Πάει αρκετός καιρός από την  τελευταία φορά που είχα δει τον 20000 που δεν ήταν άλλο από ένα μοντέλο προ παραγωγής. Τον 5000 τον είχαμε στα εργαστήρια του περιοδικού σχετικά γρήγορα.

Ποιος είναι ο λόγος αυτής της αργοπορίας?

Περιγραφή

Η εξωτερική του εμφάνιση δεν έχει αλλάξει καθόλου, και δύσκολα κάποιος θα καταλάβει την διαφορά. Θα πρέπει να ψάξει –παρατηρήσει από κοντά πολύ καλά και κάπου εκεί δίπλα στον φακό θα δει το «θαυματουργό 20000». Γιατί άλλωστε να αλλάξουν κάτι όταν αυτό δεν είναι απαραίτητο. Συνάμα κάτι τέτοιο συμβάλει στην μείωση του κόστους παραγωγής άρα και του τελικού προϊόντος.

Η απόχρωση σε χρώμα λευκό ιδανικό για να κοσμεί σύγχρονα σαλόνια αλλά dedicated room. Στο επάνω μέρος του βρίσκουμε τα ενδεικτικά λαμπάκια λειτουργίας και τα πλήκτρα εκείνα με τα οποία ελέγχουμε την συσκευή ελλείψει τηλεχειριστηρίου. Τα λογότυπα Faroudja , Senseye, ISF (Imaging Science Foundation) όπως επίσης και το  Panamorph™ lens-compatible υπάρχουν και κοσμούν για άλλη μια φορά το επάνω μέρος της συσκευής. Από πλευράς δυνατοτήτων απουσιάζει και σε αυτόν, το ηλεκτρικό focus και  zoom ενώ  ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο παραμένει το lens shift.

Εκ των έσω

Ο W-20000 κάνει χρήση ενός  DC3 panel από την ΤΙ με  ανάλυση 1920×1080. Είναι η δεύτερη εταιρεία από όσο γνωρίζω που βγάζει στην αγορά «νέο μοντέλο» αλλά με παλαιό chip. Η Infocus π.χ. χρησιμοποιεί DC4 στον ΙΝ83. Όμως όπως έχουμε αναφέρει ξανά η διαφορά στο native contrast αυτών των δυο chips (DC3 vs DC4) είναι μόλις της τάξης 5-15% max.

Η BENQ για την επεξεργασία του σήματος έχει συνεργαστεί με την HQV αφήνοντας την προηγούμενη συνεργασία της με την Faroudja. Δυστυχώς όμως δεν έχουν εκμεταλλευτεί , μέσω λογισμικού, όλες τις δυνατότητες του αλλά μερικές από αυτές. Την δύσκολη επεξεργασία της απόπλεξης συνεχίζει να την κάνει το λογισμικό με την ονομασία SensEye.  Λόγω της χρήσης του BrilliantColor ο χρωματικός τροχός είναι και εδώ έξι περιοχών RGBCMY. Το κάθε χρώμα πλέον μπορεί να αυξήσει την φωτεινότητα του αυτόνομα και όχι πουσάρωντας το λευκό το οποίο με την σειρά του θα συμπαρασύρει και τα υπόλοιπα πρωτεύοντα και δευτερεύοντα χρώματα. Ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η όλη διεργασία όμως εγκυμονεί κινδύνους. Αυξημένο dithering που ορισμένοι θα το εκ λάβουν ως «βράσιμο» της εικόνας είναι ένας από αυτούς κάτι που το είχαμε επισημάνει στον W5000.

Στο θέμα της τιθάσευσης του φωτός της λάμπα συναντάμε και εδώ ένα σύστημα από τρεις διαφορετικές και σε μέγεθος αλλά και σε χρήση ίριδες. Η πρώτη βρίσκεται μπροστά από την λάμπα η δεύτερη είναι βηματική (δεκαεννέα βήματα από τελείως ανοικτή σε τελείως κλειστή) και η τρίτη κοντά στον φακό και είναι αυτόματη με ταχύτητα απόκρισης 1/60 του δευτερολέπτου. Μάλιστα το άνοιγμα και το κλείσιμο της προσπαθεί να προσημειώσει τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται και το μάτι μας δηλαδή από τα φωτεινά σημεία στα σκοτεινά κλείνει σταδιακά ενώ στην αντίθετη περίπτωση το άνοιγμά της είναι βίαιο όπως ακριβώς  συμπεριφέρεται και το ανθρώπινο όργανο.

Σύμφωνα με την εταιρία, ο W-20000 δίνει έναν λόγο αντίθεσης 20.000:1 και φωτεινότητα 1.200 Ansi Lumens. Διπλάσιο λόγο αντίθεσης δηλαδή με την χρήση της ίδιας λάμπας. Αξιοσημείωτο σαν νούμερο.  Φοράει ένα long throw φακό  κατασκευασμένο από την μαμά  εταιρεία δίχως ηλεκτρική  ρύθμιση της εστίασης και του zoom.  Ο φακός εκτός από τον όγκο που καταλαμβάνει εξωτερικά , εσωτερικά εισέρχεται μέχρι το μέσο περίπου του σασί ενώ εκατέρωθεν του δεν υπάρχουν πλακέτες με ηλεκτρονικά. Το x1.2 zoom καθιστά τον προβολέα long throw αλλά σύμφωνα με την εταιρεία με αυτήν την λογική αποφεύγει τυχόν προβλήματα που μπορεί να προκαλέσει ο φακός(color fringing).  Οι αναλογικές είσοδοι υποστηρίζουν σήμα 1080p 24/48/50/60, 720p, 480i/p & 576i/p. Η λάμπα του έχει ισχύ 200W, είναι της Philips και λειτουργεί στα 170 Watt σε whisper mode και έχει διάρκεια ζωής 2.000 ώρες ενώ σε whisper mode αυξάνεται στις 3.000 ώρες.

Ο θόρυβος είναι ιδιαίτερα χαμηλός ακόμη και στην κανονική λειτουργία του, ενώ η ποσότητα του θερμού αέρα  βγαίνει από την μπροστινή πλευρά επιτρέποντας την τοποθέτηση του πολύ κοντά σε τοίχο. Από πλευράς  εισόδων βρίσκουμε μια VIDEO, μια S-VIDEO, δυο COMPONENT (η μία μόνο δέχεται σήμα progressive) δυο HDMI(1.2a) και μια θύρα RS-232. Μάλιστα οι HDMI είσοδοι δεν είναι αριθμημένοι στην οπίσθια όψη γεγονός που ίσως σας μπερδέψει λόγο.

Μενού

Το μενού του είναι πολύ καλά εξοπλισμένο και χωρίζεται σε έξι υποενότητες με δυο από αυτές να προορίζονται για την εικόνα.

Πέρα από τις βασικές ρυθμίσεις θα βρούμε έξι θέσεις θερμοκρασίας λευκού ενώ «πατώντας» σε μια από αυτές υπάρχει η δυνατότητα για ποιο λεπτομερή και σωστή ρύθμισή του gray scale κάνοντας χρήση του αντίστοιχου μενού. Υπάρχουν πέντε επιλογές gamma . Η φωτεινότητα μπορεί να επιλεγεί μέσα από δύο προρυθμίσεις (eco, standard). Τρεις μνήμες, δύο από αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν από ISF Calibrator,   θα μας βοηθήσουν να αποθηκεύσουμε ισάριθμες ρυθμίσεις ανάλογα με την είσοδο ή την πηγή που χρησιμοποιούμε.

Εντυπώσεις

Ο προβολέας συνδέθηκε μέσω ψηφιακής σύνδεσης HDMI έχοντας σαν πηγή το Combo HD-DVD, BlueRay της LG, το PS3 της Sony και ένα κορυφαίο HTPC. Για την σύνδεση  του προβολέα με τις  πηγές χρησιμοποιήθηκαν τα καλώδια της Ultralink (σερά Platinum HDMI). Το software που χρησιμοποιήθηκε για την μέτρηση και αξιολόγηση του προβολέα ήταν οι νέοι δίσκοι της HQV σε μορφή BlueRay όπως επίσης το Blue Ray DVE του Joe Kane. Σχετικά με τις μετρήσεις θα σας παραπέμψω στο αντίστοιχο παράθυρο όπου υπάρχει μία πλήρη αναφορά.

Ο προβολέας μπορεί να είναι καινούργιος αλλά είναι γνώριμος από τον μικρό του αδερφό. Όμως ο αέρας που αποπνέει είναι διαφορετικός. Θέλετε να είναι το διπλάσιο contrast, θέλετε το διαφορετικό panel που φορά, θέλετε το νέο software ότι και εάν είναι αυτό, δείχνει διαφορετικός από την πρώτη ματιά.

Ο φακός, ίδιος με αυτόν που φορά ο 5000 έχει άριστη εστίαση από άκρη σε άκρη για ένα κάδρο 84 ιντσών όπως αυτό που χρησιμοποιώ για τα τεστ. Οι έδρες των pixels είναι διακριτές και sharp ενώ αυτή η καλή εικόνα δεν χαλά εάν χρησιμοποιήσουμε το zoom. Αυτό αποτελεί δείγμα του πολύ καλού φακού που φορά.

Στο θέμα της ομοιομορφίας φωτεινότητας  παρατηρήθηκε μια μικρή πτώση (15%) στην επάνω δεξιά πλευρά του και μόνο στα υψηλά ire(φωτεινά πλάνα) κάτι που το είχαμε επισημάνει και στον 5000 αλλά δεν είναι πρόβλημα που να προέρχεται  τουλάχιστον από τις δυο ίριδες (βηματική και dynamic black). Το μαύρο του ακόμα και με την χρήση της ίριδας στην θέση 3 ή 4 και το Dynamic black ενεργοποιημένο είναι πάρα πολύ καλό.  Εκεί όμως που η εικόνα αποκτά άλλο νόημα είναι όταν ενεργοποιηθεί η επιλογή Brilliant color. Τα  χρώματα γίνονται ποιο ζωντανά η φωτεινότητα του προβολέα σχεδόν διπλασιάζεται η εικόνα γίνεται 3D. Προσοχή όμως. Εάν θελήσετε να κάνετε μια Α-Β σύγκριση αυτή δεν μπορεί να γίνει με τις ίδιες ρυθμίσεις. Θα πρέπει να φτιάξετε δυο ξεχωριστά setup διαφορετικά ή όποια «κόντρα» είναι άκυρη. Και αυτό γιατί θα πρέπει να φέρετε μια ισορροπία στην φωτεινότητα των χρωμάτων. Όπως ανέφερα και στην αρχή παρόλο που κάνουν χρήση hardware της HQV το λογισμικό δεν είναι φτιαγμένο έτσι ώστε να το υποστηρίζει πλήρως. Δεν υπάρχει στο κανονικό μενού CMS (Color management system) αλλά μια υποτυπώδης αλλά αναγκαία ρύθμιση φωτεινότητας των χρωμάτων. Κάτι αντίστοιχο είχαν και οι προ του 5000 εποχή προβολείς της εταιρείας. Η τεχνολογία «VIDI Lighting Technology» που χρησιμοποιείτε  και αυξάνει κατά 15% την φωτεινότητά τους είναι υπεύθυνη για το ζωντανό κόκκινο αλλά και το σωστά κορεσμένο μπλέ.

Ο 5000 που είχαμε δοκιμάσει στο τεύχος Ιανουαρίου, φορούσε την 1.02 έκδοση λογισμικού ενώ το μοντέλο που είχα στα χέρια μου φορούσε το τελευταίο (1.21). Το firmware που φορούν και τα δυο μοντέλα είναι κοινό. Τι σημαίνει όμως αυτό στην πράξη; Με λίγα και απλά λόγια έχει διορθωθεί η κίνηση όπως επίσης το θέμα του overscan που υπήρχε σε όλα τα προβολικά με firmware έως και 1.12(Εξαιρουναται αυτά με το 1.02). Επίσης  στο νέο firmware άλλαξε μόνο το λογισμικό που ήταν υπεύθυνο για τον scaler και όχι αυτό για το έλεγχο του DLP και MCU Control. Επίσης άλλαξε και ο τρόπος με τον οποίο το ελέγχεται η ίριδα.

Το scaling και το deintarlacing είναι πολύ καλό ενώ το inverse telecine deinterlacing, όταν η πηγή μας δε υποστηρίζει 24fps το ίδιο πολύ καλά.

Η επεξεργασία του sharpening είναι το ίδιο καλή και δε προσθέτει ενοχλητικό ringing ακόμα και εάν το παρακάνουμε. Δεν φτάνει όμως εκείνην που είχαμε συναντήσει στον Planar.

Για τους μη μυημένους στην εικόνα καλό θα ήταν να επιλέξουν το picture mode cinema και θερμοκρασία χρώματος το normal ή user 1 και όχι το warm μια και εικόνα θα «πρασινίσει» αρκετά.

Κατά την θέαση ταινιών είτε αυτές ήταν HD είτε SD, η εικόνα του είναι ποιο μεστή με καλύτερο βάθος πεδίου σε σχέση με τον μικρότερο αδερφό που σε μαγνητίζει στην κυριολεξία ιδιαίτερα εάν αναλογιστείς το κόστος που ζητά για την απόκτησή του. Τα χρώματα του, μετά την απαραίτητη ρύθμιση, είναι ποιο γεμάτα από τον 5000.  Τα σκοτεινά πλάνα αποδίδονται με ελάχιστη συμπίεση οι υποφωτισμένες σκηνές με πλήθος λεπτομερειών ενώ τα φωτεινά δίχως σημάδια «καψίματος». Θα το τονίσω για άλλη μια φορά ότι προσοχή θέλει η ρύθμιση των επί μέρους βοηθητικών λειτουργιών όταν έχουμε ενεργοποιημένο το Brilliant Color ώστε να πάρουμε τα αναμενόμενα. Με το καινούργιο όμως firmware παρατήρησα  μια μικρή νωχελικότητα της ίριδας ενώ την «έπιασα» πολλές φορές κάτι δεν είχα δει στον 5000.

Σε άμεση αντιπαράθεση με προβολικά αυτής της κατηγορίας τιμής (DLP & LCD) και ιδιαίτερα αυτών της LCD σχολής ο W-20000 ανακηρύσσετε νικητής και όχι άδικα μέχρι στιγμής μια και χειμώνας θα είναι ενδιαφέρον από πλευρά εικόνας.

Σίγουρα αποτελεί πρόταση αγοράς και θα πρέπει να τον λάβετε σοβαρά υπόψη στην λίστα των υποψηφίων προβολικών.

 (ΠΙΝΑΚΑΣ 1)

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Τεχνολογία: DLP

Στοιχεία Εκπομπής: 1×0.95” W_PAL DDR DMD

Αναλογία Εικόνας: 16:9(native) & 4:3

Ονομαστική Ανάλυση: 1.920×1.080 pixels

Ονομαστική Φωτεινότητα: 1.200 lumens (ANSI)

Ονομαστικός Λόγος Αντίθεσης: 20.000:1

Συχνότητες Σάρωσης: 15-75kHz (οριζόντια) 50-85Hz (κάθετα)

Συμβατότητα Video: PAL, SECAM, NTSC, EDTV, HDTV (480i/p, 576i/p,720p 1080i, 1080p 24/50/60)

Τύπος & Ισχύς Λυχνίας:  200 W

Ονομαστική Διάρκεια Ζωής Λυχνίας: 2.000 ώρες

Απόσταση Προβολής 100”: 4.00  μέτρα

Ρύθμιση Keystone: Ναι (ψηφιακά) κάθετα, οριζόντια

Lens Shift: Ναι ηλεκτρικό

Ρύθμιση Ισορροπίας Λευκού: 4 θέσεις

Ρύθμιση Gamma: Ναι

Είσοδοι Εικόνας: • Video ,S-Video, Component (Y/ Cb/ Cr) RS-232C (phone jack), RGBHV, 2xHDMI(.2)

Έξοδοι Εικόνας :Όχι

Έξοδοι Remote :Όχι

Είσοδοι Ήχου: Όχι

Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 492x180x420 χιλ.

Βάρος: 9.6 κιλά

Τοποθέτηση: Εμπρόσθια, Οπίσθια, Οροφή

Laser Beam στο τηλεχειριστήριο: Όχι

Αυτοφωτιζόμενο τηλεχειριστήριο: Ναι

Μετρήσεις

Στον W-2000 μέτρησα ένα χρωματικό τρίγωνο με πρωτεύοντα χρώματα κοντά στο ιδανικό και με περίσσιο κορεσμό του κόκκινου και μπλε χρώματος αλλά με λάθος ισορροπία φωτεινότητας. Τα λεγόμενα δευτερεύοντα χρώματα παρουσίασαν λιγότερο σφάλμα και κάθισαν καλύτερα στην θέση του. Για θέαση ταινιών η επιλογή της θερμοκρασία Warm  μου έδωσε τα καλύτερα αποτελέσματα με μια θερμοκρασία 7.275. Οι υπόλοιπες επιλογές θερμοκρασίας μετρήθηκαν ως εξής:9.405K(lamp native), 8.157Κ(normal), 10.238Κ(cool). Οι επιλογές gamma μετρήθηκαν πολύ κοντά στις τιμές που αναφέρουν δίχως την χρήση του dynamic black ενώ με την χρήση του η καμπύλη gamma κάνει ένα περίεργο “S” «σκουραίνοντας» λίγο τα πολύ σκοτεινά τμήματα ενώ ταυτόχρονα πουσάρουν τα φωτεινά.

H εναλλαγή του color space (REC-709,REC-601) δούλεψε δίχως προβλήματα. Στο color error decoding παρατηρήθηκε απόκλιση μικρότερη του 5% (μετά την σχετική ρύθμιση) και τιμές dE<5 και dC*<2.  Το contrast ratio on/off full field μετρήθηκε στο 7.250:1 με την ίριδα κλειστή και το zoom στην θέση Tele. Το Ansi Contrast μετρήθηκε στο 530:1. Η φωτεινότητά του μετρήθηκε στα 1000 Ansi Lumens με την ίριδα ανοικτή (θέση 19) και καλιπραρισμένος 480 Ansi Lumens.

 

 

 

 

Share.

Perfect Image

Leave A Reply