Μόλις δυο μήνες μετά την επίσημη παρουσίαση του στους δημοσιογράφους στο Düsseldorf της Γερμανίας ο W-5000 προσγειώθηκε επί Ελληνικού εδάφους και ήρθε στα χέρια μας για να περάσει από την καθιερωμένη «ιερά εξέταση».
Με τον W-5000 η Benq κάνει για δεύτερη φορά στροφή στην μέχρι τώρα πορεία της στον χώρο της βιντεοπροβολής. Μετά τον W-10000 που δεν είχε και μεγάλη εμπορική επιτυχία στην χώρα μας και τον W-9000 που δεν πρόλαβε καλά-καλά και αυτός να συγκρουστεί με τον ανταγωνισμό έρχεται το νέο μοντέλο όχι για να καλύψει κάποιο κενό αλλά για να αντικαταστήσει τα προηγούμενα μοντέλα και ιδιαίτερα τον W-9000 μια και περιμένουμε στο πρώτο τρίμηνο του έτους και τον μεγάλο αδερφό του (W-2000). Η τιμή του ιδιαίτερα δελεαστική όπως και η μπροσούρα που τον συνοδεύει με τα χαρακτηριστικά του.
Εξωτερικά δεν διαφέρει σε τίποτα με τα προαναφερθέντα μοντέλα εξωτερικά εκτός από τον φακό. Αυτός είναι νέος και εξέχει επιβλητικός έξω από το σασί.
Η απόχρωση στο χρώμα του πάγου είναι ίδια ακριβώς με αυτό των W-9000 και W-10000 και δύσκολα κάποιος μπορεί να τους αναγνωρίσει. Στο επάνω μέρος του βρίσκουμε τα ενδεικτικά λαμπάκια λειτουργίας και τα πλήκτρα εκείνα με τα οποία ελέγχουμε την συσκευή ελλείψει τηλεχειριστηρίου. Τα λογότυπα Faroudja , Senseye, ISF (Imaging Science Foundation) όπως επίσης και το Panamorph™ lens-compatible υπάρχουν και κοσμούν για άλλη μια φορά το επάνω μέρος της συσκευής. Από πλευράς δυνατοτήτων απουσιάζει το ηλεκτρικό focus και zoom ενώ ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο παραμένει το lens shift
Ο W-5000 κάνει χρήση ενός ολοκαίνουργιου panel που του έχουν δώσει άτυπα την ονομασία DC1 από την ΤΙ με ανάλυση 1920×1080. Το νέο αυτό panel δεν είναι μικρότερης «αξίας» από το DC2 αλλά μια και οι ονομασίες DC2, DC3, DC4 είναι ήδη «πιασμένες» δεν έμενε άλλη όπως μου εξήγησε στην κατ΄ιδίαν συζήτησή που είχα τον μηχανικό σχεδίασης το προβολικού.
Η BENQ για την επεξεργασία του σήματος είτε αυτό είναι Pal είτε NTSC έχει συνεργαστεί με την HQV αφήνοντας την προηγούμενη συνεργασία της με την Faroudja. Την δύσκολη επεξεργασία της απόπλεξης συνεχίζει να την κάνει το λογισμικό με την ονομασία SensEye. Ο χρωματικός τροχός είναι πλέον έξι περιοχών RGBCMY και όχι οκτώ που χρησιμοποιούσαν οι προηγούμενοι. Λόγος για αυτήν την αλλαγή πλεύσης είναι η χρήση του BrilliantColor. Το κάθε χρώμα πλέον μπορεί αυξήσει την φωτεινότητα του αυτόνομα και όχι με κάποιο άλλο τρόπο όπως η χρήση του White Peak δηλαδή να πουσάρουν το λευκό το οποίο με την σειρά του θα συμπαρασύρει και τα υπόλοιπα πρωτεύοντα και δευτερεύοντα χρώματα. Αλλαγή έχει γίνει και στον τρόπο που χειρίζεται το φως της λάμπας ή καλύτερα ο τρόπος με τον οποίο προσπαθεί να μειώσει ή να εξαλείψει το φως που διαφεύγει στο light path. Για τον σκοπό αυτό κάνει χρήση τριών ιρίδων. Η πρώτη βρίσκεται μπροστά από την λάμπα η δεύτερη είναι βηματική (δεκαεννέα βήματα από τελείως ανοικτή σε τελείως κλειστή) και η τρίτη κοντά στον φακό και είναι αυτόματη με ταχύτητα απόκρισης 1/60 του δευτερολέπτου. Μάλιστα το άνοιγμα και το κλείσιμο της προσπαθεί να προσημειώσει τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται και το μάτι μας δηλαδή από τα φωτεινά σημεία στα σκοτεινά κλείνει σταδιακά ενώ στην αντίθετη περίπτωση το άνοιγμά της είναι βίαιο όπως ακριβώς συμπεριφέρεται και το ανθρώπινο όργανο.
Σύμφωνα με την εταιρία, ο W-5000 δίνει έναν λόγο αντίθεσης 10.000:1 και φωτεινότητα 1.200 Ansi Lumens. Φοράει ένα long throw φακό κατασκευασμένο από την μαμά εταιρεία δίχως ηλεκτρική ρύθμιση της εστίασης και του zoom. Το x1.2 zoom καθιστά τον προβολέα long throw αλλά σύμφωνα με την εταιρεία με αυτήν την λογική αποφεύγει τυχόν προβλήματα που μπορεί να προκαλέσει ο φακός. Οι αναλογικές είσοδοι υποστηρίζουν σήμα 1080p 24/48/50/60, 720p, 480i/p & 576i/p. Η λάμπα του έχει ισχύ 200W, είναι της Philips και λειτουργεί στα 170 Watt σε whisper mode και έχει διάρκεια ζωής 2.000 ώρες ενώ σε whisper mode αυξάνεται στις 3.000 ώρες.
Ο θόρυβος είναι ιδιαίτερα χαμηλός ακόμη και στην κανονική λειτουργία του, ενώ η ποσότητα του θερμού αέρα βγαίνει από την μπροστινή πλευρά επιτρέποντας την τοποθέτηση του πολύ κοντά σε τοίχο. Από πλευράς εισόδων βρίσκουμε μια VIDEO, μια S-VIDEO, δυο COMPONENT (η μία μόνο δέχεται σήμα progressive) δυο HDMI(1.2a) και μια θύρα RS-232.
Το μενού ρυθμίσεων είναι και αυτό διαφορετικό ποιο πλούσιο και παιχνιδίαρικο χωρισμένο σε έξι διαφορετικά υπομενού με δύο από αυτά για την ρύθμιση της εικόνας. Το color management είναι και αυτό νέο και ίσως να μπερδέψει όσους ασχοληθούν μαζί του.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Τεχνολογία: DLP
Στοιχεία Εκπομπής: 1×0.95” W_PAL DDR DMD
Αναλογία Εικόνας: 16:9(native) & 4:3
Ονομαστική Ανάλυση: 1.920×1.080 pixels
Ονομαστική Φωτεινότητα: 1.200 lumens (ANSI)
Ονομαστικός Λόγος Αντίθεσης: 10.000:1
Συχνότητες Σάρωσης: 15-75kHz (οριζόντια) 50-85Hz (κάθετα)
Συμβατότητα Video: PAL, SECAM, NTSC, EDTV, HDTV (480i/p, 576i/p,720p 1080i, 1080p 24/50/60)
Τύπος & Ισχύς Λυχνίας: 200 W
Ονομαστική Διάρκεια Ζωής Λυχνίας: 2.000 ώρες
Απόσταση Προβολής 100”: 4.00 μέτρα
Ρύθμιση Keystone: Ναι (ψηφιακά) κάθετα, οριζόντια
Lens Shift: Ναι ηλεκτρικό
Ρύθμιση Ισορροπίας Λευκού: 4 θέσεις
Ρύθμιση Gamma: Ναι
Είσοδοι Εικόνας: • Video ,S-Video, Component (Y/ Cb/ Cr) RS-232C (phone jack), RGBHV, 2xHDMI(.2)
Έξοδοι Εικόνας :Όχι
Έξοδοι Remote :Όχι
Είσοδοι Ήχου: Όχι
Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 492x180x420 χιλ.
Βάρος: 9.6 κιλά
Τοποθέτηση: Εμπρόσθια, Οπίσθια, Οροφή
Laser Beam στο τηλεχειριστήριο: Όχι
Αυτοφωτιζόμενο τηλεχειριστήριο: Ναι
Ο προβολέας συνδέθηκε μέσω ψηφιακής σύνδεσης HDMI έχοντας σαν πηγή το Combo HD-DVD, BlueRay της LG, το PS3 της Sony και ένα κορυφαίο HTPC ενώ για τον έλεγχο της αναλογικής σύνδεσης Component χρησιμοποίησα το DENON A1 αλλά και το LG. Το software που χρησιμοποιήθηκε για την μέτρηση και αξιολόγηση του προβολέα ήταν οι νέοι δίσκοι της HQV σε μορφή BlueRay, HD-DVD αλλά και Pal(version1.4) όπως επίσης το HD-DVE αλλά DVE Pal-Pro του Joe Kane όπως ακόμη αυτό του Peter Finzel και Burosch. Σχετικά με τις μετρήσεις θα σας παραπέμψω στο αντίστοιχο παράθυρο όπου υπάρχει μία πλήρη αναφορά.
Δεδομένου της νεότητας του μοντέλου η περιέργειά μου για ψάξιμο ήταν μεγαλύτερη. Το πρώτο που θα με ρωτήσει κάποιος εύστοχα θα ήταν να του πω ποια είναι η συμπεριφορά του προβολέα με τον που τον βγάζουμε από το κουτί. Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι ότι όπως και τα τελευταία μοντέλα της εταιρείας έτσι και αυτό μπορεί να παίξει πολύ καλά ενώ η πληθώρα των ρυθμιστικών μπορούν να βελτιώσουν ακόμη περισσότερο την συνολκή εικόνα.
Ο νέος φακός είναι το ίδιο καλός με τον προηγούμενο με άριστη εστίαση από άκρη σε άκρη για ένα κάδρο 84 ιντσών όπως αυτό που χρησιμοποιώ για τα τεστ. Στο θέμα της ομοιομορφίας φωτεινότητας παρατηρήθηκε μια μικρή πτώση στην δεξιά πλευρά του και μόνο στα υψηλά ire(φωτεινά πλάνα). Το μαύρο του με την χρήση της ίριδας στην θέση 3 και το Dynamic black ενεργοποιημένο είναι πάρα πολύ καλό. Εκεί όμως που η εικόνα αποκτά άλλο νόημα είναι όταν ενεργοποιηθεί η επιλογή Briliant color. Τα χρώματα γίνονται ποιο ζωντανά η φωτεινότητα του προβολέα σχεδόν διπλασιάζεται η εικόνα γίνεται 3D. Όμως όλα αυτά έχουν και ένα τίμημα που δεν είναι άλλο από το αυξημένο dithering που ίσως να ενοχλήσει ελάχιστα κάποιους. Η δυναμική περιοχή του προβολέα είναι μεγαλύτερη των παλαιών W-9000 και W-10000. Η κίνηση της ίριδας δεν γίνεται αισθητή ενώ δεν έπιασα τον εαυτό μου να ενοχλείτε από το φαινόμενο του RBE. Μάλιστα σε αυτόν τον τομέα πρέπει να υπερτερεί σε σχέση με τον ανταγωνισμό παρόλο που ο νέος αυτός τροχός γυρίζει από 2x έως 3x. Μην θορυβηθείτε με τα νούμερα μια και όλα αυτά συνεργάζονται με την τεχνολογία unishape που σε συνδυασμό με την λάμπα φροντίζουν για το επιθυμητό αποτέλεσμα. Τα χρωματικά λάθη εύκολα διορθώνονται μέσα από το κυρίως μενού ενώ εντύπωση μου έκανε το μπλε και το κόκκινο χρώμα που είναι διαφορετικό από ότι έχουμε δει μέχρι σήμερα από προβολείς αυτής της εταιρείας και μάλλον υπεύθυνη για αυτό είναι η τεχνολογία «VIDI Lighting Technology» που χρησιμοποιούν και αυξάνουν κατά 15% την φωτεινότητά τους.
Στο θέμα της κίνησης παρόλο που υποστηρίζει 24fps εσωτερικά το μετατρέπει το σήμα στα 60Hz ενεργοποιώντας την διαδικασία του 3:2 pulldown. Νομίζω σε πιθανές αναβαθμίσεις να διορθωθεί αυτή η παράμετρος.
Κατά την θέαση ταινιών είτε αυτές ήταν HD είτε SD, η εικόνα του σε μαγνητίζει στην κυριολεξία ιδιαίτερα εάν αναλογιστείς το κόστος που ζητά για την απόκτησή του. Τα σκοτεινά πλάνα αποδίδονται με ελάχιστη συμπίεση οι υποφωτισμένες σκηνές με πλήθος λεπτομερειών ενώ τα φωτεινά δίχως σημάδια «καψίματος». Η χρωματική ομοιομορφία βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα.
Σε άμεση αντιπαράθεση με προβολικά αυτής της κατηγορίας τιμής (DLP & LCD) και ιδιαίτερα αυτών της LCD σχολής ο W-5000 ανακηρύσσετε νικητής και όχι άδικα.
Μην αναρωτιέστε εάν είναι το τέλειο μηχανάκι. Όχι δεν υπάρχει τέλειο σε αυτό τον κόσμο. Είναι όμως ότι καλύτερο μπορείτε να αγοράσετε μέχρι και το όριο των 3.000 ευρώ.
Σίγουρα αποτελεί πρόταση αγοράς και θα πρέπει να τον λάβετε σοβαρά υπόψη στην λίστα των υποψηφίων προβολικών.
Στον W-5000 μέτρησα ένα χρωματικό τρίγωνο με πρωτεύοντα χρώματα κοντά στο ιδανικό και με περίσσιο κορεσμό του κόκκινου και μπλε χρώματος. Τα λεγόμενα δευτερεύοντα χρώματα παρουσίασαν λιγότερο σφάλμα και κάθισαν καλύτερα στην θέση του. Για θέαση ταινιών η επιλογή της θερμοκρασία Warm μου έδωσε τα καλύτερα αποτελέσματα με μια θερμοκρασία 6.490. Οι υπόλοιπες επιλογές θερμοκρασίας μετρήθηκαν ως εξής:7.568K(lamp native), 7.296Κ(normal), 9.186Κ(cool). Οι επιλογές gamma μετρήθηκαν πολύ κοντά στις τιμές που αναφέρουν δίχως την χρήση του dynamic black ενώ με την χρήση του η καμπύλη gamma κάνει ένα περίεργο “S” «σκουραίνοντας» λίγο τα πολύ σκοτεινά τμήματα ενώ ταυτόχρονα πουσάρουν τα φωτεινά.
Στο τρίγωνο CIE η ακρίβεια και ο κορεσμός των χρωμάτων για υλικό HD απέχει από τα standard (REC709) με το κόκκινο να είναι κορεσμένο ενώ η εναλλαγή του color space (REC-709,REC-601) δούλεψε δίχως προβλήματα. Στο color error decoding παρατηρήθηκε απόκλιση μικρότερη του 5% (μετά την σχετική ρύθμιση) και τιμές dE<5 και dC*<2. Το contrast ratio on/off full field μετρήθηκε στο 4.450:1 με την ίριδα κλειστή και το zoom στην θέση Tele. Το Ansi Contrast μετρήθηκε στο 430:1. Η φωτεινότητά του μετρήθηκε στα 900 Ansi Lumens με την ίριδα ανοικτή (θέση 19) και καλιπραρισμένος 470 Ansi Lumens.
Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι μετρήσεις και οι αποδόσεις του προβολικού μέσου αφορά μόνο το μοντέλο που είχαμε για δοκιμή. Αποδόσεις άλλων ίδιων συσκευών μπορεί να έχουν διαφορετικά μετρήσιμα μεγέθη (με μεγαλύτερα ή μικρότερα λάθη).
Αυτός είναι και ο λόγος που δεν δημοσιεύουμε τις ρυθμίσεις που χρησιμοποιήσαμε μετά το calibration (βαθμονόμισή του).
Περισσότερα για την επαγγελματική βαθμονόμηση του προβολικού σας μέσου μπορείτε να μάθετε εδώ.
Μανώλης Καστρουνής