-TW6000.
Το μενού έχει παραμείνει ακριβώς το ίδιο.
Ο προβολέας σε πρώτη όψη μας άρεσε όντως μεγάλος και επιβλητικός. Η απώλεια ρύθμισης του Lens shift μας ξένισε, περισσότερο σαν συνήθεια από μοντέλα της εταιρείας παρά για την λειτουργικότητα του στον ειδικά διαμορφωμένο μας χώρο. Άλλωστε όπως είναι γνωστό η σωστή τοποθέτηση του προβολέα στον χώρο είναι επιβεβλημένη ενώ οι μετατοπίσεις του φακού όσο καλή και είναι, επιφέρει ένα ποσοστό παραμόρφωσης στην εικόνα. Από την άλλη η έλλειψή του εικάζω ότι έγινε και λόγω διαφορετική χρήσης φακού που δεν θα έδινε είτε την δυνατότητα μηχανικά της όλης κίνησης, είτε το αποτέλεσμα θα έφερνε απώλειες στην εικόνα. Θα πρέπει να προσθέσουμε και σαν σκέψη το συνολικό κόστος παραγωγής κάτι που μεταφράζεται σε κόστος απόκτησης στο τελικό καταναλωτή.
Η φωτεινότητα είναι μεγάλη και αρκεί για να γεμίσει μέχρι και 130 ίντσες, με την επιλογή Living Room. Εάν, όμως, θέλουμε μια άκρως εντυπωσιακή κινηματογραφική αίσθηση, τότε το κάδρο δε θα πρέπει να ξεπεράσει τις 100-110 ίντσες. Πάντα θα πρέπει να έχετε στην άκρη του μυαλού σας και τη γήρανση του μηχανήματος. Σε κάποιες δοκιμές που έχουμε κάνει η γήρανση της λάμπας αργεί και είναι σταθερά πτωτική.
Η out-of-the-box συμπεριφορά του κρίνεται ιδιαίτερα καλή, στην επιλογή Natural αλλά και Cinema σε επίπεδο τόσο grayscale όσο και color-management. Παρ’ όλα αυτά, χρήζει σοβαρής ρύθμισης από επαγγελματία, για να παίξει σύμφωνα με τα πρότυπα και να απογειώσει το μηχάνημα.
Η Epson πάντα συνηθίζει να έχει υπερκερασμένα το πράσινο και το κόκκινο, κάτι που δεν το συνάντησα σε αυτόν τον προβολέα που είχα για δοκιμή. Στο επίπεδο του μαύρου, με τη χρήση της αυτόματης ίριδας αλλά και του χρωματικού φίλτρου, είναι απλά καλός, με συμπίεση της κλίμακας του γκρι στα κάτω άκρα, ενώ το μαύρο του το περίμενα βελτιωμένο από το προηγούμενο μοντέλο ενώ υπολείπεται σε σχέση με τον ανταγωνισμό (Benq W1070, Optoma HD25) ιδιαίτερα με την μπλεδίζουσα απόδοση. Η χρήση της ίριδας σε «high speed» συνιστάται, γιατί η κίνησή της είναι «σχετικά» αργή και θα την καταλάβει ο θεατής, ιδιαίτερα σε εναλλαγές φωτεινών και σκοτεινών σκηνών. Από την άλλη με την χρήση της ίριδας σε «high speed» έχουμε καλύτερο μαύρο και εν γένει contrast μόνο φυσικά όταν έχουμε απόλυτα μαύρη σκηνή.
Στα θετικά πρέπει να σημειώσουμε για άλλη μια φορά την καλή (για LCD) σύγκλιση του δείγματος, με ένα pixel απόκλιση. Η ευκρίνειά του είναι καλή.
Στο 3D ο προβολέας μου άρεσε πολύ για την κατηγορία τιμής που κινείται (συνοδεύεται από ένα ζευγάρι γυαλιά). Η δυνατότητα επιλογής της φωτεινότητας του 3d περιεχομένου που βλέπουμε σε τρία διαφορετικά επίπεδα βοηθά πολύ για την ρεαλιστικότατα του.
Σε αυτό το mode η ίριδα δεν ενεργοποιείται ενώ για να είμαι ειλικρινής δεν θα ήθελα να ενεργοποιείται και να επεμβαίνει και αυτήν στην εικόνα πέρα από τα ενεργά γυαλιά. Το ποσοστό μείωσης φωτεινότητας σε συνδυασμό με την ίριδα και το auto gamma correction ιδιαίτερα στις πολύ χαμηλές σκηνές περισσότερο κακό θα έκανε παρά καλό.
Ως συμπέρασμα θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο TW-6100 αποτελεί μια άριστη αγορά για τα χρήματα που ζητά και συνιστάται ανεπιφύλακτα όταν η θέαση 3D σας ενδιαφέρει σοβαρά.
Χρωματικά ο TW-6100 είναι ένας τυπικός Epson, υπορκορεσμένο το πράσινο χρώμα. Για θέαση ταινιών, οι επιλογές Natural και Cinema είναι οι προτιμότερες, με την πρώτη πιο ισορροπημένη. Για θέαση ταινιών, η επιλογή της θερμοκρασίας 6.500 έδωσε τα καλύτερα αποτελέσματα, με μια θερμοκρασία 6.600 K (Κλασσική επιλογή σε Epson). Η επιλογή 2,3 στο gamma αποτελεί ίσως την ιδανική λύση εύκολη λύση, ενώ το custom gamma θα αναδείξει τις δυνατότητες του προβολέα για άλλη μια φορά. Στο color error decoding παρατηρήθηκε απόκλιση μεγαλύτερη του 5%. Το contrast ratio on/off full field μετρήθηκε στο 22.250:1, με την ίριδα ενεργοποιημένη και το ζουμ στη θέση Wide. Η φωτεινότητά του μετρήθηκε στα 2.045 Ansi Lumens (Dynamic Mode), ενώ καλιμπραρισμένος έπεσε στα 1050 Lumens.
Μανώλης Καστρουνής