OPTOMA HD80

Εξωτερικά δεν διαφέρει από τον HD-81. Λεπτοκαμωμένο σασί σε λευκό περλέ χρώμα με στυλ που θα θύμιζε σε πολλούς, κατασκευές άλλης (Ιταλικής) εταιρείας προβολικών και με μικρό βάρος. Ο ευμεγέθης φακός δεσπόζει στην αριστερή του πλευρά. Τις γρίλιες για την εισαγωγή και εξαγωγή το αέρα τις συναντάμε στα πλάγια. Μια σειρά από πιεστικούς φωτιζόμενους (μπλε χρώματος όταν ενεργοποιούνται) διακόπτες είναι τοποθετημένοι στο πίσω μέρος της επάνω όψης του.

Από πλευράς συνδέσεων συναντάμε μια Dvi και δυο HDMI που υποστηρίζουν πρωτόκολλο 1.3, μια χρωμοδιαφορών (Component) μια Video και μια S-Video όπως επίσης και έξοδο trigger. Ο HD 80 υποστηρίζει κάδρο 2:35:1 με την χρήση του ανάλογου αναμορφικού φακού που μπορούμε να προμηθευτούμε από την ίδια την εταιρεία.

Εκ των έσω…

Ο HD80 κάνει χρήση του panel DC2 από την ΤΙ με ανάλυση 1920×1080 αλλά και του color processing της ίδιας εταιρείας με τον ονομασία «Brilliant Color». Η Optoma για την επεξεργασία του σήματος είτε αυτό είναι Pal είτε NTSC έχει συνεργαστεί με την Pixelworks και την HQV(Hollywood Quality Video). Η πρώτη εκ των δυο είναι υπεύθυνη για το video processing με ένα 10 bit επεξεργαστή ενώ η δεύτερη είναι υπεύθυνη για το de-interlacing και το scaling. Η HQV σε αντίθεση με τις άλλες εταιρείες, κάνει χρήση της τεχνολογίας «pixel-based» και όχι «frame-based» motion adaptation και detail enhancement.

Ο χρωματικός τροχός είναι επτά περιοχών δηλαδή χρησιμοποιεί πέρα από το γνωστό RGBRGB και ένα επί πλέον τμήμα μικρότερου εμβαδού με απόχρωση όμως ποιο σκούρου πρασίνου (Neutral,Density,Green), θέλοντας με αυτόν το τρόπο να μειώσει το dithering ιδιαίτερα στα χαμηλά ire. Η βηματική ίριδα με την οποίο είναι εφοδιασμένος ο προβολέας της OPTOMA μπορεί να ρυθμιστεί σε δέκα έξι διαφορετικές θέσεις ενώ απουσιάζει η αυτόματη λειτουργία που είχαμε συναντήσει στον HD-81.

Σύμφωνα με την εταιρία, ο HD-80 δίνει έναν λόγο αντίθεσης 10.000:1 με την χρήση του image Ai και Ansi Contrast 518:1. Η φωτεινότητα είναι 1.300 Ansi Lumens. Φοράει ένα long throw φακό με χειροκίνητη ρύθμιση του focus και του zoom (x1.2). Οι αναλογικές είσοδοι υποστηρίζουν σήμα 1080p 24/50/60, 1080i 50/60, 720p 50/60, 480i/p & 576i/p. Η λάμπα του έχει ισχύ 300W, με διάρκεια ζωής 2.000 ώρες σε Bright mode και 3.000 ώρες σε Eco mode με μείωση όμως τις φωτεινότηταςκατά 20%.

Ο θόρυβος είναι ιδιαίτερα χαμηλός στο eco mode ενώ αυξάνεται αρκετά στην κανονική λειτουργία του .

Μενού…

Το μενού είναι πλήρες και εύχρηστο. Είναι σίγουρο ότι κάποιος, με το που το δει, θα καταλάβει, χωρίς να ξέρει με ποιον προβολέα έχει να κάνει, ότι είναι ένας Optoma. Το κυρίως μενού χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες. Μια από αυτές είναι για την εικόνα. Παρέχει όλες εκείνες τις ευκολίες που πρέπει να έχει ο κάθε απλός αλλά και εξειδικευμένος χρήστης για το σωστό καλιμπραρισμα του προβολέα. Έτσι πέρα από τις βασικές ρυθμίσεις (φωτεινότητα, αντίθεση, χρωματικό κορεσμό, οξύτητα) μπορεί να επιλέξει κάποιος που δεν γνωρίζει μία από τις τέσσερις επιλογές των presets mode ή να προσπαθήσει να δημιουργήσει ένα νέο mode εάν είναι λίγο ποιο έμπειρος. Επίσης μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε πέντε επιλογές gamma ματσάροντας την εικόνα ανάλογα με τις συνθήκες θεάσεις. Ιδιαίτερα για την σωστή επιλογή gamma θα πρέπει να αναφέρω ότι κάθε ένα από τα degamma preset mode έχει και διαφορετικό gamma άλλοτε στα χαμηλά ire και άλλοτε σε όλη της κλίμακα του γκρί. Για να πετύχουμε λοιπόν το καλύτερο αποτέλεσμα θα πρέπει να συνδυαστούν αυτές οι δυο παράμετροι (degamma-gamma). Η θερμοκρασία λευκού μπορεί να επιλεγεί είτε μέσω κάποιας από τις τρεις προεπιλογές είτε μέσω ρυθμιστικών τόσο για το gain όσο και για το offset κάθε χρώματος ξεχωριστά. Επίσης θα βρείτε και άλλα ρυθμιστικά όπως αυτά της οξύτητας, της μετατόπισης και το μασκάρισμα της εικόνας.

Εντυπώσεις…

Ο προβολέας συνδέθηκε μέσω ψηφιακής σύνδεσης HDMI έχοντας σαν πηγή το Combo HDDVD-BlueRay της LG, το PS3 της Sony και ένα κορυφαίο HTPC ενώ για τον έλεγχο της αναλογικής σύνδεσης component χρησιμοποίησα το DENON A1 αλλά και το LG. Σχετικά με τις μετρήσεις θα σας παραπέμψω στο αντίστοιχο παράθυρο όπου υπάρχει μία πλήρη αναφορά.

Ο προβολέας έρχεται σε λειτουργία λίγα λεπτά μετά το άναμμα του ενώ ένας θόρυβος ακούγεται από τον φακό και δεν είναι τίποτα το ανησυχητικό μια και γίνεται ένα είδος ελέγχου της ίριδας. Το μεγάλο offset του φακού (36%) κάνει δύσκολη την τοποθέτησή του σε ένα σύγχρονο σπίτι.

Ο φακός του έχει πολύ καλή ευκρίνεια από άκρη σε άκρη σε μια οθόνη 84 ιντσών. Από την άλλη όμως η ομοιομορφία φωτεινότητας δεν βρισκόταν στα ίδια επίπεδα μια και μέτρησα διαφορές μέχρι και 25% (κέντρο-γωνία), η εταιρία ανακοινώνει 90%, και είναι ανεξάρτητη από την χρήση και θέση της ίριδας. Επίσης ο συγκεκριμένος προβολέας είχε πρόβλημα χρωματικής ανομοιομορφίας αλλά σε μικρότερο βαθμό. Η ρύθμιση της ίριδας σε 16 διαφορετικές θέσεις σε συνδυασμό με την θέση της λάμπας(bright και eco) βοηθά για το σωστό στήσιμό του. Κατά την διάρκεια της δοκιμής η θέση της ίριδας κυμάνθηκε από την θέση 9 έως και την θέση 13. Μεγάλη προσοχή πρέπει να δοθεί από τους απλούς χρήστες η ρύθμιση της αντίθεσης (contrast). Στις default ρυθμίσεις (Contrast=50) σε όποια από τα preset mode και εάν είχα επιλέξει το κόκκινο χρώμα έφτανε ήδη στα όρια του από τα 70 ire (κλιπαρισμένο). Έπρεπε να κατεβάσω το ρυθμιστικό από το 50 στο 32 έως 37 για ποιο ισορροπημένο gray scale θυσιάζοντας μέρος της φωτεινότητας. Η λειτουργία Image Ai καθόλη την διάρκεια των δοκιμών ήταν απενεργοποιημένη ενώ κατά την λειτουργία της δεν μπορείτε να επιλέξετε το mode της λάμπας..

Σε υψηλά επίπεδα κυμάνθηκε το scaling και το de-interlacing που προσφέρει ο επεξεργαστής της HQV. Η κίνηση άψογη ακόμα και στα 24fps(2×24=48Hz) ενώ το σήμα που το τροφοδοτούσα από το player της LG ήταν 1080i. Για την αξιολόγηση του χρησιμοποίησα τα τελευταία δισκάκια δοκιμών της HQV σε BlueRay και HDDVD. Επί της ευκαιρίας να αναφέρω ότι η HQV κυκλοφόρησε την Pal έκδοση (1.4) του εν λόγω test disc με το οποίο έκανα τις δοκιμές για SD υλικό. Ακόμη και με απλό dvd player η απόδοση του είναι εξαιρετική.

Η απουσία cms (color management system) είναι ένα μειονέκτημα που συναντάμε στους περισσότερους προβολείς της εταιρείας. Όμως με την κατάλληλη χρήση της επιλογής True Vivid μπορούμε να κάνουμε κάποιες μκροδιορθώσεις.

Κατά την θέαση ταινιών είτε αυτές ήταν HD είτε SD, χρησιμοποιώντας τις ίδιες δύσκολες και υποφωτισμένες σκηνές αναφοράς σαν το δεύτερο κεφάλαιο του «Van Helsing», η σκηνή του δάσους στον «Μονομάχο» ή τη σκηνή των σπηλαίων στον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών», η μάχη του Λεωνίδα στα στενά των Θερμοπυλών στους «300» ο Optoma είχε αρκετή λεπτομέρεια στα σκοτεινά πλάνα αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό σαν και αυτό που είχα δει στον BENQ W9000 ο οποίος είχε καλύτερο μαύρο και ποιο καλή χρωματική ισορροπία όπως επίσης και δυναμική περιοχή εξαιτίας του μεγαλύτερου Ansi Contrast. Σε full on/off μέτρηση contrast μπορεί να χάνει και αυτός από υλοποιήσεις που κάνουν χρήση αυτόματης ίριδας (βλέπε Epson TW-1000) αλλά έχει σαφώς καλύτερο και λιγότερα συμπιεσμένο grayscale. Το επίπεδο του μαύρου είναι μια από τις βασικές και μεγάλες διαφορές σε σχέση με τον HD-81.

Η συνύπαρξη με τον HD80 με γέμισε με περίεργα συναισθήματα και με άφησε πολύ προβληματισμένο. Από την μια έχουμε έναν προβολέα που φέρει την χρωματική ταυτότητα της Οptoma περίσσια φωτεινότητα σε default ρυθμίσεις, πολύ καλό φακό και εξαιρετική επεξεργασία σήματος ενώ από την άλλη έχουμε την μειωμένη δυναμική περιοχή του όταν καλιμπραριστεί, το όχι τόσο καλό επίπεδο μαύρου και το περίεργο offset που κάνει την τοποθέτηση του σε ένα Ελληνικό σύγχρονο καθιστικό αρκετά δύσκολή. Είναι πάντως ένας προβολέας που αξίζει να δείτε πριν προβείτε σε αγορά νέου προβολικού.

Μετρήσεις

Στον HD-80 μέτρησα ένα χρωματικό τρίγωνο με πρωτεύοντα χρώματα κοντά στο ιδανικό εκτός από το μπλε χρώμα που ήταν λιγότερο κορεσμένο. Τα λεγόμενα δευτερεύοντα χρώματα παρουσίασαν μικρό σφάλμα αλλά με την χρήση του true vivid διορθώθηκαν. Για θέαση ταινιών η επιλογή της θερμοκρασία Warm μου έδωσε τα καλύτερα αποτελέσματα με μια θερμοκρασία 7.390. Οι υπόλοιπες επιλογές θερμοκρασίας μετρήθηκαν ως εξής: 9.900K(cool), 8.713Κ(mid). Η επιλογή mode TV και degamma graphics και pc μετρήθηκαν κοντά στο 2.30 με ελάχιστες διαφορές άλλοτε στην χαμηλή περιοχή (10-30ire) και άλλοτε στην μεσσαία. Στο τρίγωνο CIE η ακρίβεια και ο κορεσμός των χρωμάτων για υλικό HD απέχει από τα standard (REC709) ενώ δεν παρατήρησα κάποια διαφορά κατά την εναλλαγή color space (REC-709,REC-601). Στο color error decoding παρατηρήθηκε απόκλιση μεγαλύτερη του 20% ιδιαίτερα στο μπλε χρώμα. Το contrast ratio on/off full field μετρήθηκε στο 1.850:1 με την ίριδα κλειστή και το zoom στην θέση Wide και ενεργοποιημένο το Image Ai II. Το Ansi Contrast μετρήθηκε στο 410:1. Η φωτεινότητά του μετρήθηκε στα 620 Ansi Lumens(BRIGHT mode) ενώ καλιμπραρσμένος έπεσε στα 230 Lumens.

(ΠΙΝΑΚΑΣ 1)

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Τεχνολογία: DLP

Στοιχεία Εκπομπής: 1×0.95″ W_PAL DDR DMD

Αναλογία Εικόνας: 16:9(native) & 4:3

Ονομαστική Ανάλυση: 1.920×1.080 pixels

Ονομαστική Φωτεινότητα: 1.300 lumens (ANSI)

Ονομαστικός Λόγος Αντίθεσης: 10.000:1

Συχνότητες Σάρωσης: –

Συμβατότητα Video: PAL, SECAM, NTSC, EDTV, HDTV (480i/p, 576i/p,720i/p 1080i, 1080p/24/50/60)

Τύπος & Ισχύς Λυχνίας: 300 W

Ονομαστική Διάρκεια Ζωής Λυχνίας: 3.000 ώρες

Απόσταση Προβολής 100″: 4.10-4.91 μέτρα

Ρύθμιση Keystone: Ναι (ψηφιακά) κάθετα

Lens Shift: Όχι

Ρύθμιση Ισορροπίας Λευκού: 4 θέσεις

Ρύθμιση Gamma: Ναι

Είσοδοι Εικόνας: • Video ,S-Video, Component (Y/ Cb/ Cr) RS-232C (phone jack), DVI, HDMIx2 1.3

Έξοδοι Εικόνας :Όχι

Έξοδοι Remote :Όχι

Είσοδοι Ήχου: Όχι

Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 406x117x310 χιλ.

Βάρος: 4.5 κιλά

Τοποθέτηση: Εμπρόσθια, Οπίσθια, Οροφή

Laser Beam στο τηλεχειριστήριο: Όχι

Αυτοφωτιζόμενο τηλεχειριστήριο: Ναι

Βαθμολογία: 4.78

Αντιπρόσωπος: ADAMCO, τηλ :210-6444512

Τιμή: . ευρώ

Author: Perfect Image

Share This Post On

Απάντηση