optoma-hd82

Σοβαρός, στιβαρός και σταθερός στις απόψεις του. Νέος Optoma με νέα κουλτούρα και νέα γραμμή.

Η Optoma τα τελευταία χρόνια μας έχει συνηθίσει στην παρουσίαση καινούργιων μοντέλων κάθε δεύτερη χρονιά. Δεν μπαίνει στο «τρυπάκι» του ανταγωνισμού, που θέλει κάθε χρόνο να αλλάζει την γκαρνταρόμπα του άνευ λόγου και ουσίας. Το νέο μοντέλο, και κάθε νέο μοντέλο, πρέπει να έχει να πει και να φωνάξει από μακριά ότι δεν αποτελεί συνέχεια της προηγούμενης σελίδας, αλλά αρχή ενός άλλου βιβλίου. Νομίζουμε ότι ήρθε η εποχή που η Optoma θα θέσει καινούργια στάνταρντ όσον αφορά την τεχνολογία που εσωκλείει το νέο μοντέλο της που ακούει στο όνομα «HD82».

Το νέο αυτό μοντέλο δεν έχει μόνο διαφορετικό όνομα. Είναι ένα διαφορετικό μηχάνημα από μόνο του. Παρατηρώντας το από μακριά δείχνει περισσότερο μοντέλο ανταγωνιστή, παρά Optoma. Λες και ήθελαν να αφήσουν το παρελθόν πίσω τους και να ατενίσουν το μέλλον από μια διαφορετική οπτική γωνία ή -πολύ πιο απλά- να βαδίσουν και αυτοί σύμφωνα με τις τάσεις της εποχής.

Εξωτερικά, το piano black φινίρισμά του αποπνέει έναν αέρα πολυτέλειας. Ο φακός έχει, πλέον, τη θέση του στη μέση, ενώ η εστίαση και το ζουμ είναι χειροκίνητα μέσω των γνωστών, περιστροφικών δακτυλίων που βρίσκονται πάνω σε αυτόν (μόνο για την εστίαση, ενώ για το ζουμ βρίσκεται κάτω από το φακό). Προς μεγάλη μας χαρά, και φυσικά όχι μόνο δική μας, ο νέος αυτός Optoma δίνει τη δυνατότητα στο μελλοντικό ιδιοκτήτη του να τον τοποθετήσει με πολύ μεγαλύτερη ευκολία στο χώρο θέασης. Πάνε οι εποχές που έπρεπε να γνωρίζεις πολύ καλά μαθηματικά για να υπολογίσεις το ύψος του προβολέα, σε σχέση πάντα με την απόσταση προβολής και το πλάτος-μέγεθος της οθόνης. Η ευκολία μετατόπισης του φακού τόσο στον οριζόντιο άξονα κατά ±15% όσο και στον κάθετο κατά 30% συγκαταλέγεται στα υπέρ του.

Μην περιμένετε να βρείτε κουμπάκια στα πλάγια ή πάνω στο σασί, γιατί απλώς δεν υπάρχουν. Ο μοναδικός διακόπτης είναι εκείνος που τον θέτει σε λειτουργία στη δεξιά πλευρά του.

UNDER THE HOOD

Ο HD82 χρησιμοποιεί το πάνελ DC3 (Ddark Chip 3) με ανάλυση 1920x1080p, ενώ κάνει χρήση της τεχνολογίας Vidi δανεισμένης από τη Philips. H τεχνολογία Vidi, σύμφωνα με την εταιρεία, προσφέρει πιο «δυνατά χρώματα», με σωστά κοντράστ και ένταση, αφού η όποια διόρθωση γίνεται επεμβαίνοντας στο φάσμα της λάμπας. Η Optoma, και σε αυτό το μοντέλο, για την επεξεργασία του σήματος έχει συνεργαστεί με την Pixelworks (PW 392C & PW9800B), ενώ ο ελεγκτής του πάνελ είναι ο νέος DDP-3021.

IMG_2194

IMG_2199

OPTOMA HD 82
OPTOMA HD 82
OPTOMA HD 82
OPTOMA HD 82
OPTOMA HD 82
OPTOMA HD 82
OPTOMA HD 82
OPTOMA HD 82
OPTOMA HD 82
OPTOMA HD 82
OPTOMA HD 82
OPTOMA HD 82

 

Ο χρωματικός τροχός είναι καινούργιος, έξι περιοχών, με σειρά RGBCMY. H συσκευή δεν είναι εφοδιασμένη με βηματική ίριδα, όπως στα προηγούμενα μοντέλα. Πλέον, έχει δυναμική ίριδα, ρυθμισμένη από το εργοστάσιο σε δύο διαφορετικά mode. Στη θέση Cinema 1, που έχει διαφορετικά όρια (πιο μικρά), και στη θέση Cinema 2, για καλύτερο μαύρο και πιο φωτεινό λευκό. Η λειτουργία της ίριδας βασίζεται στην ανάλυση και την επεξεργασία του μέσου όρου της φωτεινότητας του κάθε καρέ (frame). Η μεγαλύτερη καινοτομία, όμως, ακούει στο όνομα «Pure Motion». Δε χρειάζεται να σας πούμε ότι η εν λόγω καινοτομία έχει να κάνει με την «κίνηση». Η όλη φιλοσοφία βασίζεται στη δημιουργία ακόμα ενός καρέ, που εισάγεται ανάμεσα στο προηγούμενο και στο τρέχον, όχι επαναλαμβάνοντας την ίδια πληροφορία, αλλά δημιουργώντας ένα καινούργιο, κάτι δηλαδή σαν αντιστάθμιση κίνησης στα σήματα 1080/24p. Mε αυτόν τον τρόπο μειώνεται το judder των 24p, εξομαλύνοντας την κίνηση. Φυσικά, κάτι τέτοιο χρησιμοποιούν οι τηλεοράσεις τεχνολογίας LCD των 100Hz εδώ και χρόνια.

Δεν μπορούμε να παραλείψουμε την ποιότητα κατασκευής του προβολέα. Με εργονομική θέση της λάμπας στην αριστερή πλευρά με ηχητικά μονωμένο μονοπάτι του εξερχόμενου αέρα από τους ανεμιστήρες ψύξης της λάμπας και αρχιτεκτονική απομόνωσης των κυκλωμάτων, τόσο μεταξύ τους όσο και από την οπτική μηχανή, φαίνεται ότι η συσκευή είναι άκρως νοικοκυρεμένη.

Στα «χαρτιά», ο HD82 δίνει ένα λόγο αντίθεσης 20.000:1 με τη χρήση του image Ai, ενώ για πρώτη φορά η Optoma ανακοινώνει και ANSI Contrast με τιμή στα 680:1. Η φωτεινότητα είναι 1.300 ANSI Lumens. Η λάμπα του έχει ισχύ 220W, με διάρκεια ζωής 2.000 ώρες σε Bright Mode και 3.000 ώρες σε Eco Mode, με μείωση όμως της φωτεινότητας κατά 20%. Ο θόρυβος είναι ιδιαίτερα χαμηλός στο Eco Mode, 22dB, ενώ στην κανονική λειτουργία του αυξάνεται ελάχιστα.

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ

Η τοποθέτησή του HD82 στο χώρο γίνεται πανεύκολα, χάρη στο πολύ βολικό lens shift που διαθέτει. Δεν μπορείτε να καταλάβετε πόσο μεγάλο βήμα είναι αυτό, δεδομένου των ελληνικών χώρων θέασης, που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι ένα καθημερινό καθιστικό δωμάτιο. Ο προβολέας έρχεται σε λειτουργία λίγα δευτερόλεπτα μετά το «άνοιγμά» του, ενώ ένα «διακριτικό» μπλε λαμπάκι θυμίζει ότι είναι ανοιχτός και έτοιμος για χρήση. Ο θόρυβος, έχοντας τη λάμπα σε πλήρη λειτουργία, δεν είναι αυξημένος, ενώ μπορεί να χαρακτηριστεί αθόρυβος με τη χρήση της λάμπας στο οικονομικό mode. Η μετατόπιση του φακού και στους δύο άξονες επιφέρει κάποιες αλλοιώσεις στην εικόνα, και καλό θα ήταν να αποφεύγονται οι ακραίες θέσεις προς χάριν της «βολικότητας». Από την άλλη, όταν ο φακός βρίσκεται σε ευθεία γραμμή με τη φωτεινή δέσμη, η εστίασή του κρίνεται από καλή έως πολύ καλή, με ελάχιστες ενδείξεις «φλου» στα άκρα της εικόνας, ακόμα και στην 84 ιντσών των δοκιμών μας. Αυτό γίνεται άμεσα αντιληπτό προβάλλοντας από υπολογιστή και παρατηρώντας το desktop. Είναι κάτι που το έχουμε παρατηρήσει και σε προβολείς μεγαλύτερης αξίας που φορούν επώνυμους φακούς.

Η αλλαγή πλεύσης και η ενσωμάτωση της τεχνολογίας Vidi έδωσε τη δυνατότητα στην Optoma να βελτιώσει πολλά σημεία στα οποία είχαν πρόβλημα τα παλαιότερα μοντέλα της, όπως, για παράδειγμα, την απόδοση του μαύρου ή τη χρήση δυναμικής ίριδας. Στη δοκιμή μας τώρα, η χρωματική ομοιομορφία κρίνεται καλή, με κάποια μικρά προβληματάκια στην αριστερή πλευρά του προβαλλόμενου κάδρου. Ας δούμε, όμως, τι άλλες αλλαγές έχουν γίνει στο νέο αυτό μοντέλο, που φιλοδοξεί να πρωτοστατήσει έναντι των ανταγωνιστών του. Το Pure Engine είναι μια «συλλογή» από αλγόριθμους με σκοπό την καλυτέρευση της ποιότητας της προβαλλόμενης εικόνας, και χωρίζεται σε τρεις υποκατηγορίες. Η μία από αυτές είναι υπεύθυνη για την κίνηση, η άλλη για τη λεπτομέρεια της εικόνας και η τρίτη για τα χρώματα. Είναι η πρώτη φορά σε προβολέα που εφαρμόζονται τέτοιες τεχνολογίες βελτίωσης, ειδικά για σήματα 1080/24p. Πράγματι, η λειτουργία Pure Engine κάνει δουλειά, αρκεί να μην το παρακάνουμε. Κατά τη διάρκεια των δοκιμών μας την είχαμε ενεργοποιημένη στη θέση Low. Υπήρχαν, όμως, και φορές που παρατηρήθηκαν κάποια «σπασίματα» (judder) στην κίνηση, τα οποία βέβαια δεν αμαυρώνουν τη συνολική ποιότητα. Υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένοι πιο σκληροπυρηνικοί, που θεωρούν ότι τέτοιου είδους επεξεργασία αλλοιώνει την κινηματογραφική αίσθηση, αλλά θεωρούμε ότι αυτοί θα αποτελέσουν μειονότητα.

Το Pure Engine ενσωματώνει επίσης τον αλγόριθμο Pure Detail. Αυτό δεν είναι τίποτα άλλο από ένα «edge enhancement» το οποίο «ντιμάρει» λίγο το φωτεινό μέρος του pixel, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί ένα είδος μικρού φωτοστέφανου γύρω από αυτό. Αυτό μεταφράζεται σε μια εικόνα άκρως ευχάριστη στα μάτια των θεατών, αλλά όχι σωστή στην καθαρά αποστειρωμένη εργαστηριακή μέτρηση.

ΔΟΚΙΜΗΣ… ΑΓΩΝΑΣ

Για την αξιολόγησή του, επιστρατεύτηκαν ένα HTPC αλλά και το νέο Pioneer BDP-LX91. Οι σκηνές ήταν οι κλασικές αναφοράς μας.

Για τον έλεγχο του μαύρου και των λεπτομερειών στις σκοτεινές και υποφωτισμένες σκηνές, χρησιμοποιήσαμε σε πρώτη φάση τον τίτλο Beowulf. Στο κεφάλαιο 3 και 4, όταν ο πρωταγωνιστής αναζητά τον Grendel μέσα στη σπηλιά με τα υγρά τοιχώματα και τις αναλαμπές του περιβάλλοντος φωτισμού πάνω στα λιμνάζοντα νερά, η εικόνα με απενεργοποιημένη τη δυναμική ίριδα δεν μπορούσε να σταθεί με τα σημερινά δεδομένα. Η χρήση της δυναμικής ίριδας είναι επιβεβλημένη. Από τις δύο επιλογές η θέση «1» αποτελεί την καλύτερη, μιας και είναι λιγότερο επιθετική. Χάνει λίγο σε επίπεδο μαύρου και ελάχιστα σε επίπεδο λευκού, αλλά η θέαση είναι πολύ πιο ξεκούραστη. Επίσης, μεγάλη προσοχή πρέπει να δοθεί στην επιλογή της καμπύλης διόρθωσης του gamma. Αυτό το αναφέρουμε μιας και η χρήση της ίριδας με την ταυτόχρονη επεξεργασία φωτεινότητας μέσω του συστήματος Vidi της Philips πολλές φορές «πεπλιάζει» την εικόνα, αφού το φωτεινό κομμάτι της εικόνας προσπαθεί να επιβληθεί στο σκοτεινό. Εάν είχαμε προβολέα τεχνολογίας CRT, θα μπορούσαμε να το αναφέρουμε ως «blooming». Η χρωματική παλέτα, βλέποντας τον τίτλο του James Bond, υπολείπεται ελαφρώς του ιδανικού, κάτι που νομίζουμε ότι χαρακτηρίζει την εταιρεία και αποτελεί ίσως ένα είδος ταυτότητας. Παρακολουθώντας το ανθρωποκυνηγητό στο δεύτερο κεφάλαιο, επιβεβαιώνεται η καλή δουλειά που έχει γίνει με το Pure Motion ενεργοποιημένο στη χαμηλή θέση. Στο δεύτερο κεφάλαιο της ταινίας Van Helsing, όπου οι περισσότεροι προβολείς κυριολεκτικά ξεγυμνώνονται, ο HD82 τα πήγε το ίδιο καλά.

ΥΠΕΡ

– Ευκρίνεια

– Κίνηση

– Άφθονες ρυθμίσεις

– Βολικό lens shift

– Εμφάνιση

ΚΑΤΑ

– Φακός

– Χρωματική παλέτα

Χαρακτηριστικά

Τεχνολογία: DLP, πάνελ 0,65΄΄ 1920×1080 pixels

Ονομαστική φωτεινότητα: 1.300 lumens (ANSI)

Ονομαστικός λόγος αντίθεσης: 20.000:1

Τύπος / Ισχύς λυχνίας: UHP 220 W / 3.000 ώρες

Απόσταση προβολής 100΄΄: 3,3 μ.

Είσοδοι εικόνας: 1xVideo, 1xS-Video, 1xComponent (Y/CB/CR), 1xVGA, 1xDVI, 2xHDMI, Rs232, 2xTrigger

Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 490x194x372 χλστ.

Βάρος: 8,5 κιλά

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ

Ο προβολέας θέλει προσεκτική δουλίτσα για να «έρθει». Για θέαση ταινιών, οι επιλογές Cinema και Reference έδωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα και μια μετρημένη θερμοκρασία που φλερτάρει τους 6.783° Κ. Το χρωματικό τρίγωνο κατά το πρότυπο CIE 1931 δείχνει τα πρωτεύοντα χρώματα να είναι υπερκορεσμένα. Ο μέγιστος λόγος αντίθεσης σε on/off πλήρους εικόνας μετρήθηκε στο 7.250:1, με τη χρήση της λάμπας στο high και την ίριδα στη θέση Dynamic 2, ενώ χωρίς τη χρήση ίριδας 1.950:1. Το ANSI Contrast μετρήθηκε στο 620:1 Η φωτεινότητά του μετρήθηκε στα 510 AΝSI Lumens.

OPTOMA HD 82 GAMMA ST PURE ENGINE GAMMA

OPTOMA HD 82 GAMMA ST PURE ENGINE RGB LEVELS

OPTOMA HD 82 100 IRE PURE OFF Spectral Scan

Share.

Perfect Image

2 Σχόλια

Leave A Reply